Binnen dit lectoraat wordt onderzoek gedaan naar hoe professioneel en relationeel handelen rondom uithuisgeplaatste jongeren versterkt kan worden. Onze lopende onderzoeken vinden plaats rondom pleeg- en gezinshuiszorg en residentiële jeugdzorg, waarbij we steeds de jeugdigen zien te midden van zijn belangrijke relaties. Wie een kind of jongere beter leert kennen, ontdekt dat deze onlosmakelijk verbonden is met diens ouder(s), broertjes en zusjes, de uitgebreide familie, generaties, buurt, school, cultuur en/of religie en samenleving. Voor uithuisgeplaatste jongeren komen daar pleeg- en/of gezinshuisouders en allerhande professionele opvoeders bij. Een kind kan gedijen bij liefdevolle en langdurige relaties, met ‘naasten’ die van het kind houden, ook als de formele opvoedtaak voltooid lijkt. Hoe ondersteun je deze relaties als het tegenzit?
Wij zijn ervan overtuigd dat herstel van relaties binnen en rondom gezinnen bijdraagt aan een goede samenleving en kijken in ons onderzoek altijd naar de context van het kind.
In ons onderzoek beogen we praktijken beter te begrijpen en te doordenken, op een manier die de praktijken rechtdoet en inzichtgevend is met het oog op verbetering ervan. Uitgangspunt is dat onderzoek dienstbaar is aan de praktijk en een steentje bijdraagt aan het professionele en relationele handelen rondom jeugdigen en hun ouders. We voeren ons praktijkgericht onderzoek uit met collega’s uit het werkveld, studenten en collega’s van onze hogeschool (waaronder docenten), waarbij we de jeugdigen en (hun) ouders waar het om gaat een stem geven.
De afgelopen jaren heeft het lectoraat pleeg- en gezinshuiszorg zich toegelegd op creatieve doorwerkingen en implementatie van het onderzoek: van theaterlezingen, gratis beschikbare filmpjes (YouTube, pleegzorg.nl), het traject ‘de Relationele Route tot gedeeld opvoederschap’ tot het interactieve spel Tiks-in-Tune (training rondom diversiteit in pleegzorg).