Filters
1004 resultaten gevonden
Kwantitatieve Innovatiemonitor Regio Foodvalley
Regio Foodvalley is een dynamische en bruisende regio waar innovatieve ondernemingen, baanbrekend onderzoek en hoogstaand onderwijs samenkomen. Talloze ideeën vinden hier vruchtbare bodem, gedreven door een bedrijfsleven met een sterk innovatief karakter. Om in te kunnen spelen op grote transities zoals digitalisering, robotisering en energie, is innovatie van ongekend belang. De innovatiekracht van het regionale bedrijfsleven vormt de motor in de ontwikkeling naar een toekomstbestendige economie. Om de voortgang van innovatie en clustervorming in de regio inzichtelijk te maken, is het van belang de relevante ontwikkelingen te monitoren en te duiden. Het doel van de Kwantitatieve Innovatiemonitor is om: inzicht te geven in de ontwikkeling van de regionale economie; de innovatiekracht van bedrijven in Regio Foodvalley in kaart te brengen; bij te dragen aan de uitstraling naar buiten, door te laten zien in welke sectoren Regio Foodvalley gespecialiseerd is.
Publicatie | 16-06-2025Exploring dialogue in virtual simulation in nursing education – An observational study
Objectives: Simulation is an important learning activity in nursing education. There is little knowledge about dialogue and communication between students and facilitators in a virtual simulation setting. The current study, conducted in Norway, explores the dialogic teaching approaches applied by facilitators in a virtual classroom and adapt an analytic tool from a physical classroom in lower education to a virtual classroom in higher education. Methods: Sixteen virtual simulation sessions of groups with nursing students were video-taped. The videos were coded with a coding scheme developed for physical classrooms and adapted to the virtual setting. The dialogic approaches from the facilitator were analysed using descriptive analysis. Results: The most frequently used approaches from the facilitator were categorized as listening (“Modelling prompts and body language to encourage continuation”) and asking (“Big questions”). The most frequent pattern seen in the use of dialogic approaches fall under the category listening. Conclusions: The coding scheme is suitable to analyse facilitators’ dialogic approaches in a virtual setting in nursing education. Further research should examine how the facilitator can strategically deploy dialogic approaches in other types of simulations with students. Innovation: The coding scheme was developed from lower to higher education, and from a physical to a virtual setting.
Publicatie | 16-06-2025Inwoners Regio Foodvalley op weg naar een duurzaam en gezond voedselsysteem
De Regio Foodvalley (RFV) wil de transitie naar een duurzaam en gezond voedselsysteem in de regio versnellen. Naast bijvoorbeeld agrarische bedrijven en de overheid spelen burgers/consumenten ook een rol in deze transitie. Via de gemeentelijke inwonerpanels van vijf Regio Foodvalley-gemeentes zijn in september en oktober 2022 bij 2.939 inwoners de houding en het gedrag t.a.v. deze transitie gepeild. Door de hoogte van de response en de toepassing van een weegfactor op gender en leeftijd zijn de uitkomsten representatief voor de hele Regio Foodvalley.
Publicatie | 16-06-2025De zin van lege tijd
Vereist een zinvolle omgang met tijd een goedgevulde agenda? Betekenen nietsdoen en wachten per definitie verloren tijd? Of kan deze ‘lege tijd’ toch ook zinnig zijn? Robert van Putten maakt een tour d’horizon en brengt een palet aan waarderingen en betekenislagen van lege tijd aan de oppervlakte.
Publicatie | 16-06-2025Onderzoeker met ervaringskennis: do or don’t?
Er komt steeds meer aandacht voor ervaringsdeskundigheid in de zorg en het sociaal domein. Hierdoor komt er ook steeds meer ruimte voor zorgprofessionals met ervaringsdeskundigheid. Maar hoe zit dat eigenlijk als onderzoeker? Wat zijn de voor- en nadelen van het inzetten van ervaringsdeskundigheid binnen je onderzoeksgebied?
Publicatie | 16-06-2025Van Kenniswerkplaats naar SAMEN-werkplaats
In het huidige kabinet is de verbinding tussen het veiligheids-, zorg- en sociaal domein voor mensen met complexe problematiek een belangrijk thema. Via het Actieprogramma Grip op Onbegrip zijn middelen beschikbaar gesteld om per regio invulling te geven aan het intensiveren van de samenwerking tussen gemeenten, ggz, politie en woningcorporaties rondom de aanpak voor mensen met onbegrepen gedrag. Eén van die middelen is de Regionale Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag: een regionaal samenwerkingsverband waarin partijen uit praktijk, beleid, onderzoek, onderwijs en de doelgroep met elkaar samenwerken en leren door te doen. Dit artikel vormt een reflectie op de start van de regionale kenniswerkplaats onbegrepen gedrag in de (veiligheids)regio Gelderland-Midden.
Publicatie | 16-06-2025In de crisis leert de kerk weer te wachten op God
Het zou zo maar eens kunnen zijn dat we met een geseculariseerd verhaal naar de kerk kijken, zeggen Andrew Root en Blair Bertrand in hun boek Wachten op God.
Publicatie | 16-06-2025Mijn worsteling als onderzoeker met ervaringskennis
Brengt het mijn onpartijdigheid en onafhankelijkheid als onderzoeker niet in gevaar, vroeg Anneke Bulten zich af toen ze ging werken als onderzoeker met ervaringskennis. Hoe brengt zij haar ervaringen op een passende manier in en wat vraagt dat van haar?
Publicatie | 16-06-2025