Onderwijs voorbij de meritocratie bevat elf academische bijdragen en zes praktijkbijdragen die de verbeelding over goed onderwijs uitdagen en verrijken. De auteurs laten zich daarbij voeden door bronnen uit filosofie, pedagogiek en theologie. In de Epiloog beschrijven de auteurs drie thematische lijnen: (on)gelijkheid, dienstbaarheid en brede ontwikkeling. Ze beschrijven deze lijnen als onderdeel van een transformatie van het onderwijs om voorbij de meritocratie te kunnen geraken. Tenslotte gaan ze na wat de transformatie van het onderwijs impliceert voor de samenleving en draaien ze het perspectief om: Welke samenleving heeft het onderwijs nodig?
Publicatietype
Boekdeel
Gepubliceerd in
Onderwijs voorbij de meritocratie
Uitgever
Radboud University Press
Plaats van uitgave
Nijmegen
Pagina (Start)
181
Pagina (Einde)
189
Trefwoord
prestatiedruk
Onderwijsprestaties
Gelijke kansen
Brede ontwikkeling
Transformatie
Meritocratie