“Durf de psychologische processen in ons hoofd op tafel te leggen”
Laurens is vanuit de voltijdopleiding HRM betrokken bij het ontwikkelen van gespreksvaardigheid. Ontzettend belangrijk, want een collegiale samenwerking, een project of gewoon een verzoekje tussendoor: alles begint met een goed gesprek. Uit het voltijdprogramma is nu een behapbare training van acht dagdelen samengesteld. Opnieuw vormgegeven voor de professional met werk- en levenservaring. Of hier behoefte aan was lijkt een understatement: “Mensen willen heel graag een goed gesprek leren voeren en zijn na afloop enthousiast”, vertelt Laurens.
Van directeur tot hulpverlener
Van een directeur die worstelt met zijn dominante communicatiestijl, een projectleider die deadlines niet gehaald ziet worden, tot een hulpverlener die zijn cliënt beter wil begrijpen. De training is voor iedereen die professionele gesprekken moet voeren. Toch zijn de bijeenkomsten ook heel toegespitst: “Cursisten geven aan dat de stof heel bruikbaar is, omdat het uitgaat van de eigen beroepspraktijk. Ze bereiden namelijk casussen voor vanuit hun eigen werk en daar gaan we tijdens de training mee aan de slag”, licht Laurens toe.
Het brein als vertrekpunt
Het leren van gesprekstechnieken kan op veel plekken. Dus wat is nu de toegevoegde waarde van deze training aan de CHE? Laurens legt uit: “We beginnen bij het hoofd. Hoe werkt dat brein van ons nu eigenlijk? De neuropsychologie is het vertrekpunt. Voordat je een gesprek begint, gebeurt er veel in het brein, waardoor de ander op een bepaalde manier reageert. Vanuit dat licht gaan we verschillende gesprekstechnieken uitproberen.” We noemden in de introductie al even het voorbeeld: ‘waarom doet iemand niet wat ik vraag, zelfs niet na drie gesprekken?’
Enthousiast vervolgt Laurens: “Laten we eerst eens analyseren wat jij hebt gezegd en zo verklaren waarom je niks gedaan krijgt van je collega. Misschien heb je hem onbedoeld geraakt in zijn autonomie. In de training gaan we het gesprek dan opnieuw oefenen. Bijvoorbeeld door andere woorden te gebruiken of iets op te werpen waardoor meer bevrijding ontstaat. Durf de psychologische processen in ons hoofd op tafel te leggen.” En dat het tijdens de training zo nu en dan mag piepen en kraken is goed: “We bespreken vooroordelen en waar bepaald gedrag vandaan komt. Het mooiste vind ik als het eerst schuurt, waarna we met zijn allen op een punt komen van: wauw! Dit heeft mij echt veel opgeleverd.”
Mee naar huis
‘Wat neem je mee naar huis?’ is vaak slechts een spreekwoordelijke afsluiter. Maar in dit geval heb je er – behalve op de werkvloer – ook echt thuis wat aan. Want zo weet Laurens: “Eigenlijk gaat deze training verder dan alleen de beroepscontext. Zo zei een cursist laatst: ik betrap mijzelf er nu op dat ik thuis op een andere manier luister!”