Filters
1002 resultaten gevonden
Epiloog
Onderwijs voorbij de meritocratie bevat elf academische bijdragen en zes praktijkbijdragen die de verbeelding over goed onderwijs uitdagen en verrijken. De auteurs laten zich daarbij voeden door bronnen uit filosofie, pedagogiek en theologie. In de Epiloog beschrijven de auteurs drie thematische lijnen: (on)gelijkheid, dienstbaarheid en brede ontwikkeling. Ze beschrijven deze lijnen als onderdeel van een transformatie van het onderwijs om voorbij de meritocratie te kunnen geraken. Tenslotte gaan ze na wat de transformatie van het onderwijs impliceert voor de samenleving en draaien ze het perspectief om: Welke samenleving heeft het onderwijs nodig?
Publicatie | 16-06-2025Samen sterk
Een belangrijke opgave in het sociaal domein is de sociale basis te versterken en een inclusieve samenleving vorm te geven. Gemeenten hebben daar een belangrijke rol in. Maar de sociale samenhang en inclusie is in de eerste plaats iets van inwoners zelf. Het gaat om de gemeenschappen waarin zij hun leven vormgeven, hun onderlinge contacten, onderlinge hulp en vrijwilligerswerk. Inclusie draait om de vraag of alle inwoners daar ook daadwerkelijk onderdeel van uitmaken en naar wens mee kunnen en mogen doen. Daar waar dat nodig is, spelen gemeenten en organisaties een rol om de sociale samenhang en inclusie te bevorderen. De Gemeente Barneveld heeft in april 2023 een Beleidskader Inclusie vastgesteld. Voor de verdere invulling en uitvoering van het beleid heeft de gemeente inzicht nodig in de huidige staat van sociale inclusie in de gemeente. Daarbinnen wil de Gemeente Barneveld inzicht krijgen in zowel de sociale kracht van de gemeente Barneveld als in de risico’s voor sociale uitsluiting. Een gemeentebreed onderzoek moet inzicht geven in de huidige staat van de kracht en de kwetsbaarheid van de Barneveldse samenleving, input geven voor concrete uitwerking van sociale inclusie in het inclusiebeleid én als nulmeting dienen.
Publicatie | 09-07-2025De structuur en dynamiek van de Friese economie
De Friese economie groeit, maar staat voor een fundamentele uitdaging. De beroepsbevolking krimpt, technologische veranderingen versnellen, en het economische verdienvermogen blijft achter bij andere regio’s. Tegelijk is Fryslân een provincie met een sterke sociale samenhang, een rijke kennisinfrastructuur en ondernemerschap dat geworteld is in de provincie. Om in deze context brede welvaart te behouden én versterken, is diepgaand inzicht nodig in hoe de Friese economie is opgebouwd en verandert. In dit onderzoek heeft het lectoraat Dienstbaar Organiseren samen met Planbureau Fryslân de structuur en dynamiek van de Friese economie in kaart gebracht met als doel bij te dragen aan toekomstgericht economisch beleid.
Publicatie | 02-07-2025Leefstijl bevorderen met relatiegericht werken
Een preventieve taak van verpleegkundigen is dat ze leefstijl en gedragsverandering bevorderen bij de hulpvrager. Dat vereist een relatiegerichte en persoonlijk afgestemde aanpak. Dit artikel biedt handvatten.
Publicatie | 02-07-2025Vertical Farming als verdienmodel voor agrarisch ondernemend Regio Foodvalley
Een ontwikkeling om de stijgende wereldbevolking te kunnen blijven voeden is vertical farming: gewassen telen in meerdere lagen in een geklimatiseerde omgeving. In dit project is vertical farming als verdienmodel voor agrarisch ondernemend Regio Foodvalley onderzocht. Vertical farmer Milligreens, pionier in Regio Foodvalley, zet haar microgroenten en cressen af richting restaurants, groothandels en cateraars. Het onderzoek heeft de marktperspectieven van gewassen voor een hoger segment (bijvoorbeeld inhoudsstoffen) onderzocht. Vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) – voornamelijk lege stallen – biedt mogelijk potentie voor opschaling en verdere professionalisering van vertical farming. Het consortium bestaat uit de Christelijke Hogeschool Ede, Milligreens en Regio Foodvalley.
Publicatie | 16-06-2025Everyday co-parenting in a polymedia environment
In this paper we analyse “interconnected communication sequences” between Professional Foster Parents (PFPs) and Birth Parents (BPs) in family-style group care. Interconnected communication sequences are coherent sequences constructed by participants by use of multiple communication media. In family-style group care, children live with PFPs and regularly visit their BPs, which implies PFPs and BPs share the care for children. This co-parenting relationship is important in supporting the quality of contact between child and parents, which is essential for the child’s development and wellbeing. However, a harmonious co-parenting relationship is difficult to achieve and maintain. To gain more insight in the intricacies of the complex PFP-BP relationship, we examine unfolding PFP-BP contact. Specifically, we examine two cases of instant messaging followed by a telephone call between PFPs and BPs. Our analysis disentangles how through text messaging PFPs and BPs propose to call for a particular reason and plan a call at an appropriate moment for both parties, and how they re-establish mutual availability in the call opening and collaboratively re-invoke the reason for calling. The negotiation of when to talk about what and how proves to be infused with relationship work and thereby instantiates some of the sensitivities of “co-parenting” in family-style group care. With our empirical analysis of everyday interconnected polymedia communication in different modalities (instant messaging and telephone interaction) in family-style group care, we aim to contribute to knowledge of interactional practices in the field of social work.
Publicatie | 16-06-2025Beyond motivation
This article reports the findings of focus-group discussions with healthcare providers concerning the facilitators and barriers they experience when engaging in therapeutic patient education (TPE). Methods: Five focus-group discussions were held with a total of 21 primary and secondary healthcare providers. Discussions were moderated using a topic list that was co-created with healthcare providers. All discussions were recorded, transcribed verbatim and analysed thematically. Results: Healthcare providers consider TPE important, but it requires long-term, continuous effort in order to be effective. They sometimes doubt its effectiveness and their own efficacy. Moreover, healthcare providers experience a lack of a supportive environment. Overall, their experiences could be captured in four categories of determinants of engaging in TPE: Capabilities, Motivation, Physical Context and Social Context. Conclusion: Therapeutic patient education requires healthcare providers to be capable and motivated. To maintain the continuous effort needed, healthcare providers need to be supported both socially (e.g. by colleagues and management) and physically (e.g. through communication infrastructure). Innovation: In contrast to previous studies focusing on the motivation and capability of healthcare providers to perform TPE, this study contributes to innovation in health communication by identifying social and physical factors that determine whether TPE is delivered continuously under actual or perceived constraints in terms of time and effectiveness.
Publicatie | 16-06-2025De samenwerking tussen ouders en professionele opvoeders wanneer een jongere niet meer thuis woont
In dit onderzoek hebben de auteurs jongeren, ouders en gezinshuisouders gevraagd naar hun beleving van de samenwerking tussen ouders en gezinshuisouders, omdat met name de perspectieven van jongeren en hun ouders in veel onderzoeken nog onderbelicht zijn (Van de Koot & Noordegraaf, 2018a, 2018b). Voor jongeren is het niet gemakkelijk om aan te geven hoe zij tegen de samenwerking aankijken. Immers, deze speelt zich grotendeels buiten hun blikveld af. Wel wordt, soms pijnlijk, duidelijk hoe belangrijk hun ouders voor hen zijn. In dit hoofdstuk laten zij zien wat vanuit de literatuur bekend is over werkzame elementen in de samenwerking, aangevuld door inzichten uit eigen onderzoek onder 20 jongeren, 21 ouders en 22 gezinshuisouders
Publicatie | 16-06-2025