Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Post-mbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • Jan Luyken Instituut
  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Alumni
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Kruimelpad

  • Home
  • Nieuws
  • Lectoraat nieuws
  • Che genomineerd voor nederlandse onderwijsprijs
  • Lectoraat Nieuws
  • 27 juni 2024

CHE genomineerd voor Nederlandse Onderwijsprijs

Onderzoeksproject ‘De klas op orde met Virtual Reality’ dingt mee voor 1e, 2e of 3e prijs

Als onderzoekspartner is de CHE genomineerd voor de Nederlandse Onderwijspremie met het onderzoeksproject 'De klas op orde met Virtual Reality'. Docenten, onderzoekers van het lectoraat Zin in ICT en experts op het gebied van VR van de CHE maken deel uit van de onderzoekscommunity met o.a. de Rijksuniversiteit Groningen en Saxion Hogeschool. Ze ontwikkelen en onderzoeken mee aan de VR-omgeving en werken aan bijbehorende lesmaterialen voor het Virtual Reality kleuterklascurriculum. 

onderwijsprijs

De VR-omgeving helpt pabostudenten om de vaardigheid te ontwikkelen om ordeverstoringen constructief aan te pakken. Studenten oefenen vaardigheden in een gesimuleerde omgeving die de werksituatie van leerkrachten zo realistisch mogelijk nabootst. Dit geeft de toekomstige leerkrachten het benodigde handelingsrepertoire en vertrouwen in eigen kunnen om hun vak uit te oefenen. Er wordt met meerdere pabo’s samengewerkt aan de ontwikkeling en de onderwijsinzet van het VR-kleuterklascurriculum. Het initiatief voorziet ook in open source docentprofessionaliseringsmaterialen, zodat ook docenten van andere opleidingen met VR leren werken. Tegelijkertijd kunnen docenten zelf VR-ondersteunde leeromgevingen ontwerpen en inzetten in hun eigen onderwijscontexten.

VR inzetten voor een veilige leeromgeving

“Bijzonder is dat er geen sprake is van de bekende technology push; VR omdat het leuk is, maar uitgaat van de vraag hoe je een veilige leeromgeving kan realiseren. Je leert je met kleuters te verbinden. Tegelijkertijd leer je ook op de goede manier omgaan met je eigen professionele identiteit: welke classroom-managementstrategie past bij mij? En je steekt wat op van je mede-professionals, want je geeft en ontvangt feedback”, legt lector Erik-Jan Smits van het lectoraat Zin in ICT uit. “Dat sluit naadloos aan op het thema Mensgerichte ICT van ons lectoraat; hoe kan je technologie inzetten om daadwerkelijke ontmoetingen tussen mensen onderling te bevorderen?”  

Erik-Jan is erg blij met de nominatie voor de Nederlandse Onderwijsprijs en ziet kansen voor het onderzoek. “Deze prijs biedt ons de kans om de VR omgeving verder te ontwikkelen en de leeromgeving adaptiever te maken. De VR omgeving onthoudt dan bijvoorbeeld hoe jij de vorige keer hebt gereageerd, of speelt in op de manier waarop jij wel of niet contact maakt. Daarbij kan bijvoorbeeld AI helpen. Daarnaast biedt de prijs mogelijkheden om de omgeving nog meer open source aan te bieden, zodat andere hogescholen niet alleen de omgeving kunnen inzetten, maar we in gezamenlijkheid de omgeving nog verder kunnen ontwikkelen”, aldus Erik-Jan.  

Hoogste onderscheiding

Deze donderdagmiddag 27 juni mogen de genomineerde hogescholen en universiteiten de Nederlandse Onderwijspremie in ontvangst nemen tijdens het ComeniusFestival. De Nederlandse Onderwijspremie is de hoogste onderscheiding in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. De eerste prijs is 1,2 miljoen euro, de tweede prijs 800.000 euro en de derde prijs 500.000 euro. Het prijzengeld wordt ingezet voor de verdere ontwikkeling van en onderzoek naar de inzet van de VR-kleuterklas.  

> Filmpje De Klas op Orde met Virtual Reality: YouTube  

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Nieuws
  • Lectoraat nieuws
  • Che genomineerd voor nederlandse onderwijsprijs

Direct naar

  • Hulp bij studiekeuze
  • Aanmelden opleiding
  • CHE voorlichtingen
  • Alumni

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws & verhalen
  • Duurzaamheid
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,

6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • facebook
  • Instagram
  • whatsapp
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven