Jij werkt met kinderen die sociaal-emotionele, gedrags- en/of ontwikkelingsproblemen hebben. En je merkt dat je hen nog verder wilt helpen in hun ontwikkeling dan je al doet. Dán is de master Speltherapie aan de CHE wat voor jou!
Je verdiept je in hoe je met speltherapie de communicatie op gang brengt of verbetert. Hoe kinderen via spel hun spanning ontladen, gevoelens gaan uiten en experimenteren met gedrag dat je tot nu toe niet zag. Daarbij is ook oog voor complexe cases. Denk aan kinderen die een vechtscheiding hebben meegemaakt of gevlucht zijn uit een oorlogsgebied. De master Speltherapie bevat een mix van theorie en praktijk. Je duikt bijvoorbeeld in de verschillende psychologische stromingen, de clientcentered en de contextuele benadering.
Ook ga je volop zelf aan de slag met speltherapeutische oefeningen, intervisie, supervisie en tijdens je stage. Verder doe je onderzoek naar de effectiviteit en werkzame factoren van speltherapie. Na afloop mag jij je master noemen. Dat is niet alleen mooi voor je visitekaartje, maar maakt ook indruk bij zorgverzekeraars. Cliënten kunnen hierdoor makkelijker vergoeding krijgen voor jouw therapie.
“De beste investering die ik in mezelf heb gedaan”
Voor Merve was de master meer dan een opleiding. Want naast de leerstof, leerde ze over haar eigen verleden. Ze kwam echt zichzelf tegen. Waarom dat nuttig is?
Lees haar verhaal
Studie-eigenschappen
-
Collegegeld
Als je bij de CHE een associate degree-, bachelor-, of masteropleiding volgt, betaal je elk jaar collegegeld. Er zijn twee soorten collegegeld: het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld.
Lees hier welk soort collegegeld voor jou geldt en hoeveel je moet betalen.
-
Registratie
De master Speltherapie is geaccrediteerd door de NVAO. Na het behalen van de master kun je lid worden van de Nederlandse Vereniging voor Speltherapeuten (NVVS) en je vervolgens registreren in het Register Vaktherapie van de Federatie Vaktherapeutische Beroepen (FVB). Ook voldoe je met het behalen van de master aan de eis die verzekeraars stellen op het gebied van psychosociale basiskennis (PSBK).
De master Speltherapie is ook geaccrediteerd bij SKJ voor 638,40 punten.
-
Toelatingseisen
Een afgeronde hbo- of wo-opleiding in een relevant vakgebied. Ervaring met het werken met kinderen in hulpverlening, onderwijs of aanverwante werkvelden is geen vereiste maar heeft wel een voordeel. Na aanmelding kan er eventueel nog een intakegesprek plaatsvinden voordat je definitief wordt toegelaten.
Beschik je niet over een diploma van een Nederlandstalige opleiding (havo, vwo, mbo4, hbo of universiteit)? Dan ben je alleen toelaatbaar met een diploma Nt2 (programma B2) of CNaVT (programma B2 of C1). Deze taaleis geldt ook als je wel de Nederlandse nationaliteit hebt, maar niet in het bezit bent van een diploma van een Nederlandstalige opleiding. Meer informatie hierover is te vinden onder “Veelgestelde vragen” op https://www.che.nl/aanmelden-opleiding.
-
Vrijstellingen
Ben jij al speltherapeut? Dan beschik je al over de nodige kennis en vaardigheden. Daarom kom je misschien in aanmerking voor een individuele vrijstellingsroute. Vraag naar de mogelijkheden.
Opleidingsinformatie
De master Speltherapie richt zich op bestaande speltherapeuten, hulpverleners en mensen uit het onderwijs die werken met kinderen die bijvoorbeeld een verstandelijke, lichamelijke of communicatieve beperking hebben of bij wie sprake is van gedrags- en/of sociaal-emotionele problematiek. Deelnemers aan de master werken onder meer in de psychiatrie, jeugdhulpverlening, het basisonderwijs, de gehandicaptenzorg of bij revalidatie-instellingen.
De opleiding richt zich op de kerntaken die zijn opgesteld door de Nederlandse Vereniging van Speltherapeuten (NVVS) en kerntaken die horen bij het masterniveau (niveau 7). Aan het einde van de opleiding heb je je die eigen gemaakt. Je voldoet dan ook aan de kwaliteitscriteria van de Federatie Vaktherapeutische beroepen (FVB). Daardoor kun je je laten inschrijven in het Register Vaktherapie.
Module 1: Therapeutische houding
Deze module draait om de therapeutische vaardigheden van de speltherapeut. Aan bod komen onder meer cliëntgerichte communicatie, beeldcommunicatie, psychoanalyse, speltraining en de cliëntgerichte basishouding.
Module 2: Theoretische verdieping
Psychopathologie, neuropsychologie, traumaverwerking, hechting en de contextuele benadering; in deze module verdiep je jouw kennis zodat je straks voor elk kind een passend behandelingsplan kunt maken.
Module 3: Onderzoek 1
In deze module leg je de basis voor jouw eigen onderzoek. Je leert hoe je een wetenschappelijk onderzoek opzet en verdiept je in verschillende kwalitatieve onderzoeksmethoden.
Module 4: Methodiek van speltherapie
Als afsluiting van je eerste jaar maak je kennis met verschillende vormen en methodieken van speltherapie. Ook leer je hoe je een vraag van een cliënt verheldert, analyseert, de juiste interventie bepaalt en die methodisch uitvoert.
Module 5: Trainingsdagen
Het tweede jaar begint met trainingsdagen. Aan bod komen onderwerpen als het familieverhaal, huiselijk geweld, seksuele ontwikkeling en herkenning van seksueel misbruik.
Module 6: Ouderbegeleiding
Als speltherapeut heb je niet alleen te maken met kinderen, maar ook met hun ouders. Hoe betrek je die bij de behandeling en hoe creëer je een goede onderlinge relatie? Dat leer je in deze module, met aandacht voor onder andere oplossingsgericht werken en de transactionele analyse.
Module 7: Stage
Dit is een module die het hele tweede jaar beslaat. Je loopt één dagdeel in de week stage bij een geregistreerde speltherapeut. Tijdens je stage voer je in ieder geval zelf twee speltherapeutische behandelingen uit, inclusief gesprekken met ouders en andere zorgprofessionals.
Module 8: Theoretische verdiepingsmodules
Je kiest één van de vier verdiepingsmodules. Je kunt je specialiseren in kinderen en jongeren met een licht verstandelijk beperking, kinderen met oorlogs- en vluchtverhalen, kinderen die een (v)echtscheiding hebben meegemaakt of in kind-oudertherapie.
Module 9: Professionalisering
In deze module werk je aan je ontwikkeling als professional. Je staat stil bij jouw identiteit en positionering als speltherapeut, ontwikkelt een visie op speltherapie en oefent om die uit te dragen en denkt na over de juridische aspecten van het vak.
Module 10: Onderzoek II
Je zet je eigen onderzoek op naar effectiviteit of de werkzame factoren van speltherapie. Je duikt daarvoor in de literatuur, maar gaat ook aan de slag met een casestudy en videoanalyse. Met je masteronderzoek laat je zien dat je alle aspecten van het vak beheerst en kunt bijdragen aan de ontwikkeling daarvan.