Als onderzoekspartner is de CHE genomineerd voor de Nederlandse Onderwijspremie met het onderzoeksproject 'De klas op orde met Virtual Reality'. Docenten, onderzoekers van het lectoraat Zin in ICT en experts op het gebied van VR van de CHE maken deel uit van de onderzoekscommunity met o.a. de Rijksuniversiteit Groningen en Saxion Hogeschool. Ze ontwikkelen en onderzoeken mee aan de VR-omgeving en werken aan bijbehorende lesmaterialen voor het Virtual Reality kleuterklascurriculum.
De VR-omgeving helpt pabostudenten om de vaardigheid te ontwikkelen om ordeverstoringen constructief aan te pakken. Studenten oefenen vaardigheden in een gesimuleerde omgeving die de werksituatie van leerkrachten zo realistisch mogelijk nabootst. Dit geeft de toekomstige leerkrachten het benodigde handelingsrepertoire en vertrouwen in eigen kunnen om hun vak uit te oefenen. Er wordt met meerdere pabo’s samengewerkt aan de ontwikkeling en de onderwijsinzet van het VR-kleuterklascurriculum. Het initiatief voorziet ook in open source docentprofessionaliseringsmaterialen, zodat ook docenten van andere opleidingen met VR leren werken. Tegelijkertijd kunnen docenten zelf VR-ondersteunde leeromgevingen ontwerpen en inzetten in hun eigen onderwijscontexten.
VR inzetten voor een veilige leeromgeving
“Bijzonder is dat er geen sprake is van de bekende technology push; VR omdat het leuk is, maar uitgaat van de vraag hoe je een veilige leeromgeving kan realiseren. Je leert je met kleuters te verbinden. Tegelijkertijd leer je ook op de goede manier omgaan met je eigen professionele identiteit: welke classroom-managementstrategie past bij mij? En je steekt wat op van je mede-professionals, want je geeft en ontvangt feedback”, legt lector Erik-Jan Smits van het lectoraat Zin in ICT uit. “Dat sluit naadloos aan op het thema Mensgerichte ICT van ons lectoraat; hoe kan je technologie inzetten om daadwerkelijke ontmoetingen tussen mensen onderling te bevorderen?”
Erik-Jan is erg blij met de nominatie voor de Nederlandse Onderwijsprijs en ziet kansen voor het onderzoek. “Deze prijs biedt ons de kans om de VR omgeving verder te ontwikkelen en de leeromgeving adaptiever te maken. De VR omgeving onthoudt dan bijvoorbeeld hoe jij de vorige keer hebt gereageerd, of speelt in op de manier waarop jij wel of niet contact maakt. Daarbij kan bijvoorbeeld AI helpen. Daarnaast biedt de prijs mogelijkheden om de omgeving nog meer open source aan te bieden, zodat andere hogescholen niet alleen de omgeving kunnen inzetten, maar we in gezamenlijkheid de omgeving nog verder kunnen ontwikkelen”, aldus Erik-Jan.
Hoogste onderscheiding
Deze donderdagmiddag 27 juni mogen de genomineerde hogescholen en universiteiten de Nederlandse Onderwijspremie in ontvangst nemen tijdens het ComeniusFestival. De Nederlandse Onderwijspremie is de hoogste onderscheiding in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. De eerste prijs is 1,2 miljoen euro, de tweede prijs 800.000 euro en de derde prijs 500.000 euro. Het prijzengeld wordt ingezet voor de verdere ontwikkeling van en onderzoek naar de inzet van de VR-kleuterklas.
> Filmpje De Klas op Orde met Virtual Reality: YouTube