‘Dit is mijn geheim, het is heel eenvoudig: alleen met het hart kun je goed zien’, zegt de vos tegen de kleine prins in het sprookje van Antoine de Saint Exupéry.
Gedrag van ouders en kinderen is zichtbaar, maar wat niet zichtbaar is, is het gemis en het verlangen dat achter het gedrag ligt. Met hechtingsgericht werken richt je je op datgene wat niet zichtbaar is. Dat gedeelte van de ijsberg dat zich onder het water oppervlakte bevindt. Je helpt ouders om te gaan zien met hun hart naar wat er in hun kind gebeurt. Daarbij heb je ook oog voor wat er bij de ouder gebeurt.
De ouders van Beau (16) zijn gescheiden. Beau woont de ene week bij haar vader Eddy en de andere week bij haar moeder Marion. Vader Eddy heeft sinds een jaar een nieuwe partner Carolien. Carolien is een aantal maanden geleden bij Eddy gaan wonen. Vader Eddy maakt zich zorgen omdat Beau zich steeds meer terug trekt op haar kamer.
Hechtingsgericht werken is gericht op twee doelen:
• herstel van vertrouwen;
• versterken van gezinsrelaties.
Doel is dat het kind (de jeugdige) vertrouwen krijgt om problemen te delen met zijn of haar ouders en om ouders te helpen hun kind zó te ondersteunen dat die zich gehoord en begrepen voelt. Het contact verbeteren en de relaties versterken is natuurlijk niet altijd makkelijk omdat er vaak veel gebeurd is. Hierdoor is het kind (de jeugdige) vaak ervan overtuigd dat ouders hem toch niet begrijpen, toch niet luisteren en hem niet serieus nemen. Of het kind (de jeugdige) wil zijn ouders niet belasten, omdat ze ‘al zoveel aan hun hoofd hebben’. Ouders kunnen ervaren dat ze op afstand worden gehouden of dat ze niets betekenen voor hun kind.
Tijdens deze nascholingsdag/masterclass leer je:
- vanuit de (hechtings)theorie hoe hechting van invloed is op de ouder-kindrelatie;
- hoe je zelf vanuit een sensitief-responsieve basishouding kunt aansluiten bij het gezin;
- hoe je daarmee een voorbeeld kunt zijn voor ouders;
- hoe je versterkend en verbindend kunt werken.
Studie-eigenschappen
-
SKJ-punten
In aanvraag
-
Elk jaar bewezen beter
CHE neemt deel aan de landelijke participantengroep van de IAG-methodiek, samen met 20 instellingen en 3 andere hogescholen. Dit landelijke platform werk aan de doorontwikkeling van de IAG-methodiek en draagt bij aan het concept ‘elk jaar bewezen beter’.