Een lectoraat bestaat uit een lector met een aantal kenniskringleden. De kenniskringleden doen onderzoek binnen het lectoraat en maken de verbinding vanuit het werkveld naar het onderwijs (en omgekeerd) concreet. Dit kan door het geven van onderwijs of het geven van gastlessen aan studenten. Ook worden verschillende stagiaires begeleid door kenniskringleden. De koppeling met het werkveld wordt met name concreet in de projecten van het lectoraat.
De kenniskring van het lectoraat Zin in ICT bestaat uit de volgende mensen:
- Lector Erik Jan Smits
- Riné le Comte
- Simeon Folkertsma
- Eva van Harten
- Mariska de Haan
Lector Erik-Jan Smits
Dr. Erik-Jan Smits deed promotieonderzoek naar het logisch redeneervermogen van kinderen. De vraag hoe je elkaar kan begrijpen is sindsdien als een rode draad door zijn werk blijven lopen. In de jaren na zijn proefschrift niet zozeer met de focus op het gesprek tussen kinderen en basisschooldocenten of ouders, maar wel op het gesprek tussen bijvoorbeeld 'techneuten' en zorgmedewerkers, begeleiders en orthopedagogen of beleidsmakers en zorgorganisaties.
Erik-Jan werkte na zijn promotieonderzoek 15 jaar in verschillende hoedanigheden (consultant, procesbegeleider, teamleider, innovator) in de zorg. Hierdoor heeft hij een groot aantal zorgorganisaties 'van binnenuit' leren kennen. Hij is overtuigd door de kansen die ICT kan bieden en van de noodzaak om meer gebruik te maken van de ervaringen en het onderzoek naar (de implementatie van) mensgerichte ICT in de continue in verandering zijnde omgeving van de zorg. Met die motivatie geeft hij sinds 1 mei 2022 leiding aan de onderzoeksactiviteiten binnen de CHE die zich precies op dit snijvlak afspelen.
Riné le Comte
Riné le Comte is senior docent-onderzoeker aan de ICT-opleiding. Na zijn opleiding tot software engineer aan de HIO Enschede en de Open Universiteit heeft hij gedurende 30 jaar in het bedrijfsleven gewerkt aan Research & Development van state-of-the-art softwareproducten voor complexe ICT-vraagstukken. Ook volgde hij de bachelor en master Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht.
Als docent-onderzoeker aan de opleiding HBO-ICT gaat zijn interesse uit naar de ontwikkeling van geavanceerde ICT-oplossingen voor complexe vraagstukken in waardenetwerken die in allerlei maatschappelijke domeinen ontstaan. Daarbij wordt gebruik gemaakt van innovatieve organisatievormen, zoals learning communities, state-of-the art software en datatechnologie en onderzoeksbenaderingen uit de school van systems theory en complex adaptive systems.
Simeon Folkertsma
Simeon Folkertsma is docent-onderzoeker aan de opleiding HBO-ICT. Na zijn studie theologie heeft hij in de ICT in verschillende functies gewerkt (Skilled helpdesk, functioneel beheerder, adviseur, e-learningontwerper en ICT-docent) waarvan het overgrote deel in verschillende onderwijscontexten. De rode draad door zijn carrière is steeds het overbruggen van de kloof tussen gebruikers en systemen.
Als docent Interaction Design is hij voortdurend bezig met het ontwerpproces, en met name de plaats van de gebruiker daarin. Via methoden als design thinking en lean UX stimuleert hij studenten om tot kwalitatieve oplossingen te komen die daadwerkelijk bijdragen aan het oplossen van gebruikersproblemen. Daarbij gaat zijn interesse vooral uit naar het methodisch onderzoeken en ordenen van complexe gebruikersvraagstukken en het creatief toepassen van ontwerpprincipes uit andere disciplines als Human Computer Interaction, Information Architecture en (cognitieve) psychologie.
Eva van Harten
Eva van Harten is docent-onderzoeker aan de HBO ICT-opleiding. Met een achtergrond in Onderwijskunde, waarbij ze afstudeerde op het thema adaptieve leertechnologieën, vormt de verbinding tussen IT, onderwijs en het werkveld de rode draad in haar carrière. Haar passie ligt bij het samenbrengen van mensen uit verschillende disciplines om samenwerking en innovatie te bevorderen.
Eva heeft ruim zes jaar als systeembeheerder en productowner gewerkt aan het digitale leerplatform van het UMC Utrecht. Hierdoor heeft ze veel kennis opgedaan over het digitaliseren van onderwijs en de uitdagingen omtrent opleiden binnen de zorg. Ze is ervan overtuigd dat echte innovatie en groei plaatsvinden in samenwerking met anderen, en dat elkaar écht begrijpen en bereid zijn uit je eigen wereld te stappen daarbij essentieel is. Door middel van multidisciplinair onderzoek op het snijvlak van zorg, ICT en onderwijs wil ze studenten en werkveldpartners meenemen in de kracht van samenwerken.
Mariska de Haan
Mariska de Haan werkt als ondersteuner voor het lectoraat ICT. Vanuit haar bedrijfskundige achtergrond houdt zij zich bezig met de organisatorische kant van het lectoraat.