“Ik geloof dat Social Work het mooiste vak is dat er is… Vanaf mijn twintigste heb ik erin gewerkt – en ik ben nu zestig. Na ruim vijfentwintig jaar uitsluitend in de hulpverlening werken, ben ik op de CHE terecht gekomen. Mijn passie ligt bij mensen. En ik geloof heel erg dat in de verbinding tussen mensen iets kan gebeuren. Dáár speelt het leven zich af. Eén van de redenen waarom ik studenten begeleiden gedurende hun studietraject zo mooi vind.”
Connie Mourits is trajectbegeleider van deeltijdstudenten Bachelor Social Work en Ad Sociaal Werk in de Zorg. En: met veel plezier. Zo blijkt uit wat zij vertelt over het begeleiden van haar studenten.
Meer dan cijfers
“De kern van het begeleiden van studenten zit voor mij in de aansluiting bij waar iemand zit, bij wat voor iemand van waarde is”, geeft Connie aan. “‘Waar kom jij je bed voor uit? Wat zijn je motieven? Wat brengt je in beweging?’ Dáár moet je met elkaar naar op zoek. Dat spreekt mij ook ontzettend aan in ons deeltijdconcept: het maatwerk, het meebewegen, de flexibiliteit. Maatwerk zit niet alleen in kiezen welke module of toets je wanneer doet. Dat zit vooral in: wie ben jij, en wat kan jij betekenen voor de doelgroep waar jouw hart ligt en in de organisatie waar je werkt? Het gaat erom dat je als student komt tot leren. En leren is méér dan een voldoende of goed behalen. Natuurlijk: cijfers tellen wel – maar de groei ook! En ik zie zoveel groei en ontwikkeling bij mensen…”
Vingerafdruk
“Een prachtig model dat we gebruiken, spreekt over iemands ‘persoonlijke, professionele vingerafdruk’. Studenten ontvangen uiteindelijk hetzelfde diploma. Maar de vingerafdruk van de één is niet de vingerafdruk van de ander. Terwijl ze dezelfde set aan competenties, vaardigheden en kennis hebben. Omdat elke student uniek is, is ook in elke situatie weer de vraag: wat is HIER nodig? Dat is altijd verschillend. Dat maakt trajectbegeleiding maatwerk. Als trajectbegeleider ben je de constante factor in de opleiding van die ene student. Van dag één tot de diplomering loop je met iemand mee. Ook als iemand er even een tijdje tussenuit is en de draad later weer oppakt. Dan gaan we weer verder waar we waren gebleven. Daar word ik echt blij van: die flexibiliteit.”
“Leren is méér dan een voldoende of goed behalen. Natuurlijk: cijfers tellen wel – maar groei ook! En ik zie zoveel groei en ontwikkeling bij studenten.”
Kunst van de balans
Iedere student uniek dus. Zijn er ook overeenkomsten in de trajecten die Connie begeleidt? “Wat een overeenkomst is voor veel studenten, is de vraag naar ‘de kunst van de balans’. Hoe ‘manage’ je het als student allemaal? Werk, privé, studie… Het is niet niks. En je krijgt je diploma niet zomaar cadeau. Bij voortgangsgesprekken komen dan ook steeds twee lijnen aan bod: studievoortgang en persoonlijke professionele ontwikkeling. En: hoe breng je die met elkaar in verband? Wat heb jij, in jouw situatie, nodig om te groeien en verder te komen?”
In beeld
Wat ziet Connie als haar rol in het proces van de studenten? “Ik zie het zo: de opleiding moet de ruggengraat zijn, houvast bieden. Maar: niet gaan klemmen, als een korset. Structuur is belangrijk; maar het moet allemaal niet te vastgetimmerd zijn. Dan belemmert het groei. Mijn rol is om in te schatten waar een student ongeveer zit en wat hij nodig heeft. En om de student te laten mérken: je bent in beeld. Door toegankelijk te zijn, bereikbaar te zijn als iemand een vraag heeft, in gesprek te gaan over iemands proces. Juist dat persoonlijke is vaak waar iets gebeurt. Zonder het overigens te groot te maken hoor: want net zoals de studenten een tijdje samen oplopen met hun cliënten, loop ik ook een tijdje mee met hén. Zonder daarmee ‘het leven van de ander te hoeven leven’, zeg maar. Ik ben beschikbaar – maar studenten volgen uiteindelijk natuurlijk hun eigen proces.”
Zoveel plezier
Inmiddels heeft Connie al heel wat deeltijdstudenten begeleid. Wanneer pas je als student nu echt bij Social Work? Connie: “Echt het allereerste dat telt, is dat mensen hart hebben voor dit vak. Dat het bij hen past. Nu is dat meestal het probleem niet… mensen willen dit vaak heel bewust. Daarnaast is belangrijk dat er ruimte is om te leren. Juist omdat de combinatie van studeren, werken en persoonlijk leven best wel wat vraagt. Maar: als jij hart hebt voor sociaal werk, of voor een bepaalde doelgroep – kom bij ons studeren! We gaan echt kijken naar jou, in jouw werksituatie, en wat jij nodig hebt. Er zit veel ruimte in de opleiding om zelf keuzes te maken die passen bij jouw tempo, omstandigheden en wie je bent. En ja, als docent zie en ervaar ik heel sterk: er zit zoveel plezier in – in hier studeren! Er is zo’n mooie onderlinge verbinding. Tussen docenten en studenten, en studenten onderling. Dat heeft veel waarde voor hoe je als student je opleiding volgt.”
In september gaan onze deeltijdopleidingen weer van start. Wil jij een nieuwe stap zetten in je professionele ontwikkeling? Meld je dan zo spoedig mogelijk aan.
Meer informatie over de Bachelor Social Work? Kijk dan hier. Meer informatie over de Associate degree Sociaal Werk in de Zorg vind je hier.