Zoeken

Filters

1001 resultaten gevonden

Werken aan persoonlijkheid

Kleuters hebben invloed op hoe ze omgaan met de wereld. Daar hebben ze vaardigheden bij nodig die ze nog moeten ontwikkelen. ‘The leader in me’ is een aanpak die kan helpen bij het ontwikkelen van hun persoonlijkheid en het grip krijgen op hun eigen leven.

Publicatie | 16-06-2025

Zonder relatie geen prestatie

Op 6 maart 2018 nam prof. dr. Luc Stevens officieel afscheid als directeur van het NIVOZ (Nederlands Instituut voor Onderwijs- en opvoedingszaken). Hilbertine Bos en Hans Bakker hadden een gesprek met hem om te polsen hoe zijn gedachtegoed te verbinden is met de visie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Publicatie | 16-06-2025

Het kind als toetssteen van het schoolsysteem

Dirk De Wachter is hoogleraar psychiatrie aan de KU in Leuven en expert in de wereld van het menselijk tekort. In dit interview maakt hij ons deelgenoot van zijn ideeën over omgaan met verschillen in een wereld waarin succes het ultieme doel lijkt.

Publicatie | 16-06-2025

Relational ethics as enrichment of social justice: Applying elements of contextual therapy to social work

This article applies insights of the contextual theory and therapy, developed by Ivan Boszormenyi-Nagy, to the body of knowledge and practice of social work. Social work and contextual therapy share their focus on justice. In social work, it is mainly elaborated as social justice, placed in the discourse of politics and action. Contextual therapy however, elaborates justice as relational ethics; a fundamental element of human relationships, expressed in an innate tendency to care for each other. According to the contextual theory, evoking this reciprocal care enhances human wellbeing. Therefore, next to the focus on social justice on macro level, this article introduces a focus on relational justice on micro level. Relational justice aims at restoring and enhancing relationships within the family, with those who are relevant for the wellbeing of the family, and with the family’s context. A focus on relational justice encompasses a promising resource for human wellbeing, and a constructive framework for a contextual social work approach. Subsequently, applicable interventions from the contextual therapy, derived from a previously conducted qualitative research on the practice of contextual therapy, are tailored to the social work practice. Conclusively, this article states that justice within family relationships is an important element for successfully realizing of social justice.

Publicatie | 16-06-2025

Systeemdenken

De huidige samenleving kenmerkt zich door steeds meer onderlinge afhankelijkheden en dwarsverbanden. En dat geldt ook voor veel vraagstukken in organisaties. Onze studenten krijgen te maken met problemen in organisaties die interdisciplinair, met elkaar verbonden, complex en dynamisch zijn. In een wereld van toenemende afhankelijkheid is systeemdenken daarom veel meer dan "een aardig idee".

Publicatie | 16-06-2025

Waar hebben we het over?

Allereerst verkent dit artikel het begrip human resource management en wordt vraag de beantwoord wat de bouwstenen van het vak zijn. Daarna wordt kritisch ingegaan op HRMdenken vanuit een complexiteitsbenadering. Vervolgens worden zeven perspectieven geschetst om naar HRM en met name naar de interactie tussen mensen in organisaties te kijken.

Publicatie | 16-06-2025

Column: Laat collega lekker scharrelen bij probleem

Deze column gaat in op bevlogenheid op het werk.

Publicatie | 16-06-2025

Proces Communicatie Model (PCM) en SI (sensorische informatieverwerking), een waardevolle combinatie voor leerkrachten!

In dit artikel worden twee modellen met elkaar verbonden die allebei ingaan op de werkelijkheid waarin mensen met elkaar samenwerken en op elkaar afstemmen. In onderwijscontexten is het van belang dat de omgeving is afgestemd op de behoeften van de lerende om optimaal tot leren te komen. Deze behoeften liggen zowel op fysiek als psychologisch vlak. Het Proces Communicatie Model (PCM) wil patronen in menselijke communicatie duiden door in te gaan op de achterliggende psychologische behoeften en het sensorische informatieverwerkingsmodel beschrijft de sensorische patronen die het gedrag in de klas kunnen verklaren. Hierbij gaat het om lichamelijke behoeften die het leren bevorderen of belemmeren. De verbinding van deze invalshoeken, lichamelijk en geestelijk, levert een meerwaarde op voor het inrichten van een passend leerklimaat en het bevorderen van het onderling begrip en de zelfkennis die nodig is om gemotiveerd te leren. Om tegemoet te komen aan de talenten (voorkeursstijlen van leren) van kinderen in gesprekken en individuele handelingsplannen biedt dit artikel ook waardevolle aanknopingspunten.

Publicatie | 16-06-2025