Onze visie
Iedere opleiding besteedt aandacht aan duurzaamheid, diversiteit en inclusie binnen het curriculum. Hierbij is de definitie volgens Brundtland leidend die ook is opgenomen in het Onderwijskader 2.0 (2025): “Duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generatie, zonder de behoeften van de toekomstige generaties, zowel hier als in andere delen van de wereld, in gevaar te brengen”. Vanuit deze gedachte willen we niet alleen studenten hierin onderwijzen, maar kennen we ook onze eigen positie in de wereld en willen we ons daarvoor verantwoorden. Onze christelijke identiteit is hiervoor het vertrekpunt. Als CHE willen we recht doen aan mensen, de schepping en het systeem waarin we leven. Daar waar people, planet en profit elkaar ontmoeten, zien wij onze purpose. Dit doen we vanuit de grondhouding van opzien naar God, omzien naar elkaar en ieder toekomstig leven, het inzien van eigen handelen, en uitzien naar de toekomst.
Opzien naar God
We zijn ons ervan bewust dat we een betere wereld niet zelf kunnen creëren en weten ons afhankelijk van onze Bron. Hieraan wordt onder andere uiting gegeven in de vieringen en dagopeningen op de CHE. Daarnaast worden studenten uitgedaagd om in de vormingslijn ‘professionele identiteit’ zich te bezinnen op hun levensbeschouwing en denken medewerkers van de CHE tijdens de jaarlijkse Vocatio-dagen na over hoe hun beroep en roeping zich tot elkaar verhouden.
Omzien naar elkaar en ieder toekomstig leven
Persoonlijk contact en community staan hoog in het vaandel van de CHE. In navolging van de definitie die Brundtland gaf aan duurzame ontwikkeling, beperkt deze aandacht zich niet alleen tot de mensen in onze directe omgeving. Hieruit volgt dat “studenten leren om de vele perspectieven en belangen die aan duurzaamheidsvraagstukken verbonden (kunnen) zijn in samenhang met elkaar te analyseren” (CHE, 2025, p. 73). Naast het onderwijs, vormt deze definitie voor duurzaamheid ook het uitgangspunt voor onze strategische keuzes op het gebied van bedrijfsvoering zoals inkoop, catering en huisvesting & beheer. Dit komt terug in de drie aandachtsgebieden voor 2025-2027: Duurzame mobiliteit, Duurzaam materiaal, Duurzaam mensgericht. In de zomer van 2025 zal dit geconcretiseerd worden naar doelen en inspanningen voor de komende jaren.
Inzien van eigen handelen
We willen weten in welke context we staan en wat onze bijdrage daarin is. In eerste instantie doen we dit als organisatie door driejaarlijks onze CO2-voetafdruk te berekenen en in 2025 een eerst aanzet tot de CSRD-rapportage te maken. In de CO2-voetafdruk zijn de volgende onderdelen geborgd: elektriciteit, uitgaven, kilometers, verwarming, afval en water. Daarnaast nodigen we ook studenten en medewerkers uit om het inzicht in hun eigen handelen te vergroten. Voor studenten waarborgen we de community rond duurzaamheid in het continueren van de Green Office.
Uitzien naar de toekomst
Als CHE willen we graag een community van hoop zijn. Geen ondoordacht optimisme dat het wel goed zal komen, maar een gefundeerd vertrouwen dat het goed komt, ook al zien wij dat niet altijd. We willen onszelf dan ook oefenen in deze gemeenschap met en voor elkaar vorm te geven. Als we weten waar we vandaan komen, wie we zijn en wat onze impact is op de ander, welke richting kiezen we dan op te gaan?