Met zijn grote passie voor creatie is Sem helemaal op zijn plek bij Communicatie. Maar dit ging niet vanzelf; na de havo heeft Sem een tussenjaar genomen om onderzoek te gaan doen naar zijn studiekeuze. Zijn interesse voor vormgeving en creativiteit gaf uiteindelijk de doorslag om Communicatie aan de Christelijke Hogeschool Ede te studeren.
De variërende opdrachten in het eerste jaar bieden de ruimte om zelf aan de slag te gaan met vormgeving en zo meer te leren op het gebied van ‘creatie’. Zo ook bij Sem: “Die liefde voor het vormgeven heb ik echt ontwikkeld tijdens de opleiding”, vertelt hij. Tijdens het ontwikkelen van een campagne kon hij zich helemaal uitleven op InDesign en Photoshop. Met hulp en feedback van de docenten maakte hij flinke stappen en groeide hij snel in zijn ontwerpvaardigheden. “In de opdrachten nam ik vaak de rol van designer op me.” De opdrachten gaven verschillende inzichten, waardoor Sem steeds beter werd en zich kon ontwikkelen.
In het vierde semester van de opleiding gaan de studenten een half jaar stagelopen. Sem loopt momenteel stage bij DDB Amsterdam: een van de grootste reclamebureaus van Nederland. Hier neemt hij een andere rol dan die van vormgever aan, namelijk strateeg. Naast vormgeving is Sem ook geïnteresseerd in de strategische kant van communicatie. Hoe zit de doelgroep in elkaar en wat sluit daarbij aan? Door goed onderzoek te doen naar de doelgroep, concurrentie en marketing kan het bureau passende en aansluitende campagnes leveren aan klanten. “De rol van creator is niet alleen maken, maar ook bedenken,” vertelt Sem. In zijn stage kan hij veel leren over de andere kant van creatie.
Volgens Sem komt uiteindelijk de rol ‘communicatieprofessional als creator’ neer op deze kern: “Je kunt de hoofdboodschap goed vertalen in een concept en die ook daadwerkelijk uitwerken”. Dus niet alleen het maken maar ook het overkoepelende idee bedenken. Een tip van Sem is wel: “Schrik niet als je designen niet interessant vindt, je kunt ook de bedenker achter de opdrachten worden. Er zit zo veel meer in het denken dan in het maken.”
Om af te sluiten laat Sem het project zien waar hij het meest trots op is: de huisstijl van de Communityday. De Communityday is de startersdag van de opleiding Communicatie, geheel georganiseerd door de eerstejaarsstudenten. Naast de gehele organisatie wordt er ook een huisstijl gecreëerd door het designteam. Samen met een studiegenoot hebben ze strategisch nagedacht en zijn ze aan de slag gegaan met de ontwikkeling van de huisstijl, passend bij de doelgroep én het thema.