Meester of juf worden. Dat is jouw droom. Want jij wilt kinderen helpen om te groeien. Talenten ontwikkelen met uitdagende lessen. Door zelf een voorbeeld te zijn. En elk kind uit te dagen op zijn of haar niveau.
Voorlichting Praktijkpabo
Kennismaken met de Praktijkpabo? We hebben diverse voorlichtingen gedurende het jaar. We hebben de Open Dag op de CHE maar ook voorlichtingen bij jou in de regio:
- Maandag 11 december op 19.30 op de Wilhelminaschool, Oostsingel 4 in Woerden
- Dinsdag 6 februari om 19.30 in Papendrecht of Sliedrecht*
- Dinsdag 5 maart om 19.30 in omgeving Capelle aan de IJssel*
*De exacte locaties zijn later bekend.
Wil jij vooral leren in de praktijk van het basisonderwijs? Maak dan kennis met de Praktijkpabo, een variant van de opleiding Leraar Basisonderwijs. Op al onze partnerscholen kun je ook de Praktijkpabo-variant volgen. Deze vind je op veel plekken in Nederland, van o.a. Zeeland, Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard, Rotterdam, Woerden, tot Apeldoorn, Ermelo, Ede. Je maakt twee dagen per week onderdeel uit van het docententeam van een basisschool bij jou in de regio.
Vanaf september 2023 is het ook mogelijk om deze variant te volgen als je al een baan als onderwijsassistent hebt. Je kan dan blijven werken op je basisschool en gebruikt je werkplek voor de opdrachten van de pabo.
Als basisschoolleraar is elke dag anders. Het ene moment sta je voor de klas. Even later help je een leerling die moeite heeft met rekenen. Tussendoor blus je een brandje op het schoolplein. En je praat veel met collega’s en ouders. Je merkt het al: leraar zijn is veel meer dan lesgeven alleen. Je moet kwetsbaar durven zijn en tegelijkertijd stevig in je sneakers staan. Snel kunnen schakelen. En weten wie je bent. Als docent én als christen. Dáár is veel aandacht voor op de Praktijkpabo aan de CHE. Durf jij de uitdaging aan?
Studie-eigenschappen
-
Collegegeld
Als je bij de CHE een associate degree-, bachelor-, of masteropleiding volgt, betaal je elk jaar collegegeld. Er zijn twee soorten collegegeld: het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld.
Lees hier welk soort collegegeld voor jou geldt en hoeveel je moet betalen.
-
Aandachtsgebieden
Leraar basisonderwijs is zowel didacticus als pedagoog. Daarnaast kennen we binnen onze opleiding vijf thema’s van beroepssituaties die tijdens de opleiding terugkomen.
-
Uitstroomprofielen
Vanaf leerjaar 3 kan je je specialiseren via de minors Educational Designer, Educational Leadership of Educational Special Needs.
-
Toelatingseisen
Havo, vwo, mbo (niveau 4) of een vergelijkbaar diploma en aanvullende toelatingseisen.
Beschik je niet over de vereiste vooropleiding, maar ben je 21 jaar of ouder? Dan kan je deelnemen aan het toelatingsonderzoek.
Beschik je over een niet-Nederlands diploma? Dan ben je alleen toelaatbaar met een diploma Nt2 (programma B2) of CNaVT (programma B2 of C1). Deze taaleis geldt ook als je wel de Nederlandse nationaliteit hebt, maar in het bezit bent van een niet-Nederlands diploma. Meer informatie hierover is te vinden onder “Veelgestelde vragen” op https://www.che.nl/aanmelden-opleiding.
Praktijkpabo: leren in de praktijk
Praktijkpabo is een variant van de Lerarenopleiding Basisonderwijs. Als student van de Praktijkpabo heb je de gelegenheid om onder goede begeleiding een groot deel in de praktijk te leren. Met basisscholen uit de verschillende regio's zijn afspraken gemaakt voor de plaatsing van Pabo-studenten die leraar basisonderwijs willen worden. Je bent voor de leerlingen en collega’s vanaf de eerste week juf/meester en collega. Je bent namelijk een vast gezicht in de klas. Daarnaast heb je ook veel contact met studenten uit jouw omgeving tijdens de collegedag in Ede en door de opdrachten en coaching.
Leren in jouw regio
De CHE heeft een goed verankerd netwerk van christelijke basisscholen in heel Nederland. Je kunt de Praktijkpabo volgen op een basisschool in jouw regio.
Je vindt de partnerscholen o.a. in Rotterdam, Krimpen a/d IJssel, Nieuwerkerk a/d IJssel, Capelle a/d IJssel, Bergschenhoek, Dordrecht, Sliedrecht, Papendrecht, Zwijndrecht, Maassluis, Vlaardingen, Berkel en Rodenrijs, Den Haag, Gouda, Woerden, Alphen a/d Rijn, Goes, Den Helder, Apeldoorn, Ermelo, Putten, Nijkerk, Veenendaal, Ede, Doetinchem, Eindhoven, Amersfoort, Tholen, Schouwen-Duiveland, Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee.
Hoe ziet je week eruit?
Je studie volg je in de praktijk op een basisschool bij jou in de buurt. Daarnaast studeer je via een digitale leeromgeving en heb je een dag per week colleges in Ede. Een opleiding voor leerlingen die graag leren in de praktijk, doorzetters zijn en zelfstandig hun studie kunnen plannen. Het basisonderwijs is hard op zoek naar leerkrachten zoals jij en zet zich daarom samen met de CHE in voor toponderwijs.
Je week is globaal als volgt ingedeeld:
- maandag: zelfstudie*
- dinsdag: collegedag in Ede
- woensdag: zelfstudie*, lesvoorbereiding en coaching
- donderdag en vrijdag: werkplekleren (stage / werk)
- soms volg je een extra dag(deel) in Ede of elders (excursie)
*Let op! de zelfstudiedagen heb je echt nodig om te studeren
Voorlichting Praktijkpabo
Kennismaken met de Praktijkpabo?
Kom dan naar Open Dag of volg een online voorlichting.
Meeloopdag met Praktijkpabostudent op een school
Ook ben je van harte welkom om een dag(deel) mee te lopen met een Praktijkpabostudent op een basisschool. Vraag een meeloopdag voor de Praktijkpabo aan via Jaap Vlasblom, coördinator Praktijkpabo, educatie@che.nl.
Waarom kiezen voor de Praktijkpabo?
- je leert meteen vanaf de start van je studie vanuit de praktijk;
- je studeert aan de beste middelgrote hogeschool van Nederland (Keuzegids hbo 2021) op afstand en kan toch in je eigen woonomgeving blijven wonen;
- je wordt onderdeel van sterke netwerken: het eigen basisschoolteam én het docenten-studentennetwerk van de CHE;
- je krijgt de mogelijkheid om de christelijke identiteit te doordenken en vorm te geven in je eigen situatie.
“Het beroep van leerkracht kun je op geen betere plek leren dan op de basisschool zelf.”
Ricardo van der Wouden, tweedejaarsstudent Praktijkpabo
Vijf thema's van de Pabo
Je geeft vanuit je christelijke overtuiging vorm aan het onderwijs op een basisschool.
Wat doe je als …
je een botsing ervaart tussen jouw persoonlijke identiteit en de wijze waarop de school vindt dat identiteit wordt vormgegeven? Je vindt de school bijvoorbeeld te traditioneel of te multicultureel, terwijl jij een christelijke achtergrond hebt. Op welke manier ga je om met voor de christelijke school gevoelige onderwerpen als evolutie, homoseksualiteit, etc.? Wat doe je als je bepaalde gezinnen nooit ziet op school tijdens belangrijke vieringen passend bij de identiteit van de school? Op welke wijze ga jij om met het zoveelste conflict tussen andersdenkenden tijdens de pauze? Je weet ook dat de ouders dit nauwlettend in de gaten houden.
In de groep waarin in je werkt, zorg je voor open contact met ieder kind en treed je ieder kind met een positieve grondhouding en met vertrouwen tegemoet.
Op welke manier reageer jij als …
blijkt dat er meerdere malen spullen, zoals geld en een telefoon, in je groep verdwijnen? Wat doe je na een ouderavond waarop ouders klagen en je een vervelend gevoel over hun commentaar hebt? Zij zeggen onder andere dat je onvoldoende tijd aan hun kind besteedt, omdat alle tijd naar die ene leerling met een gedragsprobleem gaat. Hoe ga je om met een ouderpaar, dat bekend staat als zeer agressief en je wilt hen vertellen dat jij vindt dat zij hun kind te kort doen? Hij komt altijd zonder ontbijt op school en oogt zeer vermoeid.
Je hebt hoge verwachtingen van de kinderen.
Wat doe je als …
een aantal kinderen in je groep op het gebied van zowel rekenen als begrijpend lezen veel lager scoren dan verwacht? Je weet dat de Inspecteur van Onderwijs over enkele weken de school bezoekt. Hoe ga je om met de feedback van de IB-er, die bij jou een klassenconsultatie uitvoert? Zij vertelt je dat het een schoolafspraak is dat individuele hulp geboden wordt door pre-teaching en tijdens de les aan een instructietafel. De IB-er verlangt van je dat je vanaf de volgende dag je klassenmanagement daarop hebt afgestemd. Wat doe je als je hoort van de directeur dat er aanstaande maandag een kind dat amper Nederlands spreekt/ laat staan schrijft in je groep komt? Wat doe je als de methodes die je gebruikt onvoldoende mogelijkheden bieden op ICT gebied? De directie van je school geeft keer op keer aan dat het geld maar een keer gebruikt kan worden en geeft de voorkeur aan de fysieke methodes.
Je bent er in je onderwijs op gericht om bij ieder kind diens talent(en) zich zo volledig en krachtig mogelijk te laten ontwikkelen.
Wat doe je als …
je erachter komt dat je veel meer tijd kwijt bent aan het plannen en organiseren van activiteiten passend bij de talenten van alle kinderen (en verschillen) in je groep en dan aan het uitvoeren van de activiteiten met de kinderen? Wat doe je als het grootste deel van de methodes die je tot je beschikking hebt puur en alleen is ingericht op basis van kennisoverdracht?
Je werkt samen met je collega’s.
(Professionele leergemeenschap PLG)
Op welke manier ga jij om met …
een duo-collega met een heel andere werkwijze dan jij hebt? Op welke wijze ga jij om met verschillen in het team waar jij werkt? Er zijn collega’s die enthousiast worden van alle ideeën die langs komen en collega’s die geen zin (meer) in veranderingen hebben. Hoe reageer je op een verzoek van een aardige collega om mee te werken aan een klus die qua tijd niet past in je pakket, maar waarvan je het onderwerp wel zeer interessant vindt? Wat doe je als je dreigt te verdrinken in de hoeveelheid hulp die je denkt te moeten bieden? Je ambitie om in het onderwijs te gaan was: iets betekenen in het leven van alle kinderen die op je pad zouden komen.
Studie in Cijfers
Nieuwsgierig naar de prestaties van de opleiding Praktijkpabo? Wat vinden de CHE-studenten van deze opleiding en wat zijn je kansen op een baan?
Bekijk hier de resultaten van Studie in cijfers van de opleiding Praktijkpabo.
Alle cijfers zijn gebaseerd op betrouwbare bronnen en definities, zie www.studiekeuze123.nl.