Zoeken

Filters

1002 resultaten gevonden

Systematic review of common and specific factors in play therapy for young people with intellectual disability

Background: The target group of this study concerns young people with a mild intellectual disability. The central research question is: What evidence can be found in the literature for common and specific factors for a play therapy intervention for young people with a mild intellectual disability struggling with aggression regulation. Method: The criteria used for selecting articles are presented according to the PRISMA, and the PRISMA guidelines for writing a review have been applied. Results: Common factors have been found in the literature that relate to the relationship between therapist and client and the therapeutic skills of the play therapist. Clues have also been found for specific factors of play therapy, such as the use of play as a language and a connection with the child's inner world. In addition, certain factors have been found that are specific to the target group of this article. The non-verbal element of play therapy is an active part of this.

Publicatie | 16-06-2025

Aan de slag met sociale cohesie in het klaslokaal

Sterke ik-gerichtheid en toenemende diversiteit leiden niet alleen tot spanningen in de maatschappij, maar ook in het klaslokaal. Leerlingen met verschillende achtergronden hebben soms amper contact met elkaar of voelen zich zelfs buiten de groep vallen. Leerkrachten vragen zich af hoe ze de sociale cohesie in hun klas kunnen versterken. Deze eerste bijdrage gaat daarop in. De tweede behandelt de vraag: in welke mate mag het streven naar groepssaamhorigheid ten koste gaan van de opvattingen van individuele leerlingen?

Publicatie | 16-06-2025

Christelijke zorg

Al eeuwenlang zetten christenen zich in voor naasten die zorg nodig hebben. Veel zorginstellingen in Nederland zijn hiervan het gevolg. Voor veel mensen is het christelijke karakter van de zorg echter niet meer vanzelfsprekend. Dat kan ertoe leiden dat de christelijke oorsprong en bezieling van de zorg geen aandacht meer krijgen. In sommige gevallen wordt het dan een museumstuk: je kijkt er naar, maar het is iets van vroeger. De auteurs denken dat het ook anders kan. Zij reiken daarvoor bouwstenen aan voor zowel professionals, de zorgpraktijk als organisatie. Het gaat dan over bezieling en roeping, onderscheidingsvermogen, heelheid in gebrokenheid, zorgzaamheid en institutioneel burgerschap.

Publicatie | 16-06-2025

Buddy draagt bij aan goede samenwerking met school

Dit onderzoeksrapport is onderdeel van het project ‘Voor Elkaar! Regionale steunpunten’, uitgevoerd door Oudervereniging Balans in samenwerking met Ervaringskenniscentrum (Sch)ouders. Met dit project wordt geleerd van de praktijk waarin ervaringsdeskundige ouders (vrijwilligers), ouders van kinderen met ontwikkelingsproblemen die vastlopen in het onderwijs ondersteunen door middel van een effectief buddysysteem. Naast dit onderzoek zijn onder andere vrijwilligers getraind en is er een uitgebreide kennisbank 3.0 ontwikkeld. Aanleiding voor het project was, dat in de dagelijkse praktijk blijkt dat ouders bepaalde informatie en ondersteuning nodig hebben wanneer hun kind om wat voor reden dan ook vastloopt op school. Sinds de decentralisatie en regionale invulling van passend onderwijs is de informatie en steun die ouders nodig hebben regionaal verschillend.

Publicatie | 16-06-2025

Geweld en oorlogvoering ter zee, 1018-1568

In de middeleeuwen was geweld op de zeeën rondom Europa endemisch. Piraterij was de norm. Scheepvaart en geweld gingen hand in hand. In de Lage Landen was het niet anders. Vanaf de vorming van de kustgraafschappen tot aan de Nederlandse Opstand waren handel, zeeroof en maritieme oorlogvoering onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de middeleeuwse Nederlanden kwamen de admiraliteit, de vlootorganisatie, het bouwen en uitrusten van oorlogsschepen, maritieme tactieken en strategische functies van de marine tot ontwikkeling. Wie de opkomst van de Nederlandse Republiek als zeemogendheid wil begrijpen ontkomt er niet aan verder terug te kijken dan de watergeuzen.

Publicatie | 16-06-2025

Onderzoeksrapport kwantitatief onderzoek christelijke identiteit Lelie zorggroep

In opdracht van Lelie zorggroep en de Christelijke Hogeschool Ede is door het Associate Lectoraat Christelijke Professie onderzoek gedaan naar het vormgeven van de christelijke identiteit van Lelie zorggroep. Middels een online vragenlijst onder haar medewerkers is onderzocht wat de medewerkers zien als de huidige en gewenste christelijke identiteit van Lelie zorggroep, en hoe zij dat vormgegeven (willen) zien in de organisatie, in het zorg verlenen (de zorgpraktijk) en door henzelf als zorgprofessionals. Uit het onderzoek komt als overheersend beeld naar voren dat medewerkers van Lelie zorggroep duidelijk gericht zijn op het welzijn van de cliënt. De omgang met cliënten inspireert om met bevlogenheid te werken en wordt gezien als een manier om het christelijke in de zorgverlening concreet tot uiting te brengen.

Publicatie | 16-06-2025

Eindrapport onderzoek christelijke identiteit Lelie zorggroep

Het associate lectoraat Christelijke Professie, ingesteld door Lelie zorggroep en de Christelijke Hogeschool Ede, heeft in de periode 2014–2018 een onderzoek uitgevoerd binnen Lelie zorggroep vanuit de vraag hoe Lelie zorggroep in de huidige maatschappelijke context en met behulp van theologie en andere wetenschappen als organisatie haar christelijke identiteit kan vormgeven. Teneinde deze vraag te beantwoorden zijn verschillende deelonderzoeken uitgevoerd. Door middel van interviews en een vragenlijst is het medewerkersperspectief in kaart gebracht, op conceptueel niveau is een visie op christelijke zorg verwoord, documenten zijn bestudeerd en er is een e-module ontwikkeld en getest. Gedurende het proces is er feedback opgehaald van de Raad van Bestuur, een klankbordgroep en overlegmomenten van regio- en teammanagers. Dit eindrapport vat onze bevindingen samen en biedt aanbevelingen ter versterking van de christelijke identiteit van Lelie zorggroep.

Publicatie | 16-06-2025

Vakgroepen zijn geen teams! Maar hoe organiseer je het werk dan?

In organisaties functioneren allerlei soorten groepen. Groot, klein, mono-, multidisciplinair, met of zonder leidinggevende, etc. Veelal werken al die groepen alsof ze een team zijn. Maar als je geen team bent en wél zo werkt kan dat leiden tot problemen en frustraties. De vraag is echter: hoe dan wel?

Publicatie | 16-06-2025