Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • Jan Luyken Instituut
  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Lector en kenniskring

Lectoraat: Zin in ICT

Kruimelpad

  • Home
  • Lectoraten
  • Zin in ict
  • Lector en kenniskring

Zin in ICT

  • Startpagina
  • Kennisagenda
  • Lector en kenniskring
  • Publicatiedatabase
  • In de media

Een lectoraat bestaat uit een lector met een aantal kenniskringleden. De kenniskringleden doen onderzoek binnen het lectoraat en maken de verbinding vanuit het werkveld naar het onderwijs (en omgekeerd) concreet. Dit kan door het geven van onderwijs of het geven van gastlessen aan studenten. Ook worden verschillende stagiaires begeleid door kenniskringleden. De koppeling met het werkveld wordt met name concreet in de projecten van het lectoraat. 

De kenniskring van het lectoraat Zin in ICT bestaat uit de volgende mensen:

  • Lector Erik Jan Smits
  • Riné le Comte
  • Simeon Folkertsma
  • Mariska de Haan

Lector Erik-Jan Smits

Smits

Dr. Erik-Jan Smits deed promotieonderzoek naar het logisch redeneervermogen van kinderen. De vraag hoe je elkaar kan begrijpen is sindsdien als een rode draad door zijn werk blijven lopen. In de jaren na zijn proefschrift niet zozeer met de focus op het gesprek tussen kinderen en basisschooldocenten of ouders, maar wel op het gesprek tussen bijvoorbeeld 'techneuten' en zorgmedewerkers, begeleiders en orthopedagogen of beleidsmakers en zorgorganisaties.

Erik-Jan werkte na zijn promotieonderzoek 15 jaar in verschillende hoedanigheden (consultant, procesbegeleider, teamleider, innovator) in de zorg. Hierdoor heeft hij een groot aantal zorgorganisaties 'van binnenuit' leren kennen. Hij is overtuigd door de kansen die ICT kan bieden en van de noodzaak om meer gebruik te maken van de ervaringen en het onderzoek naar (de implementatie van) mensgerichte ICT in de continue in verandering zijnde omgeving van de zorg. Met die motivatie geeft hij sinds 1 mei 2022 leiding aan de onderzoeksactiviteiten binnen de CHE die zich precies op dit snijvlak afspelen.

Riné le Comte

Riné le Comte

Riné le Comte is senior docent-onderzoeker aan de ICT-opleiding. Na zijn opleiding tot software engineer aan de HIO Enschede en de Open Universiteit heeft hij gedurende 30 jaar in het bedrijfsleven gewerkt aan Research & Development van state-of-the-art softwareproducten voor complexe ICT-vraagstukken. Ook volgde hij de bachelor en master Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. 

Als docent-onderzoeker aan de opleiding HBO-ICT gaat zijn interesse uit naar de ontwikkeling van geavanceerde ICT-oplossingen voor complexe vraagstukken in waardenetwerken die in allerlei maatschappelijke domeinen ontstaan. Daarbij wordt gebruik gemaakt van innovatieve organisatievormen, zoals learning communities, state-of-the art software en datatechnologie en onderzoeksbenaderingen uit de school van systems theory en complex adaptive systems. 

Simeon Folkertsma

Simeon Folkertsma

Simeon Folkertsma is docent-onderzoeker aan de opleiding HBO-ICT. Na zijn studie theologie heeft hij in de ICT in verschillende functies gewerkt (Skilled helpdesk, functioneel beheerder, adviseur, e-learningontwerper en ICT-docent) waarvan het overgrote deel in verschillende onderwijscontexten. De rode draad door zijn carrière is steeds het overbruggen van de kloof tussen gebruikers en systemen. 

Als docent Interaction Design is hij voortdurend bezig met het ontwerpproces, en met name de plaats van de gebruiker daarin. Via methoden als design thinking en lean UX stimuleert hij studenten om tot kwalitatieve oplossingen te komen die daadwerkelijk bijdragen aan het oplossen van gebruikersproblemen. Daarbij gaat zijn interesse vooral uit naar het methodisch onderzoeken en ordenen van complexe gebruikersvraagstukken en het creatief toepassen van ontwerpprincipes uit andere disciplines als Human Computer Interaction, Information Architecture en (cognitieve) psychologie. 

Mariska de Haan

Mariska

Mariska de Haan werkt als ondersteuner voor het lectoraat ICT. Vanuit haar bedrijfskundige achtergrond houdt zij zich bezig met de organisatorische kant van het lectoraat.

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Lectoraten
  • Zin in ict
  • Lector en kenniskring

Direct naar

  • Start Studiejaar 2023
  • Hulp bij studiekeuze
  • Aanmelden opleiding
  • CHE voorlichtingen
  • Topopleidingen en tevredenheid

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws & verhalen
  • SCHERP magazine
  • Green Office
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • facebook
  • twitter
  • Instagram
  • whatsapp
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven