Filters
1001 resultaten gevonden
Hocus Pocus
Het uitvoeren van een bedrijfsonderzoek is een hele klus. Dit document geeft je een aantal handvatten zodat je je project goed start. Het beschrijft een werkwijze die je kunt hanteren in de oriëntatiefase van je project. Daarna komen de uitvoerings- en opleveringsfase. De hier beschreven manier is vooral een manier van denken. Het stelt je vragen in een bepaalde volgorde om te voorkomen dat je zaken vergeet. Allereerst wordt kort verkend wat een probleem eigenlijk is en wat dit allemaal van jou gaat vragen. Daarna worden de verschillende denkstappen kort uitgelegd.
Publicatie | 16-06-2025Reflective Practices for Future Journalism: The Need, the Resistance and the Way Forward
In newsrooms journalists encounter numerous constraints accelerated by increasing technological and economic pressures. The complexity of the job and the need for (constant) innovation coupled with the rising call for transparency and accountability ask for journalists who “reflect-in-action”. Newsroom ethnographies consistently suggest that journalists experience a gap between the wish for increased self-reflection and its actual practice. Additionally, both newsroom research and journalists’ expressions in the trade press show significant resistance against reflection as being a largely academic exercise, or simply too time-consuming. We propose that considering reflection primarily from a learning perspective can overcome this resistance. Secondly, the article acknowledges that in order to enable professionals to fit reflection into their precarious practice, critical reflection should develop out of the practice itself. Reflection only makes sense if it starts from the sense of immediacy and autonomy within journalistic practice, recognises the constraints that journalists face and acknowledges the aversion among journalists against standardised protocols in their craft. Outlining the basic tenets of reflective practice, journalism's current precarity and the learning perspective, we propose further research in how informal reflective practices can enhance professional autonomy.
Publicatie | 16-06-2025Notions of the Sublime
A re-experiencing of the wilderness ideal is taking place in the Netherlands. This is expressed in the attention that is being devoted to projects in which agricultural land is transformed into nature. One of these projects is central to this article: the island Tiengemeten. We aim to study the experiences of visitors to this project in order to gain insight into the extent to which there are layers of depth visible in these experiences. For a lot of respondents going into in nature in general and making a visit to an island such as Tiengemeten in particular are ways of escaping from their day-to-day existence. It is noticeable that the words and images that the visitors use to describe their experiences fit in mainly with the wilderness view of nature. The wilderness view of nature is connected with experiences of the sublime; so in this article we also ask the question as to what the shift to the wilderness view of nature means for the religious landscape of the Netherlands.
Publicatie | 16-06-2025Wistful wilderness: communication about ‘new’ nature in the Netherlands
Based on in-depth interviews, this article presents findings of a study centred on public communication regarding Tiengemeten, a Dutch island previously occupied by farmers. An answer is sought to the question of how visitors to Tiengemeten evaluate, according to their own experiences, the discourse of people involved in Tiengemeten from a policy and communication perspective. This study showed that visitors’ experiences do not always match the emotions appealed to in public communication materials. It is also suggested that people involved from a policy and communication perspective should refrain from using ‘heavily value-laden’ phraseology. For reasons of trust, this article suggests aligning public communication with genuine experiences of visitors. This is also necessary for avoiding scepticism of visitors as policy makers and communication professionals run a risk that public communication regarding nature becomes counterproductive.
Publicatie | 16-06-2025Abstract denken in de verdrukking?
Pleitbezorgers vn onderwijsvernieuwingen hameren vaak op het belang van authentiek, exemplarisch of levensecht leren. Wat betekent deze ontwikkeling voor het abstracte denken? Komen abstract denkende leerlingen nog wel aan hun trekken?
Publicatie | 16-06-2025Democratie, politiek en chaos
Democratie is een hoogtepunt van beschaving maar staat voortdurend bloot aan het gevaar van chaos. Te gemakkelijk wordt democratie als een vanzelfsprekendheid gezien. In het artikel worden drie spanningen geschetst waardoor de democratie onder druk staat. Dat zijn: 1)spanning als gevolg van grote machtsverschillen, 2)spanning door verschil van mening en 3) spanning als gevolg van negatieve communicatie. Politiek die de democratie wil beschermen, moet erop toezien dat groepen in de samenleving voldoende erkenning krijgen. Anders loopt de spanning te hoog op. In een democratische samenleving moeten groepen elkaar accepteren en naar elkaar luisteren. Dat betekent niet dat ze het met elkaar eens moeten zijn, ze moeten met de ander willen leven en die de ruimte willen geven.
Publicatie | 16-06-2025Lessons Learned
Jobs of communication professionals are closely linked to transformations in society and therefore the role of these professionals is changing rapidly. Communication students must be prepared for the new demands put on communication professionals in the field. In Ede, a new curriculum in communication was launched in order to enable students to become relevant partners in dialog with society. We can identify three areas in the new curriculum where fundamental transitions have been made, in order to meet the expectations of a profession in transition: 1. Decentralization. In order to create an agile educational environment, we choose flatter structures and more autonomy for development teams (including budgets). Creating educational ownership improved knowledge sharing and idea generation among lecturers. 2. An agile curriculum. We renewed the content of the curriculum and added subjects as online reputation management, web care, training skills, and advanced listening. What’s more: from now on we invest to improve the curriculum every year, in cooperation with stakeholders. Students participate in focus groups about the curriculum and partners in the field are invited as cocreators. 3. The role of lecturers. The ongoing development of the profession has huge implications for the role of the teaching staff. The lecturer used to be the expert. He shared his knowledge with the newcomers, the students. Nowadays lecturers only add value if they continuously gain experience from practice. Therefore, we encourage teachers and students to learn together with partners in the communication field. Published in: Yearbook 2016, first edition 2017, Emerald Publishing Limited: Advances in Public Relations and Communication Management - Volume 2 - How Strategic Communication Shapes Value and Innovation in Society Emerald Publishing Limited: Volume 2, 91-103, 2017 / ISSN: 2398-3914/doi:10.1108/S2398-39142017000000200 Copyright: 2017 by Emerald Publishing Limited / All rights of reproduction in any form reserved
Publicatie | 16-06-2025Spiritualiteit werkt door de eeuwen heen
Veel publicaties over spiritualiteit op het werk beginnen met de constatering dat vanuit organisaties de belangstelling voor spiritualiteit van recente datum is of de afgelopen jaren flink is toegenomen. Dat laatste mag dan misschien gelden voor het aantal managementboeken dat over spiritualiteit is verschenen, wie teruggaat in de tijd ziet dat de relatie tussen werk en spiritualiteit al heel oud is. Wanneer we bedenken dat werken en samenwerken tot de condities behoren die met het mens-zijn gegeven zijn, is het niet verwonderlijk dat mensen altijd hebben gezocht naar zingeving in het werk en naar samenwerking die op meer gericht is dan enkel op het voortbrengen van onze dagelijkse kost. Het is niet zo gemakkelijk om vast te stellen of er een bepaalde ontwikkeling is in de relatie tussen spiritualiteit en organisaties. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat de afgelopen eeuwen de belangstelling voor spiritualiteit in het werk onderhevig is geweest aan pieken en dalen of dat ons denken over werk en spiritualiteit zich langzaam verder ontwikkelt of juist degenereert. Ik ben geneigd te zeggen dat de (ideeën)geschiedenis zich niet zo schematisch ontwikkelt. Die wordt, vermoed ik, eerder gekenmerkt door diversiteit, verrassingen, differentiatie en ongetwijfeld her en der lokale hoogte- en dieptepunten.
Publicatie | 16-06-2025