Zoeken

Filters

1005 resultaten gevonden

Beyond motivation

This article reports the findings of focus-group discussions with healthcare providers concerning the facilitators and barriers they experience when engaging in therapeutic patient education (TPE). Methods: Five focus-group discussions were held with a total of 21 primary and secondary healthcare providers. Discussions were moderated using a topic list that was co-created with healthcare providers. All discussions were recorded, transcribed verbatim and analysed thematically. Results: Healthcare providers consider TPE important, but it requires long-term, continuous effort in order to be effective. They sometimes doubt its effectiveness and their own efficacy. Moreover, healthcare providers experience a lack of a supportive environment. Overall, their experiences could be captured in four categories of determinants of engaging in TPE: Capabilities, Motivation, Physical Context and Social Context. Conclusion: Therapeutic patient education requires healthcare providers to be capable and motivated. To maintain the continuous effort needed, healthcare providers need to be supported both socially (e.g. by colleagues and management) and physically (e.g. through communication infrastructure). Innovation: In contrast to previous studies focusing on the motivation and capability of healthcare providers to perform TPE, this study contributes to innovation in health communication by identifying social and physical factors that determine whether TPE is delivered continuously under actual or perceived constraints in terms of time and effectiveness.

Publicatie | 16-06-2025

Towards a fuller understanding of the healing of childhood parental wounds

This article describes a study of adult children’s forgiveness processes following severe childhood parental injury. Consistent with the phenomenological tradition of qualitative research in-depth interviews were conducted with forty-eight participants in the Netherlands, Romania, and Israel to capture their lived experiences of recovery, using forgiveness, from early parental injury. Forgiveness, although an ongoing journey, brings with it important fruits. Study findings, including their various nation-specific nuances, are discussed in light of the existing literature on forgiveness processes. Implications of study findings for clinicians working with individuals to facilitate forgiveness of parentally inflicted wounds are considered. Child–parent forgivenessforgiveness-processqualitative researchinternational research

Publicatie | 16-06-2025

Samen sterk

Een belangrijke opgave in het sociaal domein is de sociale basis te versterken en een inclusieve samenleving vorm te geven. Gemeenten hebben daar een belangrijke rol in. Maar de sociale samenhang en inclusie is in de eerste plaats iets van inwoners zelf. Het gaat om de gemeenschappen waarin zij hun leven vormgeven, hun onderlinge contacten, onderlinge hulp en vrijwilligerswerk. Inclusie draait om de vraag of alle inwoners daar ook daadwerkelijk onderdeel van uitmaken en naar wens mee kunnen en mogen doen. Daar waar dat nodig is, spelen gemeenten en organisaties een rol om de sociale samenhang en inclusie te bevorderen. De Gemeente Barneveld heeft in april 2023 een Beleidskader Inclusie vastgesteld. Voor de verdere invulling en uitvoering van het beleid heeft de gemeente inzicht nodig in de huidige staat van sociale inclusie in de gemeente. Daarbinnen wil de Gemeente Barneveld inzicht krijgen in zowel de sociale kracht van de gemeente Barneveld als in de risico’s voor sociale uitsluiting. Een gemeentebreed onderzoek moet inzicht geven in de huidige staat van de kracht en de kwetsbaarheid van de Barneveldse samenleving, input geven voor concrete uitwerking van sociale inclusie in het inclusiebeleid én als nulmeting dienen.

Publicatie | 09-07-2025

De structuur en dynamiek van de Friese economie

De Friese economie groeit, maar staat voor een fundamentele uitdaging. De beroepsbevolking krimpt, technologische veranderingen versnellen, en het economische verdienvermogen blijft achter bij andere regio’s. Tegelijk is Fryslân een provincie met een sterke sociale samenhang, een rijke kennisinfrastructuur en ondernemerschap dat geworteld is in de provincie. Om in deze context brede welvaart te behouden én versterken, is diepgaand inzicht nodig in hoe de Friese economie is opgebouwd en verandert. In dit onderzoek heeft het lectoraat Dienstbaar Organiseren samen met Planbureau Fryslân de structuur en dynamiek van de Friese economie in kaart gebracht met als doel bij te dragen aan toekomstgericht economisch beleid.

Publicatie | 02-07-2025

Journalistiek onder druk

De journalistiek staat onder druk. Dit proefschrift betoogt dat deze situatie een actieve interpretatie van autonomie vraagt en dat journalisten deze autonomie kunnen versterken door reflectie. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt daarom: Hoe kunnen formele en informele reflectiepraktijken in het journalistieke productieproces de professionele autonomie van journalisten versterken? Om deze hoe-vraag te beantwoorden doet dit onderzoek participatief actieonderzoek. In de literatuur wordt journalistiek regelmatig als een a-reflectief beroep geschetst (Shoemaker & Reese, 2014). Dit onderzoek nuanceert dat beeld: er zijn veel verschillende vormen van reflectie over de breedte van het journalistieke veld: van individueel tot collectief en van informeel tot formeel. Veel in reflectie opgedane inzichten worden echter niet vertaald naar het werkproces. Ook is er het probleem van de organisatieparadox: elke vorm van reflectie vraagt enige vormgeving, maar te veel organisatie in strijd is met de eigen autonomie. Een analyse van de 14 interviews leidt tot drie ontwikkelprincipes van de open leercultuur: psychologische veiligheid, faciliterend leiderschap en een experimenterende benadering. Documentenanalyse, interviews, focusgroepen en een interventieonderzoek leiden tot het ontwikkelwiel van de open leercultuur: praat met elkaar over de betekenis van reflectie en autonomie, train reflectievaardigheden, vind elkaar rondom commitment voor het vak, werk aan psychologische veiligheid, erken machtsverschillen, en ontwikkel op een experimenterende manier. Mede gezien de prevalentie van ongewenst en grensoverschrijdend gedrag zoals dat afgelopen jaren in meerdere crisis bij redacties tot uiting is gekomen, ligt hier een belangrijk thema voor de journalistieke praktijk.

Publicatie | 04-09-2025

Beyond Common Ground: Dialogical Responsibility in Sustainable Human Resource Management

Sustainable human resource management (HRM) advocates a shift toward pluralism, emphasizing the legitimacy of multiple stakeholder interests, voices, and meanings. Intended dialogue is often promoted as a key practice to support this shift. However, how intended dialogue actually contributes to pluralism remains under-theorized. Moreover, dialogue is frequently idealized as a route to harmony or ‘common ground,’ which can obscure power dynamics, silence dissent, and suppress difference. Building on dialogical ethics and framing theory, this conceptual paper introduces the intended dialogical responsibility (IDR) model, which reconceptualizes intended dialogue not as consensus-seeking but as a reflective space for exploring irreducible differences. Drawing on dialogue theorists such as Buber, Levinas, and Bakhtin, dialogical responsibility is proposed as an ethical form of ‘thirdness’—a mediating presence in the leader–worker dyad that invites participants to remain open to the other, question their own frames, and attend to asymmetries in voice and power. To support this stance, the IDR model employs framing theory to distinguish between micro-level situated frames (e.g., issue and relationship frames), meso-level strategic frames, and macro-level institutional frames. Dialogue is thus understood as a dynamic, ongoing, and reflexive process—occurring within and beyond episodic conversations—where meanings are co-constructed and contested over time. This paper contributes to sustainable HRM literature by offering a multilevel theoretical model and sensitizing questions to support ethically responsive dialogue. It provides a conceptual foundation for navigating pluralism and fostering dialogical spaces in complex organizational contexts.

Publicatie | 04-09-2025

De samenwerking tussen ouders en professionele opvoeders wanneer een jongere niet meer thuis woont

In dit onderzoek hebben de auteurs jongeren, ouders en gezinshuisouders gevraagd naar hun beleving van de samenwerking tussen ouders en gezinshuisouders, omdat met name de perspectieven van jongeren en hun ouders in veel onderzoeken nog onderbelicht zijn (Van de Koot & Noordegraaf, 2018a, 2018b). Voor jongeren is het niet gemakkelijk om aan te geven hoe zij tegen de samenwerking aankijken. Immers, deze speelt zich grotendeels buiten hun blikveld af. Wel wordt, soms pijnlijk, duidelijk hoe belangrijk hun ouders voor hen zijn. In dit hoofdstuk laten zij zien wat vanuit de literatuur bekend is over werkzame elementen in de samenwerking, aangevuld door inzichten uit eigen onderzoek onder 20 jongeren, 21 ouders en 22 gezinshuisouders

Publicatie | 16-06-2025

Aandacht voor preventie in verpleegkundige diagnoses en interventies in de thuiszorg

Wijkverpleegkundigen hebben een belangrijk rol in het verlenen van preventieve zorg. Zij gebruiken daarbij gestandaardiseerde, veelal digitale, classificatiesystemen waarin verpleegkundige diagnoses, gewenste resultaten en interventies worden geregistreerd. Deze systemen maken het mogelijk de kwaliteit van verpleegkundige zorg te onderzoeken en te verbeteren. Voor één zorgorganisatie inventariseerden we in 100 van de 261 dossiers welke preventiegerichte NANDA-diagnoses en interventies in de domeinen gezondheidsbevordering, voeding en activiteit/rust door wijkverpleegkundigen werden geselecteerd. De meeste verpleegkundige diagnoses en interventies werden ingezet in gezondheidsbevordering (resp. 50/109 en 191/365) en activiteit/rust (resp. 45/109 en 132/365). Bij voeding waren het er slechts resp. 14/109 en 42/365. Gestandaardiseerde diagnoses werden gebruikt, maar de interventies werden naar vrij inzicht geformuleerd, waarbij de achterliggende methodische redenatie niet altijd helder was. De generieke diagnoses ‘verminderd activiteitsvermogen’ en ‘verminderde lichamelijke mobiliteit’ werden opgeteld het vaakst geselecteerd (40/109) gevolgd door de generieke diagnose ‘kwetsbare-oudere-syndroom’ (27/109). Wijkverpleegkundigen selecteerden weinig risicodiagnoses en diagnoses in het domein voeding en verbonden niet-gestandaardiseerde interventies aan de diagnoses. Aanwijzingen voor de praktijk zijn dan ook om consequent het selecteren van risicodiagnoses te overwegen en gestandaardiseerde diagnoses en interventies zo specifiek mogelijk te stellen om gerichter preventief te handelen.

Publicatie | 16-06-2025