Filters
1001 resultaten gevonden
Twee manieren om een zinvol leven te leiden
Dit artikel gaat in op twee benaderingen om een zinvol leven te leiden: levenskunst en zorgethiek.
Publicatie | 16-06-2025Participeren in de missie van God
Hoe groter je diaconale betrokkenheid, hoe meer je opent naar de samenleving. Bert Roor interviewde voor zijn proefschrift 'Heilzame presentie' gemeenteleden die diaconaal actief zijn, op zoek naar hun leerervaringen. "Je kunt eindeloos preken horen, het gaat erom wat je er in je leven mee doet."
Publicatie | 16-06-2025Leren van diaconale ervaringen
Diaconaat verrijkt en verdiept het geloof van gemeenteleden en gemeenschappen. Wat leren zij van hun diaconale werk en is hiervoor genoeg aandacht in de kerken? Bert Roor stelde deze vragen in zijn proefschrift (2018) en bespreekt hier hoe diaconaal leren op gang komt en wat het brengt.
Publicatie | 16-06-2025Heilzame presentie als missionair kompas
In dit artikel wordt verkend hoe het begrip 'heilzame presentie' ons kan helpen in onze roeping om missionair present te zijn in de samenleving, in het bijzonder als het gaat om onze inzet voor sociale en ecologische gerechtigheid.
Publicatie | 16-06-2025Publiek debat vraagt om deugdelijke verhalen
Wat maken journalistiek en communicatie tot vakken waar je trots op kunt zijn, vakken die een maatschappelijke meerwaarde hebben? Het antwoord op deze vraag is dat beide professies, elk op eigen wijze, een bijdrage leveren aan de hygiëne van het publieke debat.
Publicatie | 16-06-2025Onderzoeksverslag Impact Pionieren
In 2019 is onderzoek gedaan onder mensen die actief betrokken zijn bij een pioniersplek. In totaal zijn er 42 mensen geïnterviewd op 12 verschillende plekken. Wat brengt pionieren teweeg in mensenlevens? Daar wilden we graag een indruk van krijgen. Specifiek is er gekeken naar de invloed van de pioniersplek op de geloofsontwikkeling en op het sociale leven van mensen.
Publicatie | 16-06-2025Kennis van het Koninkrijk : geloofsopvoeding in zaakpedagogisch perspectief
Geloofsopvoeding is geen eenvoudige zaak in onze tijd. Veel opvoeders komen in verlegenheid als ze ontdekken dat de taal van bijbel en kerk zo anders is dan de taal van de kinderen van deze tijd. Kinderen zijn mondig en kritisch en slikken lang niet meer alles voor zoete koek. Het wordt dan zo moeilijk het geloof zoals wij dat beleven voor hen onder woorden te brengen. Kan dat nog wel, geloofsopvoeding in een moderne tijd?
Publicatie | 16-06-2025Het vakgebied levensbeschouwing en religie in het voortgezet onderwijs
In deze tekst beschrijven wij een gezamenlijk fundament om in het onderwijscurriculum van het voortgezet onderwijs systematisch aandacht te besteden aan levensbeschouwing en religie door middel van een algemeen vormend kerncurriculum levensbeschouwing en religie. Wij geven daarvoor drie redenen die onderwijspedagogisch samenhangen: een pedagogische reden (persoonsvorming), een maatschappijwetenschappelijke reden (kennis over levensbeschouwing en religie(s)) en een vakspecifieke reden (de aard van levensbeschouwing en religie begrijpen), die met elkaar één geheel vormen. In vaktermen noemen wij deze achtereenvolgens de pedagogisch-antropologische reden, de maatschappelijkreligiewetenschappelijke reden en de hermeneutisch-theologische reden.
Publicatie | 16-06-2025