Filters
1002 resultaten gevonden
Leerstijlen in wisselwerking met omgevingsvereisten: een habitus-veldbenadering
In dit artikel staat de wisselwerking tussen leerstijl en omgeving voorop: verondersteld wordt dat leerstijl en omgeving meer of midner goed kunnen matchen, en dat dit mede van invloed is op de resultaten van het leren. Er worden vier habitus onderscheiden die aansluiten bij vier velden: het artistieke, het beroepen-, het wetenschappelijke en het letterenveld. Bij een aantal opleidingen werd onderzocht of inderdaad een relatie kon worden vastgesteld.
Publicatie | 16-06-2025Spiritualiteit werkt door de eeuwen heen
Veel publicaties over spiritualiteit op het werk beginnen met de constatering dat vanuit organisaties de belangstelling voor spiritualiteit van recente datum is of de afgelopen jaren flink is toegenomen. Dat laatste mag dan misschien gelden voor het aantal managementboeken dat over spiritualiteit is verschenen, wie teruggaat in de tijd ziet dat de relatie tussen werk en spiritualiteit al heel oud is. Wanneer we bedenken dat werken en samenwerken tot de condities behoren die met het mens-zijn gegeven zijn, is het niet verwonderlijk dat mensen altijd hebben gezocht naar zingeving in het werk en naar samenwerking die op meer gericht is dan enkel op het voortbrengen van onze dagelijkse kost. Het is niet zo gemakkelijk om vast te stellen of er een bepaalde ontwikkeling is in de relatie tussen spiritualiteit en organisaties. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat de afgelopen eeuwen de belangstelling voor spiritualiteit in het werk onderhevig is geweest aan pieken en dalen of dat ons denken over werk en spiritualiteit zich langzaam verder ontwikkelt of juist degenereert. Ik ben geneigd te zeggen dat de (ideeën)geschiedenis zich niet zo schematisch ontwikkelt. Die wordt, vermoed ik, eerder gekenmerkt door diversiteit, verrassingen, differentiatie en ongetwijfeld her en der lokale hoogte- en dieptepunten.
Publicatie | 16-06-2025Leerstijlen: een poging tot synthese
In deze bijdrage wordt een habitusmodel gepresenteerd dat voortbouwt op de leerstijlmodellenvan Kolb, Vermunt en anderen. In het model worden vier houdingen aangegeven. De resultaten van een eerste toetsingsonderzoek worden vermeld en er worden mogelijkheden voor vervolgonderzoek en praktische implicaties aangegeven.
Publicatie | 16-06-2025De moraal in het verhaal
In hoeverre zijn de supervisoren van de CHE zicht bewust van hun eigen morele referentiekader en in welke mate laten zij deze, bewust of onbewust, een rol spelen binnen de supervisiepraktijk.
Publicatie | 16-06-2025OGO en beleid: laveren tussen ‘droom en daad’
In het schoolbeleid van veel OGO-scholen heerst het streven om als schoolorganisatie een lerende organisatie te zijn. Maar wat zijn nu kenmerken van OGO-scholen als lerende organisaties?
Publicatie | 16-06-2025Wie is de schuldige?
In dit artikel wordt ingegaan op de vraag op welke manier cliëntfactoren samenhangen met uitval en burn out bij jonge professionals in de sector jeugd en gezin en welke mogelijkheden er zijn voor preventie.
Publicatie | 16-06-2025Opbrengstgericht of talentgericht werken?
Zoals veel opleidingen is ook de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE-Pabo) een proces ingegaan van bezinning op de onderwijsvisie: waar staan we voor en hoe willen we dat bereiken? Ter ondersteuning van dit proces is een onderzoek gestart naar onderwijsvisies. In een eerder gepubliceerd literatuuronderzoek kwamen we tot de omschrijving van twee actuele onderwijsvisies: in de ene visie staat opbrengstgericht werken voorop, in de andere visie ontplooiingsgericht werken. In het hier gepresenteerde vervolgonderzoek zochten we voor deze indeling empirische ondersteuning. Docenten van de CHE-pabo vulden een ‘vragenlijst onderwijsvisies’ in. De resultaten bevestigen de indeling op een aantal aspecten. Ook geven de resultaten aanleiding de term ontplooiingsgericht te vervangen door talentgericht. Op basis van de resultaten wordt gepleit voor contextueel onderwijs: onderwijs waarin plaats is voor de dynamiek van het talent van de leerkracht, de onderwijsbehoefte van de leerling en de vragen vanuit de samenleving.
Publicatie | 16-06-2025Future Talk : Discussing hypothetical situations with prospective adoptive parents
The objective of this study is to contribute towards understanding how welfare and justice discourses become apparent in institutional conversations where social workers involved in child protection have dual professional identities: that of helper and of gatekeeper. In this article we analyse a specific conversational practice in a particular child protection context: social workers asking questions about hypothetical situations in interviews with prospective adoptive parents. We show the nature of these questions in face-to-face interactions between social workers and prospective adoptive parents. In addition, we also analyse how the social workers manage to integrate aspects of testing the capabilities of the prospective adoptive parents while, at the same time, also helping them to become even better prepared parents. Using the method of conversation analysis makes it possible to analyse how the social workers are doing being a gatekeeper and/or helper without spelling that out.
Publicatie | 16-06-2025