Lectoraat in het kort
Het lectoraat Duurzame Zorg onderzoekt hoe mensen in kwetsbare situaties beter kunnen meedoen in de samenleving. We richten ons op sociale participatie: erbij horen en mee kunnen doen. Dit doen we samen met jongeren en (jong)volwassenen, hun familie en netwerk, sociale professionals, gemeenten en organisaties in de langdurige zorg en jeugdhulp.
We onderzoeken initiatieven die bijdragen aan nieuwe manieren van samenleven. Daarbij gebruiken we kennis uit de praktijk en ervaringen van betrokkenen. Ook halen we inspiratie uit vakgebieden zoals uit de pedagogiek, filosofie, kunst en sociologie.
Ons onderzoek is betrokken, actiegericht en gebeurt samen met anderen in learning communities: iedereen doet mee en heeft invloed.
Voor wie?
Voor jongeren en (jong)volwassenen met een (licht) verstandelijke beperking of psychische kwetsbaarheid, hun families en omgeving. Ook voor sociale professionals, gemeenten en organisaties in de langdurige zorg en jeugdhulp. Samen bouwen we aan een inclusieve samenleving waarin iedereen de kans krijgt om tot bloei te komen.
Onderzoekslijnen
- Langdurige zorg
In de kennislijn Langdurige Zorg richten we ons op kwesties en kansen in de langdurige zorg die domeinoverstijgend zijn en die om die reden in samenhang bekeken moeten worden. Ons doel is om herstel en sociale participatie van mensen in kwetsbare situaties en posities die langdurig op zorg zijn aangewezen te bevorderen. - Therapie voor Jeugd en Gezin
Onder de kennislijn Therapie voor Jeugd en Gezin valt al het onderzoek dat gericht is op de inzet van therapie om de ontwikkeling van jeugdigen, relaties en gezinnen te helpen stimuleren en waar nodig duurzaam te herstellen. Speltherapie en contextuele therapie willen we versterken door de waarde en werkzaamheid te onderzoeken en door concepten en werkwijzen te innoveren.
Stem geven aan de praktijk, aan ervaring. Steeds langer mijn mond houden. Daar zit veranderkracht
Lector Martine Noordegraaf
Lector en kenniskring
Een lectoraat bestaat uit een lector en kenniskringleden (onderzoekers). Zij doen samen praktijkgericht onderzoek en verbinden dit met onderwijs en het werkveld.
Martine Noordegraaf is vanaf september 2009 lector aan de Christelijke Hogeschool Ede. Martine beheert de rode draad van het lectoraat, begeleidt docent-onderzoekers in het doen van promotieonderzoek en projectonderzoek en in het schrijven van publicaties. In 2014 was zij lector van het jaar.
Daarnaast ontwikkelt Martine nieuwe projecten met het werkveld wat o.a. in 2012 en in 2016 heeft geleid tot de honorering van RAAK-publiek project over relaties van jeugdigen in gezinshuizen. Martine schreef ook mee aan het hogeschoolbrede onderzoeksprogramma 'De kracht van relaties' en aan een visie op praktijkgericht onderzoek voor masterstudenten en lectoraten. Vanaf 2021 richt zij zich op vraagstukken in de langdurige zorg, zoals het inzetten van speltherapie, volwassen worden met een licht verstandelijke beperking of psychische kwetsbaarheid en samenwerken in de wijk rondom onbegrepen gedrag.
Naast lector is Martine ook opleidingsdocent binnen de academie voor sociale studies aan de Christelijke Hogeschool Ede. Verder geeft zij graag gastcolleges en lezingen samen met ervaringsdeskundige ouders.
Charissa Bakema (MEd) is verbonden aan het lectoraat als creatieve maker. Onderzoeksresultaten zet zij in samenwerking met onderzoekers en kunstenaars om in toegankelijke en aantrekkelijke producten voor verschillende doelgroepen. Ze ontwikkelde o.a. de theaterlezing 'samenwerken met ouders'.
Verder zette ze samen met Dyed in the wool films de 5 gouden regels voor samenwerking tussen ouders en pleegouders om in 5 portretten van gesprekken tussen ouders en pleegouders. Daarnaast maakt ze deel uit van de professionele leergemeenschap 'Inzetten van ouders'.
Charissa vindt het boeiend om mee te werken aan onderzoek en ze vindt het belangrijk dat de kennis die daarmee wordt opgedaan ook bij de doelgroep terechtkomt die die kennis kan inzetten en gebruiken om mensen op te bouwen en op de kaart te zetten.
In haar werk in de gehandicaptenzorg ontdekte Dineke de grote waarde van spel als andere taal. Deze ontdekking heeft ertoe geleid dat zij speltherapeut is geworden. Zo kwamen twee passies van haar bij elkaar: het werken met mensen met een verstandelijke beperking en spel. Dineke werkt als speltherapeut bij ’s Heerenloo, een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Daarnaast werkt zij als docent/onderzoeker aan de Christelijke Hogeschool in Ede. Hier begon ze als docent bij Social Work waar zij o.a. lesgaf aan de post-hbo Speltherapie en later aan de master Speltherapie. Als science practitioner is zij verbonden aan de academische werkplaats Sociaal Werk bij de universiteit van Tilburg-Tranzo. Hier doet zij haar promotieonderzoek onder begeleiding van promotor prof. dr. Tine Van Regenmortel en copromotor lector dr. Martine Noordegraaf.
Dineke Bent doet onderzoek na werkzame factoren van speltherapie voor jongeren en kinderen met een lichte verstandelijke beperking en problematiek m.b.t. agressieregulatie. Het onderzoek bestaat uit vier deelstudies.
De eerste deelstudie was een literatuurstudie naar de werkzame factoren van speltherapie en is afgerond met een systematische literatuur review. Hiermee zijn de eerste algemeen en specifieke werkzame factoren van speltherapie in kaart gebracht.
Gerda van den Berg-van Haaften is docent-onderzoeker bij de opleiding Social Work. Na haar opleiding Maatschappelijk Werk ging ze aan de slag in de gehandicaptenzorg. Daarnaast studeerde ze kunstgeschiedenis en deed ze een master kunsteducatie. Ze doceert in de deeltijd- en voltijdopleiding over het begeleiden van mensen met een beperking. Inmiddels werkt ze een tiental jaar als begeleider in de gehandicaptenzorg en ondersteunt ze mensen met een verstandelijke beperking en bijkomende psychische problematiek.
Binnen het onderwijs en het lectoraat richt Gerda zich vooral op onderzoek en kennisdeling van mensen met een licht verstandelijke beperking. Belangrijke waarden hierbij zijn kwaliteit van bestaan en eigen regie. Op dit moment houdt ze zich bezig met twee thema’s, namelijk: gezondheidsbevordering in de langdurige zorg en traumasensitief werken van gezinshuisouders in de gehandicaptenzorg.
Gerda vindt het belangrijk om onderzoek vorm te geven samen met het werkveld, professionals, mensen met een verstandelijke beperking en hun naasten en de studenten van Social Work. Op deze manier komen de verschillende soorten kennis samen.
Myrthe Kluin-Haster is docent-onderzoeker binnen de Master Speltherapie. Na de bachelor Kinder-en Jeugdpsychologie heeft zij de Research Master Development and Socialization in Childhood and Adolescence afgerond. Ze werkte een aantal jaar als junior onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut in Amsterdam en vervolgens als docent en mentor binnen de Bachelor en Master Psychologie aan de Universiteit Utrecht.
Sinds enkele jaren werkt ze als moduleleider Onderzoek binnen de Master Speltherapie en doet daarnaast – in opdracht van en in nauwe samenspraak met het werkveld – onderzoek naar speltherapie. Ook begeleidt ze studenten (èn hun afstudeercoaches) die de Master Speltherapie volgen in het opzetten en uitvoeren van hun onderzoek. Haar interesses liggen op het gebied van ontwikkeling, spel, gezin, opvoeding, onderzoeksonderwijs en zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek.
Yiskah Hofman is opgeleid als sociaal pedagogisch hulpverlener en cultureel antropoloog. Sinds september 2021 is ze werkzaam als docent en onderzoeker op de Christelijke Hogeschool Ede. Voorheen heeft ze meerdere jaren in de hulpverlening gewerkt binnen verschillende disciplines. Yiskah doet onderzoek naar 'Grip op onbegrip' en 'De klantreis rondom dementie'.
Haar motivatie om studenten op te leiden komt voort uit haar overtuiging dat iedereen recht heeft op de juiste zorg en een fijne leefomgeving. Ze gelooft dat God een God van rechtvaardigheid en liefde is die ook van ons vraagt om naar de ander om te zien en te ondersteunen in het verbeteren van de leefwereld. Binnen haar onderzoek streeft ze ernaar te begrijpen hoe zorg beter kan aansluiten bij de doelgroep en hoe deze verbeterd kan worden.
ybmhofman@che.nl
Jaap is systeemtherapeut en contextueel therapeut, oprichter en coördinator van het Instituut Contextuele Benadering, docent aan de Contextuele Opleidingen van het ICB en onderzoeker bij het Lectoraat Duurzame zorg. Jaap is gepromoveerd op een onderzoek naar de relevantie en toepasbaarheid van de contextuele theorie voor de hulpverlening.
Jaap is inmiddels ruim 35 jaar werkzaam in de hulpverlening. Begonnen als maatschappelijk werker, startte Jaap in 1996 met een eigen praktijk, in combinatie met een aanstelling aan de CHE. Zijn toenemende enthousiasme voor het contextuele denken, droeg bij aan de introductie van dit gedachtengoed binnen de opleiding sociaal werk en later de ontwikkeling van de Post-hbo en Master Contextuele Hulpverlening, en de opleiding tot contextueel therapeut.
Momenteel doet Jaap onderzoek naar vergeving en exoneratie, waaronder een internationaal onderzoek in samenwerking met het Sapir Academic College Israël en het Simon Institute of Psychology and Psychotherapy Roemenië. Ook begeleidt Jaap onderzoeken van studenten van de Master Contextuele Benadering, waar mogelijk in nauwe samenwerking met, en op aanvraag van instellingen voor GGZ en gespecialiseerd sociaal werk.
Ewout is werkzaam binnen het lectoraat en het onderwijs. Na zijn opleiding maatschappelijk werk & dienstverlening ging hij werken bij het Leger des Heils Jeugdbescherming en Reclassering (LJ&R). Hier werkte hij zo’n tien jaar als reclasseringswerker, gedragstrainer en vervolgens staflid. In de periode dat hij hier werkte ging hij zich verdiepen in het systeemgericht werken en deed hij de Master Contextuele Hulpverlening.
Vanaf september 2018 is Ewout werkzaam bij de Christelijke Hogeschool Ede. Hij is binnen de opleiding Social Work vooral betrokken bij het uitstroomprofiel GGZ. Hij geeft les in methodieken als motiverende gespreksvoering en de individuele rehabilitatiebenadering. Binnen het uitstroomprofiel GGZ is veel aandacht voor het bieden van herstelondersteunende zorg.
Ewout heeft een professionele leergemeenschap waarin hij samen met studenten en werkveldpartners onderzoekt hoe natuur als bron van herstel kan bijdragen aan persoonlijk en maatschappelijk herstel. Met name voor mensen die te maken hebben met langdurige hulp en ondersteuning vanuit de GGZ.
Sinds 2017 is Cora van Schaijk docent aan de Master Speltherapie. Na jaren in het kleuteronderwijs te hebben gewerkt, volgde zij een vervolgstudie aan de Universiteit Leiden: Sociale Wetenschappen met als afstudeerrichting Neuropsychologie. Om praktischer en gerichter met kinderen te kunnen werken, volgde zij daarnaast de post-hbo-opleiding Speltherapie.
In 2011 startte Cora een succesvolle eigen praktijk, waarin inmiddels meer dan 800 casussen zijn behandeld. In haar praktijk wordt voornamelijk vanuit hechtingstheorieën naar casussen gekeken. Haar fascinatie voor hoe gezonde hechting kan ontstaan of bevorderd worden, vormde ook de aanzet voor haar onderzoek, gericht op een belangrijk element binnen hechting: het vermogen tot mentaliseren.
Momenteel doet zij binnen het Lectoraat Duurzame Zorg onderzoek naar mentaliserende elementen binnen de cliëntgerichte speltherapie. Hiermee wil zij speltherapie beter beschrijven voor speltherapeuten in Nederland, en in het bijzonder voor studenten in de opleiding tot speltherapeut.
cgvschaik@che.nl
Aletta Simons is opgeleid tot maatschappelijk werker (MWD) en algemeen sociaal wetenschapper (ASW). Ze werkt sinds 2007 bij de Christelijke Hogeschool Ede, eerst als docent Sociologie en de laatste jaren als docent-onderzoeker. Binnen de masteropleidingen begeleidt zij studenten bij de opzet en uitvoer van onderzoek. Daarnaast doet zij bij het lectoraat Jeugd en gezin (promotie)onderzoek naar relationeel trauma in gezinnen waar seksueel misbruik heeft plaats gevonden door een broer of zus.
Doelen van het promotieonderzoek zijn enerzijds dieper inzicht verwerven in deze specifieke vorm van misbruik en daarnaast (wetenschappelijke) kennis vergroten over een passend behandelaanbod voor het gezin, aanvullend op al bestaande, individugerichte traumabehandelingen.
Het promotieonderzoek vindt plaats onder begeleiding van dr. Martine Noordegraaf (lector CHE) en prof. dr. Tine van Regenmortel (Tilburg University).
Sanne de Theije is als docent verbonden aan de Master Speltherapie en als onderzoeker werkt zij binnen het lectoraat Duurzame zorg. Sanne heeft Pedagogische Wetenschappen gestudeerd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en is afgestudeerd als orthopedagoog met de specialisatie kind en therapie. Hiervoor heeft zij de opleiding SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) gedaan. Haar ervaring en expertise heeft ze opgebouwd in de jeugdhulpverlening, waar zij werkte als gedragswetenschapper, traumatherapeut en speltherapeut op een medisch kleuterdagverblijf en een internaat voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen. Kinderen met hechtingsproblematiek en de behandeling van deze kinderen liggen haar na aan het hart. Momenteel werkt zij al enkele jaren als orthopedagoog en speltherapeut binnen haar eigen praktijk.
Sanne is ervan overtuigd dat speltherapie aan ouder en kind waardevoller kan zijn dan alleen aan het kind, wanneer de oorzaken van de problemen in de ouder-kindrelatie liggen. Zij heeft, samen met Tineke Brug, al meer dan honderd speltherapeuten getraind in het werken met ouder en kind in de spelkamer. Deze vorm van speltherapie is echter nog onvoldoende beschreven en nog niet onderzocht. Sanne zou uiteindelijk graag willen onderzoeken of ouder-kindspeltherapie effect heeft op het verminderen van hechtingsproblematiek, maar zal eerst bezig gaan met het schrijven van de interventie-theorie.
Marijke Bos-Minnen heeft gestudeerd aan de HAN waar zij de studie Management, Economie & Recht heeft afgerond. Sinds september 2018 is zij werkzaam bij de CHE en sinds juli 2020 voor CHE-Onderzoek. Zij ondersteunt een aantal lectoren en werkt als projectassistent op enkele projecten, onder andere binnen het lectoraat Duurzame zorg.