Filters
1001 resultaten gevonden
Combining different activities in family-style group care
This research focuses on dinner conversations in family-style group care. Children, who cannot live with their biological families anymore, are given shelter in these family-style group care settings. For the development of an attachment relationship between children and their Professional Foster Parents (PFPs), it is important that the children feel that they are listened to in order to get an affective and intimate relationship with the parents. In this conversation-analytic research we analysed PFPs’ involvement in multiple activities simultaneously, namely listening and eating, which is referred to as ‘multi-activity’. The analyses have shown systematic ways in which PFPs coordinate their involvement in the activities of ‘doing’ listening and eating, which are (i) when parents avert their gaze from the telling child, they break the social rule which states that hearers need to look at speakers during the telling. We found that when averting their gaze, PFPs do head nods and linguistic means or positioning their bodies in the direction of the telling child. This research contributes to knowledge about interaction between adolescents and PFPs. It further contributes to knowledge about how human beings are able to coordinate multiple activities simultaneously. This is the accepted version (post-print) of the article.
Publicatie | 16-06-2025Een relationele route tot gedeeld ouderschap
In dit artikel presenteren we de uitkomsten van een grootschalig praktijkgericht onderzoek naar de relatie tussen gezinshuisouders en ouders van jeugdigen die niet meer thuis kunnen wonen. De volgende onderzoeksvraag was daarbij leidend: Welke aanpak om tot een constructieve samenwerkingsrelatie te komen tussen ouders en gezinshuisouders, in de zorg en opvoeding van een jongere die niet meer thuis kan wonen, kan worden ontleend aan theorie en praktijk? Het onderzoek bestaat uit vier fasen waarin achtereenvolgens: 1) een verkenning is gedaan naar wat samenwerking constructief maakt; 2) een verdieping is gedaan door naar concrete samenwerkingsituaties te kijken; 3) is geverifieerd of de analyse van de eerste twee fases voldoende verklaring biedt voor constructieve samenwerking en wat belangrijke bestanddelen zijn van een aanpak waarin samenwerking centraal staat; 4) In de laatste fase zijn de uitkomsten gevaloriseerd door te komen tot een aanpak: een relationele route tot gedeeld opvoederschap.
Publicatie | 16-06-2025Een pedagogiek van de hoop
Over hoop worden veel mooie dingen gezegd en geschreven. Hoop vormt de grondstof van ons bestaan. Hoop is gerichtheid op de toekomst, op ontwikkeling, op groei, op nieuw leven. Onze wereld is een hoopvolle wereld, ons bestaan een hoopvol bestaan. Maar… hoop komt niet alleen. De medaille van de hoop kent de keerzijde van de wanhoop. Een hoopvol bestaan getuigt van de hoop op een beter bestaan, op een uitweg uit de gebrokenheid van het hier en nu. Hoop is vaak zoeken naar signalen van hoop in een wereld die van het tegendeel getuigt. Hoop krijgt pas profiel tegen de achtergrond van wanhoop, vertwijfeling en uitzichtloosheid. Signalen van hoop zijn dan kleine lichtpuntjes, een strohalm, een tegengeluid.
Publicatie | 16-06-2025Een klein gesprekje is al genoeg
Hoe krijg je een puber aan het praten? Het stellen van een goede vraag op het juiste moment is een kunst. En tegelijk een vaardigheid, waarin een opvoeder zich kan ontwikkelen.
Publicatie | 16-06-2025Gezinshuizen in coronatijd
De wegwijzer biedt gezinshuisouders en betrokkenen bij gezinshuizen praktische tips voor het omgaan met de uitdagingen die de Coronacrisis met zich meebrengt. Op basis van ervaringen van gezinshuisouders en betrokken organisaties zijn de lessen die geleerd zijn tijdens de lockdown beschreven. De informatie is gebaseerd op gegevens die zijn verzameld met een vragenlijst onder gezinshuisouders, aangevuld met interviews. Toegevoegd is een infographic waarin de wegwijzer wordt samengevat.
Publicatie | 16-06-2025Ethiek en Supervisie
Ethiek is een wezenlijk aspect van supervisieprocessen. Dit artikel bespreekt hoe morele vragen in supervisie methodisch bewerkt kunnen worden, op basis van drie vormen van morele positiebepaling. Belangrijk daarbij is het morele referentiekader van de supervisor. Vraag is of de supervisor zich daarvan bewust is en van de werking daarvan. De auteur bepleit openheid hierover naar de supervisant.
Publicatie | 16-06-2025Ervaringskennis van jongeren uit een gezinshuis
Aan de Christelijke Hogeschool te Ede (CHE) is het lectoraat van Sociale Studies, Jeugd en Gezin in 2017 een onderzoek gestart naar de samenwerking bij gezinshuizen. Centraal in het onderzoek stond de vraag naar de samenwerking tussen de ouders van de jongeren en de gezinshuisouders. In dit onderzoek wilden de onderzoekers de stem van de jongeren in een gezinshuis laten horen, omdat die tot nog toe onderbelicht is gebleven. De volgende uitdaging was om te kijken op welke manier de kennis van de jongeren zo goed mogelijk ontsloten kon worden. Dit was een uitdaging omdat de onderzoekers al de ervaring hebben dat de standaard interviewmethode niet voldoende de ervaringen van de jongeren toegankelijk maakte. De dataverzameling bestond onder andere uit interviews met de jongeren die in de gezinshuizen wonen. Een van de doelen van deze interviews was het verkrijgen van inzicht in de ervaringskennis van de jongeren over de samenwerking tussen ouders en gezinshuisouders. Dit artikel gaat verder in op hoe de jongeren zijn geïnterviewd en welke soorten kennis de jongeren met de onderzoekers gedeeld hebben.
Publicatie | 16-06-2025Professioneel Ouderschap
Het onderzoek ‘Professioneel Ouderschap in Gezinshuizen’ is een tweejarig project dat mede mogelijk gemaakt werd door een subsidieregeling van Stichting Innovatie Alliantie en uitgevoerd door een consortium bestaande uit de Christelijke Hogeschool Ede, Gezinshuis.com en Joozt LSG-Rentray. Als experts zijn betrokken bij dit project de Universiteit Utrecht, het Nederlands Jeugdinstituut, de Hogeschool van Amsterdam en Combinatie Jeugdzorg. Het onderzoek draait om uithuisgeplaatste jongeren met een complexe geschiedenis, die noodgedwongen in een gezinshuis moeten wonen. Voor publicatie aangeboden resultaten van dit project: • Rapportage van de Focusgroepen • Reflectie-instrument voor gezinshuisouders • Samenvatting van de onderzoeksresultaten • 4 Minimagazines
Publicatie | 16-06-2025