Zoeken

Filters

1002 resultaten gevonden

Stage, afstuderen en projecten

Studenten van alle opleidingen van de Christelijke Hogeschool Ede doen werkervaring op tijdens stages en (afstudeer)projecten. Jouw bedrijf of instelling kan studenten een stageplek bieden. Je kan ook opdrachtgever zijn van een project.

Content | 16-06-2025

Stage, afstuderen, projecten

Studenten van alle opleidingen van de Christelijke Hogeschool Ede doen werkervaring op tijdens stages en (afstudeer)projecten. Jouw bedrijf of instelling kan studenten een stageplek bieden. Je kan ook opdrachtgever zijn van een project.

Content | 11-09-2025

Bedrijven & Instellingen

De CHE leidt niet alleen jouw medewerkers van de toekomst op. We kunnen jouw bedrijf of instelling ook nu al vooruit helpen. Bijvoorbeeld met opleidingen voor professionals, studenten die aan de slag gaan in jouw organisatie, incompany onderwijs of onderzoek en advies. Ontdek wat we voor jou kunnen betekenen en wie jou binnen de CHE verder kan helpen! 

Content | 22-05-2025

Praktijkplaats door voltijdstudent redirect

Content | 11-09-2025

Onderwijs op maat

Bij de CHE ontwikkelen we al 15 jaar met en voor onze relaties verschillende maatwerkopleidingen en incompany-trajecten. We werken met een vast kernteam van docenten. Dankzij alle kennis en ervaring die bij onze docenten en lectoraten in de hogeschool beschikbaar is, weten we alles van de nieuwste trends en ontwikkelingen.

Content | 28-05-2025

Journalistiek onder druk

De journalistiek staat onder druk. Dit proefschrift betoogt dat deze situatie een actieve interpretatie van autonomie vraagt en dat journalisten deze autonomie kunnen versterken door reflectie. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt daarom: Hoe kunnen formele en informele reflectiepraktijken in het journalistieke productieproces de professionele autonomie van journalisten versterken? Om deze hoe-vraag te beantwoorden doet dit onderzoek participatief actieonderzoek. In de literatuur wordt journalistiek regelmatig als een a-reflectief beroep geschetst (Shoemaker & Reese, 2014). Dit onderzoek nuanceert dat beeld: er zijn veel verschillende vormen van reflectie over de breedte van het journalistieke veld: van individueel tot collectief en van informeel tot formeel. Veel in reflectie opgedane inzichten worden echter niet vertaald naar het werkproces. Ook is er het probleem van de organisatieparadox: elke vorm van reflectie vraagt enige vormgeving, maar te veel organisatie in strijd is met de eigen autonomie. Een analyse van de 14 interviews leidt tot drie ontwikkelprincipes van de open leercultuur: psychologische veiligheid, faciliterend leiderschap en een experimenterende benadering. Documentenanalyse, interviews, focusgroepen en een interventieonderzoek leiden tot het ontwikkelwiel van de open leercultuur: praat met elkaar over de betekenis van reflectie en autonomie, train reflectievaardigheden, vind elkaar rondom commitment voor het vak, werk aan psychologische veiligheid, erken machtsverschillen, en ontwikkel op een experimenterende manier. Mede gezien de prevalentie van ongewenst en grensoverschrijdend gedrag zoals dat afgelopen jaren in meerdere crisis bij redacties tot uiting is gekomen, ligt hier een belangrijk thema voor de journalistieke praktijk.

Publicatie | 04-09-2025

Beyond Common Ground: Dialogical Responsibility in Sustainable Human Resource Management

Sustainable human resource management (HRM) advocates a shift toward pluralism, emphasizing the legitimacy of multiple stakeholder interests, voices, and meanings. Intended dialogue is often promoted as a key practice to support this shift. However, how intended dialogue actually contributes to pluralism remains under-theorized. Moreover, dialogue is frequently idealized as a route to harmony or ‘common ground,’ which can obscure power dynamics, silence dissent, and suppress difference. Building on dialogical ethics and framing theory, this conceptual paper introduces the intended dialogical responsibility (IDR) model, which reconceptualizes intended dialogue not as consensus-seeking but as a reflective space for exploring irreducible differences. Drawing on dialogue theorists such as Buber, Levinas, and Bakhtin, dialogical responsibility is proposed as an ethical form of ‘thirdness’—a mediating presence in the leader–worker dyad that invites participants to remain open to the other, question their own frames, and attend to asymmetries in voice and power. To support this stance, the IDR model employs framing theory to distinguish between micro-level situated frames (e.g., issue and relationship frames), meso-level strategic frames, and macro-level institutional frames. Dialogue is thus understood as a dynamic, ongoing, and reflexive process—occurring within and beyond episodic conversations—where meanings are co-constructed and contested over time. This paper contributes to sustainable HRM literature by offering a multilevel theoretical model and sensitizing questions to support ethically responsive dialogue. It provides a conceptual foundation for navigating pluralism and fostering dialogical spaces in complex organizational contexts.

Publicatie | 04-09-2025

Towards a fuller understanding of the healing of childhood parental wounds

This article describes a study of adult children’s forgiveness processes following severe childhood parental injury. Consistent with the phenomenological tradition of qualitative research in-depth interviews were conducted with forty-eight participants in the Netherlands, Romania, and Israel to capture their lived experiences of recovery, using forgiveness, from early parental injury. Forgiveness, although an ongoing journey, brings with it important fruits. Study findings, including their various nation-specific nuances, are discussed in light of the existing literature on forgiveness processes. Implications of study findings for clinicians working with individuals to facilitate forgiveness of parentally inflicted wounds are considered. Child–parent forgivenessforgiveness-processqualitative researchinternational research

Publicatie | 16-06-2025