Lectoraat in het kort
We onderzoeken hoe technologie waarden als vertrouwen, samenwerking en zorg voor elkaar kan versterken. Dat doen we vooral binnen de zorg, het onderwijs en in de softwaresector. Door samen te werken met deze organisaties, zorgen we ervoor dat onze kennis direct toepasbaar is in de praktijk.
Studenten, docenten, professionals en eindgebruikers doen actief mee, zodat ICT niet alleen werkt, maar ook waarde toevoegt aan het leven van mensen. We nemen de term 'mensgerichte ICT' als uitgangspunt voor innovatie.
Sinds 1 mei 2022 is Erik-Jan Smits lector van dit lectoraat. Hij leidt het onderzoek en ondersteunt onderzoekers, docenten en studenten bij het ontwikkelen van kennis die bijdraagt aan een samenleving waarin technologie mensen dichter bij elkaar brengt.
Voor wie?
Ons werk is van waarde voor organisaties en professionals in de zorg, het onderwijs en de IT-sector. Ook studenten, docenten en onderzoekers die willen bijdragen aan waardevolle technologische toepassingen vinden in dit lectoraat een plek om samen te leren, te experimenteren en te innoveren.
Onderzoekslijnen
- Immersive technologies
Immersieve technologieën zoals virtual reality en spraaktechnologie bieden veel kansen, maar roepen ook vragen op over hoe we leren, communiceren en relaties opbouwen. Helpen deze technieken bij het voeren van echte gesprekken, of maken ze het juist moeilijker om wat je leert online toe te passen in de echte wereld? - Complexe systemen
We leven steeds meer in complexe netwerken waarin niet alleen mensen, maar ook technologie zoals chatbots een rol spelen. Dit roept vragen op over hoe we deze ‘non-human agents’ waarderen: zien we hun advies als gelijkwaardig aan dat van een vertrouwd persoon? - Conversational Agents
Hoewel ICT al lang onderdeel is van de zorg, wordt e-health nog vaak gezien als dé oplossing voor betere zorg – maar dat roep vragen op over de voorwaarden voor succes. Binnen deze onderzoekslijn kijken we naar hoe ICT bijdraagt aan goede gesprekken in de zorg, en wat er nodig is om digitale toepassingen echt goed te laten werken in de praktijk. - Metastudie Mensgerichte ICT
De term ‘mensgericht’ wordt steeds vaker gebruikt als tegenhanger van een puur technische kijk op ICT, maar wat betekent dat eigenlijk in de praktijk? Een metastudie onderzoekt hoe we mensgerichtheid in ICT kunnen begrijpen en gebruiken als basis voor waardevolle, dagelijkse innovatie.
Onderzoeksprojecten
Van februari 2025 tot en met januari 2030 loopt het onderzoeksproject De klas op orde met Virtual Reality. Dit project richt zich op het vebeteren van klassenmanagementvaardigheden bij pabostudenten, met name in de complexe context van de kleuterklas. Door middle van een innovatieve VR-leeromgeving oefenen studenten in realistische, gesimuleerde klassensituaties hoe zij effectief kunnen omgaan met ordeverstoringen. Het doel is om hun zelfvertrouwen en handelingsrepertoire te vergroten, zodat zij beter voorbereid zijn op de praktijk.
De impact van dit project reikt verder dan het hoger onderwijs: ook het werkveld profiteert van beter toegeruste startende leerkrachten. Daarnaast worden Open Source professionaliseringsmaterialen ontwikkeld voor docenten, zodat ook andere opleidingen VR kunnen integreren in hun onderwijs.
Het project is een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen, Hogeschool Saxion, Christelijke Hogeschool Ede en Thomas More Hogeschool en vormt een krachtig voorbeeld van interdisciplinaire en sectoroverstijgende innovatie in het onderwijs.
Van februari 2025 tot en met januari 2027 werken de CHE en de gemeente Veenendaal met verschillende onderwijspartners in het primair onderwijs samen aan het project Onderwijsachterstanden aanpakken met een nieuw dashboard. Het doel is om via een datagedreven aanpak inzicht te krijgen in onderwijsachterstanden, segregatie en integratie binnen het locale onderwijs. Dit gebeurt door het ontwikkelen van een dashboard dat relevante cijfers inzichtelijk maakt en het gesprek daarover stimuleert.
De impact op het werkveld is groot: beleidsmakers en scholen krijgen beter zicht op knelpunten en kunnen gerichter samenwerken aan oplossingen. Studenten van de opleiding HBO-ICT bouwen mee aan het dashboard en doen waardevolle praktijkervaring op.
Het Lectoraat ICT werkt hierin samen met het Lectoraat Samen Divers en Bezieling en Professionaliteit. Deze unieke samenwerking versterkt zowel het onderwijs als de maatschappelijke betrokkenheid van de hogeschool.
ICT werkt pas echt als het mensen dichter bij elkaar brengt
Lector Erik-Jan Smits
Lector & kenniskring
Een lectoraat bestaat uit een lector en kenniskringleden (onderzoekers). Zij doen samen praktijkgericht onderzoek en verbinden dit met onderwijs en het werkveld.
Dr. Erik-Jan Smits deed promotieonderzoek naar het logisch redeneervermogen van kinderen. De vraag hoe je elkaar kan begrijpen is sindsdien als een rode draad door zijn werk blijven lopen. In de jaren na zijn proefschrift niet zozeer met de focus op het gesprek tussen kinderen en basisschooldocenten of ouders, maar wel op het gesprek tussen bijvoorbeeld 'techneuten' en zorgmedewerkers, begeleiders en orthopedagogen of beleidsmakers en zorgorganisaties.
Erik-Jan werkte na zijn promotieonderzoek 15 jaar in verschillende hoedanigheden (consultant, procesbegeleider, teamleider, innovator) in de zorg. Hierdoor heeft hij een groot aantal zorgorganisaties 'van binnenuit' leren kennen. Hij is overtuigd door de kansen die ICT kan bieden en van de noodzaak om meer gebruik te maken van de ervaringen en het onderzoek naar (de implementatie van) mensgerichte ICT in de continue in verandering zijnde omgeving van de zorg. Met die motivatie geeft hij sinds 1 mei 2022 leiding aan de onderzoeksactiviteiten binnen de CHE die zich precies op dit snijvlak afspelen.
Riné le Comte is senior docent-onderzoeker aan de ICT-opleiding. Na zijn opleiding tot software engineer aan de HIO Enschede en de Open Universiteit heeft hij gedurende 30 jaar in het bedrijfsleven gewerkt aan Research & Development van state-of-the-art softwareproducten voor complexe ICT-vraagstukken. Ook volgde hij de bachelor en master Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht.
Als docent-onderzoeker aan de opleiding HBO-ICT gaat zijn interesse uit naar de ontwikkeling van geavanceerde ICT-oplossingen voor complexe vraagstukken in waardenetwerken die in allerlei maatschappelijke domeinen ontstaan. Daarbij wordt gebruik gemaakt van innovatieve organisatievormen, zoals learning communities, state-of-the art software en datatechnologie en onderzoeksbenaderingen uit de school van systems theory en complex adaptive systems.
Simeon Folkertsma is docent-onderzoeker aan de opleiding HBO-ICT. Na zijn studie theologie heeft hij in de ICT in verschillende functies gewerkt (Skilled helpdesk, functioneel beheerder, adviseur, e-learningontwerper en ICT-docent) waarvan het overgrote deel in verschillende onderwijscontexten. De rode draad door zijn carrière is steeds het overbruggen van de kloof tussen gebruikers en systemen.
Als docent Interaction Design is hij voortdurend bezig met het ontwerpproces, en met name de plaats van de gebruiker daarin. Via methoden als design thinking en lean UX stimuleert hij studenten om tot kwalitatieve oplossingen te komen die daadwerkelijk bijdragen aan het oplossen van gebruikersproblemen. Daarbij gaat zijn interesse vooral uit naar het methodisch onderzoeken en ordenen van complexe gebruikersvraagstukken en het creatief toepassen van ontwerpprincipes uit andere disciplines als Human Computer Interaction, Information Architecture en (cognitieve) psychologie.
Eva van Harten is docent-onderzoeker aan de HBO ICT-opleiding. Met een achtergrond in Onderwijskunde, waarbij ze afstudeerde op het thema adaptieve leertechnologieën, vormt de verbinding tussen IT, onderwijs en het werkveld de rode draad in haar carrière. Haar passie ligt bij het samenbrengen van mensen uit verschillende disciplines om samenwerking en innovatie te bevorderen.
Eva heeft ruim zes jaar als systeembeheerder en productowner gewerkt aan het digitale leerplatform van het UMC Utrecht. Hierdoor heeft ze veel kennis opgedaan over het digitaliseren van onderwijs en de uitdagingen omtrent opleiden binnen de zorg. Ze is ervan overtuigd dat echte innovatie en groei plaatsvinden in samenwerking met anderen, en dat elkaar écht begrijpen en bereid zijn uit je eigen wereld te stappen daarbij essentieel is. Door middel van multidisciplinair onderzoek op het snijvlak van zorg, ICT en onderwijs wil ze studenten en werkveldpartners meenemen in de kracht van samenwerken.
Mariska de Haan werkt als ondersteuner voor het lectoraat ICT. Vanuit haar bedrijfskundige achtergrond houdt zij zich bezig met de organisatorische kant van het lectoraat.