Zoeken

Filters

1001 resultaten gevonden

‘Centraal voor het kind’

Voor het programma ‘Versterken van de kracht van pleegouders’ hebben het Lectoraat Jeugd en Gezin van de Christelijke Hogeschool Ede, Entrea Lindenhout, Jeugdbescherming Gelderland en Stichting Samen voor het kind (ouders en pleegouders die vanuit hun eigen ervaring willen helpen om ouders en pleegouders goed met elkaar te laten samenwerken) de handen ineen geslagen voor het project 'Samenwerken tussen ouders en pleegouders'. Het doel van deze samenwerking was om te verhelderen waar een goede samenwerking tussen pleegouders en ouders uit bestaat. In deze rapportage doen we verslag van deze zoektocht. We zullen eerst bespreken welke stappen zijn gezet, vervolgens bespreken we een lijst met werkzame elementen in de samenwerking tussen ouders en pleegouders, om deze vervolgens stuk voor stuk langs te lopen om te laten zien wat er in de literatuur over wordt gezegd en hoe deze elementen er in de praktijk uit zien.

Publicatie | 16-06-2025

Het andere verhaal; narratieve wegen in contextuele hulpverlening

Wordt het geen tijd dat je ruimte geeft aan het andere verhaal?” vroeg ze me, terwijl ze met een kopje thee weer de kamer in kwam, ergens in een vooroorlogse Amsterdamse wijk, drie hoog in een kamer vol met boeken. We hadden een supervisiegesprek en ik weet niet meer of de vraag precies zo gesteld was, maar zo is ze met me meegereisd. De vraag opende een perspectief naar het ándere verhaal, dat ondergesneeuwd lag onder neerslachtige gevoelens. De vraag bracht me weer in verbinding met constructieve acties en vertrouwensbronnen in mijn werk en context. Er sprak vertrouwen uit en hoop dat ik die andere weg kon gaan en het nodigde me uit om met andere ogen te kijken naar mijn ervaringen.

Publicatie | 16-06-2025

Kwantitatieve Innovatiemonitor Regio Foodvalley

Regio Foodvalley is een dynamische en bruisende regio waar innovatieve ondernemingen, baanbrekend onderzoek en hoogstaand onderwijs samenkomen. Talloze ideeën vinden hier vruchtbare bodem, gedreven door een bedrijfsleven met een sterk innovatief karakter. Om in te kunnen spelen op grote transities zoals digitalisering, robotisering en energie, is innovatie van ongekend belang. De innovatiekracht van het regionale bedrijfsleven vormt de motor in de ontwikkeling naar een toekomstbestendige economie. Om de voortgang van innovatie en clustervorming in de regio inzichtelijk te maken, is het van belang de relevante ontwikkelingen te monitoren en te duiden. Het doel van de Kwantitatieve Innovatiemonitor is om: inzicht te geven in de ontwikkeling van de regionale economie; de innovatiekracht van bedrijven in Regio Foodvalley in kaart te brengen; bij te dragen aan de uitstraling naar buiten, door te laten zien in welke sectoren Regio Foodvalley gespecialiseerd is.

Publicatie | 16-06-2025

Exploring dialogue in virtual simulation in nursing education – An observational study

Objectives: Simulation is an important learning activity in nursing education. There is little knowledge about dialogue and communication between students and facilitators in a virtual simulation setting. The current study, conducted in Norway, explores the dialogic teaching approaches applied by facilitators in a virtual classroom and adapt an analytic tool from a physical classroom in lower education to a virtual classroom in higher education. Methods: Sixteen virtual simulation sessions of groups with nursing students were video-taped. The videos were coded with a coding scheme developed for physical classrooms and adapted to the virtual setting. The dialogic approaches from the facilitator were analysed using descriptive analysis. Results: The most frequently used approaches from the facilitator were categorized as listening (“Modelling prompts and body language to encourage continuation”) and asking (“Big questions”). The most frequent pattern seen in the use of dialogic approaches fall under the category listening. Conclusions: The coding scheme is suitable to analyse facilitators’ dialogic approaches in a virtual setting in nursing education. Further research should examine how the facilitator can strategically deploy dialogic approaches in other types of simulations with students. Innovation: The coding scheme was developed from lower to higher education, and from a physical to a virtual setting.

Publicatie | 16-06-2025

Inwoners Regio Foodvalley op weg naar een duurzaam en gezond voedselsysteem

De Regio Foodvalley (RFV) wil de transitie naar een duurzaam en gezond voedselsysteem in de regio versnellen. Naast bijvoorbeeld agrarische bedrijven en de overheid spelen burgers/consumenten ook een rol in deze transitie. Via de gemeentelijke inwonerpanels van vijf Regio Foodvalley-gemeentes zijn in september en oktober 2022 bij 2.939 inwoners de houding en het gedrag t.a.v. deze transitie gepeild. Door de hoogte van de response en de toepassing van een weegfactor op gender en leeftijd zijn de uitkomsten representatief voor de hele Regio Foodvalley.

Publicatie | 16-06-2025

Bachelor of Nursing 2030: Opleidingsprofiel

Het landelijke opleidingsprofiel Bachelor of Nursing 2030 (BN2030) geeft in hoofdlijnen weer wat een afgestudeerde bachelor verpleegkundige (hbo-v’er) moet kennen en kunnen. BN2030 biedt een overzicht van de landelijk vastgestelde competenties van de bacheloropleiding Verpleegkunde. Het opleidingsprofiel is daarmee de basis voor de opleiding tot bachelor verpleegkundige: de verpleegkundige opgeleid op niveau 6 van het Nederlands kwalificatieraamwerk (NLQF 6). Het opleidingsprofiel BN2030 is opgeleverd in oktober 2023. In dit TvZ-dossier over BN2030 belicht de schrijfgroep BN2030 belangrijke wijzigingen in het opleidingsprofiel. Ze beschrijven eerst de verandering in de benaming van de CanMEDS-rollen. Daarna worden de drie belangrijkste aanpassingen in het opleidingsprofiel toegelicht aan de hand van drie thema’s: leiderschap, probleemoplossend vermogen en preventie. Hierna wordt kort beschreven welke gevolgen dit heeft voor de CanMEDS-rollen met de bijbehorende competenties.

Publicatie | 16-06-2025

Bijbel en Professie (Podcast)

In professionele contexten, zeker in christelijke organisaties en scholen (ook in de CHE), zijn diverse momenten aan te wijzen waarop je de bijbel kunt tegenkomen. Hoewel we de bijbel misschien belangrijk vinden in professionele praktijken, blijkt het nog niet zo gemakkelijk om de bijbel als bron te hanteren. In deze podcastreeks, die onderdeel is van het project Bijbel & Professie, wordt deze thematiek verkend. In elke aflevering worden vragen binnen dit thema besproken met collega's uit de hogeschool. De podcastreeks bestaat uit een viertal afleveringen: - Bijbel & Geloofstalen - Bijbel & Manieren van lezen - Bijbel & Dagopeningen - Bijbel & Beroepspraktijk

Publicatie | 16-06-2025

Wortels en vleugels

Dit boek is geschikt voor opvoeders in de breedste zin van het woord: ouders, docenten en kinder- en jongerenwerkers in de kerk die jongeren beter willen begrijpen en begeleiden op het gebied van geloof en identiteit. Het boek ontrafelt de religieuze identiteit van jongeren die opgroeien in een christelijke context aan de hand van verschillende thema’s. Het perspectief van de jongeren is hierbij leidend. Wat dit boek boeiend maakt, is dat wetenschappelijke inzichten geïllustreerd worden met ervaringen en concrete voorbeelden van jongeren zelf. De lezer wordt uitgedaagd te reflecteren op zijn eigen opvoedkundig handelen. Gespreksvragen helpen de inhoud van het boek te bespreken en te verwerken.

Publicatie | 16-06-2025