Filters
62 resultaten gevonden
Wistful wilderness: communication about ‘new’ nature in the Netherlands
Based on in-depth interviews, this article presents findings of a study centred on public communication regarding Tiengemeten, a Dutch island previously occupied by farmers. An answer is sought to the question of how visitors to Tiengemeten evaluate, according to their own experiences, the discourse of people involved in Tiengemeten from a policy and communication perspective. This study showed that visitors’ experiences do not always match the emotions appealed to in public communication materials. It is also suggested that people involved from a policy and communication perspective should refrain from using ‘heavily value-laden’ phraseology. For reasons of trust, this article suggests aligning public communication with genuine experiences of visitors. This is also necessary for avoiding scepticism of visitors as policy makers and communication professionals run a risk that public communication regarding nature becomes counterproductive.
Journalistiek & Communicatie | 29-11-2017Deugt het verhaal?
Journalisten en communicatieprofessionals zijn er om zorg te dragen voor hygiëne in het publieke debat. Klopt het verhaal dat organisaties naar buiten brengen? Is het verhaal geloofwaardig? Vaak staan de taak van de journalist en de taak van de communicatieprofessional in spanning met elkaar. Voor een gezond publiek debat heb je echter beide professies nodig.
Journalistiek & Communicatie | 24-11-2017Framing Nature
The way people and organisations describe or depict nature betrays their fundamental attitude towards nature. In this PhD thesis views of nature are seen as digestions of meaningful experiences of nature in which a religious depth can be identified. This PhD thesis contains both theoretical and empirical evidence to answer the question whether (implicit) religious elements play a role in the communication regarding nature in the Netherlands. The conclusion shows that the communication regarding nature is religionised to some extent, but there is no mentioning of a personal God or other reference to a supernatural reality.This PhD thesis also shows that the religious depth dimension does not explicitly come to the fore in what visitors are saying. The result is that this thesis, in addition to the question regarding the appropriateness of religious subtexts in the communication regarding nature, also questions whether these subtexts are convincing from the perspective of the visitors.
Journalistiek & Communicatie | 14-06-2017Ethnic school composition, school performance and classroom behaviour in Western societies
This thesis focuses on the relationship between ethnic composition and both schooling outcomes and classroom behaviour, making the crucial distinction between the share of migrant-origin students and ethnic diversity. Ethnic school composition is seen as one of the explanations for the inequality of school performance between native- and migrant-origin students in Western societies. Although the use of the concept migrant origin is contested concept, the relationship between ethnic school composition and school performance is of interest to policymakers and social scientists in both the United States and Europe.
Journalistiek & Communicatie | 01-06-2017Fun and games
Een bespreking van het boek 'Lord of the flies' van William Golding gerelateerd aan de actualiteit.
Journalistiek & Communicatie | 01-04-2017Leven bij de bron
Christenen en christelijke organisaties maken zich meer dan in het verleden zorgen over de reputatie die ze in de samenleving hebben. Het bezig zijn met de eigen reputatie mag geen doel op zich worden, maar kan wel helpen om opnieuw de vraag naar het ‘waarom’ van christelijke organisaties te stellen. Om mensen aan je te binden, is het belangrijk om op deze vraag een antwoord te kunnen geven. Dat betekent dat je niet van binnen naar buiten, maar van buiten naar binnen moet denken. Je moet goed luisteren naar je omgeving om de relevantie van het Evangelie te ontdekken en op een verrassende manier present te zijn in onze samenleving.
Journalistiek & Communicatie | 02-03-2017De communicatieparadox
De Bond tegen vloeken wil een boodschap vertellen. Dit doel kan alleen worden bereikt wanneer deze boodschap goed is afgestemd op het publiek. De vraag die dan vaak wordt opgeworpen is of men tijdens deze afstemming niet teveel water bij de wijn heeft gedaan. Het is een dilemma waarmee veel christelijke organisaties worstelen. Dit artikel doet verslag van een transitietraject dat de Bond tegen vloeken heeft doorlopen om tot een nieuwe communicatiestrategie te komen. Onderzocht wordt hoe de Bond tegen vloeken de dialoog met het publiek is aangaan, hoe de organisatie haar inzet van massamediale campagnes heeft veranderd en welke uitwerking het nieuwe merkenbeleid heeft gehad. Ook wordt besproken wat andere christelijke organisaties kunnen leren van het transitietraject van de Bond tegen vloeken.
Journalistiek & Communicatie | 02-03-2017Dwalen in het sprookjesbos
Als moderne mensen van (na) de Verlichting is het ons onmogelijk om nog één te zijn met de natuur, zoals onze voorouders dat ooit waren. Diezelfde voorouders hebben ons echter in hun sprookjes en mythen een schat aan symbolische vertellingen nagelaten, die ons aanspreken in de taal van zintuigelijke beelden, aan de natuur ontleende metaforen en van gevoelens gevulde fantasieën. De werkvorm van het dwalen in het sprookjesbos laat zien dat het ons in de verbinding van het wandelen in de natuur en het opgaan in het verhaal, wel lukt om te komen in een staat van tweede primitiviteit. Daarin maken de cognitieve controle en de reflectieve beschouwing even plaats voor een gevoelsmatige ontvankelijkheid en een daaraan verbonden symboolgevoeligheid. In de heen-en-weerbeweging tussen de symbolische vertelling en het eigen verhaal, tussen het opgaan in het sprookje en het verwoorden van eigen ervaringen, tussen het dwalen in het bos en het dwalen in het eigen gemoed, blijkt een speelruimte te ontstaan, waarin nieuwe inzichten oplichten en een diepere vorm van aanvaarding zich aandient.
Journalistiek & Communicatie | 25-04-2016