Filters
1002 resultaten gevonden
Onderzoek naar de inzet van ervaringsdeskundige ouders als buddy’s in het onderwijs
Het lectoraat Informele netwerken en laatmoderniteit van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) deed onderzoek naar bestaande praktijken waarin ouders door ervaringsdeskundige ouders (ook wel buddy’s genoemd) worden ondersteund. Uit dit onderzoek blijkt de meerwaarde van een buddysysteem voor zowel ouders als voor het onderwijs. Een andere les is dat het buddysysteem zodanig moet worden opgezet dat 't het vertrouwen van het onderwijs krijgt en dat het dichtbij de ouders staat. Een buddy is er voor de ouders, maar moet helpen de lijn naar het onderwijs open te krijgen of open te houden.
Publicatie | 16-06-2025Praten over onderwijs met behulp van een gespreksprotocol in een leergemeenschap
Dit onderzoek geeft een inkijkje in hoe een professionele leergemeenschap vorm gegeven kan worden en biedt een instrument om de kwaliteit van de gesprekken tussen leraren te bevorderen met behulp van een gespreksprotocol. De leergemeenschap is geïnspireerd op de kennisspiraal van Nonaka en Takeuchi waarbij wordt uitgegaan van een gezamenlijke leervraag. Aan de hand van theoretische noties rondom die vraag gaan leraren aan het werk in hun klas, kijken naar elkaars praktijk door middel van filmpje die leraren zelf van hun eigen praktijk hebben gemaakt en verwoorden hun ervaringen, die ze weer koppelen aan de theoretische noties. Toen de leergemeenschap twee jaar bestond, bleek dat er behoefte was aan een manier waarmee de gesprekken meer diepgang zouden krijgen. Samen met begeleiders van de gesprekken is daartoe een gespreksprotocol ontwikkeld. In de een leergemeenschap van 6 scholen is het protocol in 7 groepen gebruikt. Leraren hebben op een vragenlijst aangegeven welke fasen van het protocol bijdragen aan verdieping en welke aspecten van de bijeenkomst voor hen leerzaam waren. Kwantitatieve analyse laat zien dat het gespreksprotocol volgens leraren behoorlijk bijdraagt aan verdieping van de gesprekken. De fase van tips was belangrijk voor leraren omdat die de gelegenheid bood om praktische adviezen te geven, wat leraren erg op prijs stelden. Het protocol lijkt bijgedragen te hebben aan de kwaliteit van de gesprekken. Het zou daarmee een instrument kunnen zijn waar ook andere lerarenopleiders of betrokkenen bij leergemeenschappen gebruik van zouden kunnen maken.
Publicatie | 16-06-2025Gebruik filmpjes in de pedagogische proefpraktijk
De pedagogische proefpraktijk is een samenwerkingsverband tussen de Christelijke school Ede (CHE) en het werkveld. Door middel van dit PPP-model wordt vormgegeven aan een professionele leergemeenschap. Leraren van diverse scholen van schoolvereniging CNS putten komen samen om meer te leren over over handelingsgericht werken (HGW). De CHE zorgt voor theoretische input, leraren proberen HGW uit in de praktijk en delen hun ervaringen met elkaar. Door middel van filmpjes die ze maken van hun eigen praktijk, vindt collegiale consultatie plaats. Wat vinden leraren het meest leerzaam? Uit het onderzoek blijkt dat de uitwisseling in bovenschoole groepen van leraren die lesgeven aan dezelfde leeftijdsgroep het meest tevreden reacties oproept. Daarnaast scoren de gesprekken over elkaars filmpje en het bestuderen van de theorie hoog.
Publicatie | 16-06-2025Conversations with children to identify educational needs
Presently, many primary education schools in the Netherlands are in the middle of implementing a new way of dealing with diversiy (HGW), which tries to avoid the labeling of deficiencies, but emphasizes the cooperation between all parties involved (parents, teachers, students) to encourage student learning. The teacher is supposed to first identify the educational needs of all students and then cluster them. Conversations with children is recommended as one of the ways in which educational needs can be identified (Pameijer, Van Beukering & De Lange, 2009). The present study focuses on the experience of teachers in conducting these conversations. Our research question is: What role do conversations with children play in identifying the educational needs of students.
Publicatie | 16-06-2025Beleidsimplicaties bij tegenstrijdige onderzoeksuitkomsten
Wat moet je doen als je beleid wilt maken op basis van wetenschappelijk onderzoek waarvan de resultaten totaal niet eenduidig zijn? Dit essay behandelt vier valkuilen bij het gebruik van tegenstrijdige onderzoeksuitkomsten door beleidsmakers: (1) verwarren van theoretische en empirische argumenten, (2) onderzoekscontext en beleidscontext aan elkaar gelijkstellen, (3) te sterke claims aan onderzoeksresultaten verbinden en (4) achterliggende trends negeren. De valkuilen worden geïllustreerd met eigen ervaringen tijdens onderzoek naar etnische diversiteit in het onderwijs. Het essay sluit af met voorbeeldvragen die kunnen helpen bij het vertalen van tegenstrijdige onderzoeksuitkomsten naar passend beleid.
Publicatie | 16-06-2025De sirenenzang van artificiële intelligentie
Wat denkt u? Hoeveel besluiten in uw leven worden op basis van artificiële intelligentie (ai) voor u genomen? Waarschijnlijk meer dan u denkt. ai heeft wel iets van het karakter van de Matrix uit de gelijknamige film uit 1999: overal aanwezig en tegelijk onzichtbaar. Het maakt ons leven aangenamer, gemakkelijker, zonder dat u zich altijd bewust bent van wat er gebeurt. Maar hoe zit het met het voorrecht om zelf in ons leven besluiten te nemen en daar verantwoordelijk voor te zijn?
Publicatie | 16-06-2025Sleutel voor aanpak knelpunten ligt in regio's
Voor de aanpak van onder andere de stikstofcrisis moet het kabinet de kennis en kunde in de regio's benutten. Waarom zitten die niet bij Remkes? Regio Foodvalley is er klaar voor.
Publicatie | 16-06-2025De Stadskerk Groningen. Groei die uitnodigt tot delen?!
Dit artikel is een reflectie op twee artikelen die ook bijgevoegd zijn: - ’Gods liefde ontvangen, beantwoorden, doorgeven’ De Stadskerk in Groningen, door Arjan Zantingh - Communities in de Stadskerk Groningen, door Hans Riphagen, Elisa Lingeman en Martijn van Geilswijk De Stadskerk in Groningen is een grote, vitale gemeente binnen de traditie van de Vrije Baptisten. Ze is sterk gegroeid in de afgelopen jaren, mede door kerkelijk grensverkeer. Een van haar voorgangers, Arjan Zantingh, schetst in het eerste artikel een beeld van de gemeente, haar kernwaarden, zoektochten en uitdagingen. In een tweede artikel schrijft Hans Riphagen, docent aan het Baptistenseminarie aan de VU, samen met twee van zijn studenten over de vorming van kleinere gemeenschappen binnen de gemeente in coronatijd. Hoe blijven mensen verbonden als de centrale vieringen wegvallen? In het slotartikel reflecteren Nadine van Hierden (PThU) en Sake Stoppels (CHE) op een aantal thema’s uit de beide eerdere artikelen. Ze hebben aandacht voor onder meer het kerkelijk grensverkeer en leiderschap. Ook pleiten ze voor de erkenning van de zuigelingendoop binnen de traditie van het Baptisme.
Publicatie | 16-06-2025