Veel scholen vinden het belangrijk om regelmatig kindgesprekken te voeren. Kinderen kunnen aangeven hoe ze het schoolleven ervaren, meedenken over oplossingen en beslissingen die hen aangaan. Er zijn scholen die kindgesprekken voeren bij de start van het jaar, er zijn scholen die kindgesprekken voeren over de leeropbrengsten, scholen die portfoliogesprekken voeren of alleen kindgesprekken voeren na incidenten. De grote gemene deler van al deze varianten op kindgesprekken is, dat de houding en gespreksvaardigheden van de professional er toe doen.
Tijdens twee bijeenkomsten wordt u heel praktisch toegerust met kennis en vaardigheden om oplossingsgericht vraagtechnieken toe te passen in het gesprek met kinderen. Ook non-verbale oplossingsgerichte technieken zullen besproken worden.
De vraagtechnieken zijn zowel bruikbaar voor coachingstrajecten als voor incidentele gesprekken met kinderen. Oplossingsgerichte kindgesprekken dragen bij aan de zelfsturing van het kind. De gesprekken leveren daarnaast ideeën voor differentiatie voor de leerkracht en informatie over de belevingswereld van het kind. Ook voor kindercoaches en pedagogisch coaches zijn gesprekken met kinderen essentieel om meer te weten te komen over hun belevingswereld en ideeën over wat voor hen werkt.
Studie-eigenschappen
-
Kennis en vaardigheden
- Oplossingsgerichte coachingsvaardigheden: o.a. doelformuleringsvragen, exploreren van uitzonderingen, luisteren naar hints over mogelijkheden.
- Oplossingsgericht werken en zelfvertrouwen van het kind.
- Non-verbale oplossingsgerichte technieken.
- Oplossingsgericht werken bij kinderen met gedragsproblemen.
- Toepassingsmogelijkheden van oplossingsgerichte vragen, bijvoorbeeld tijdens portfoliogesprekken, leergesprekken, gesprekken over welbevinden, hoorrecht, kindplan gesprekken.
- Oplossingsgerichte vragen voor ouders/verzorgers.
-
Doelgroep
Leerkrachten po, Intern Begeleiders, kindercoaches, pedagogisch coaches/medewerkers.
-
Benodigdheden
Oplossingsgericht begeleiden: basisboek voor het primair onderwijs, Danny Kayser.
-
Werkwijze
Oefenen met de gespreksvaardigheden tussen de eerste en tweede bijeenkomst is belangrijk zodat de docent tijdens de tweede bijeenkomst in kan gaan op vragen en ervaringen.