Filters
1002 resultaten gevonden
Child of two worlds
Foster children often encounter worldview differences between their foster family and their birth family, for example, when participating in religious activities and practices. Foster children not only have a right to continuity in upbringing but also consistency in worldview, culture and language. Good co-parenting relationships are important for their identity development. For these reasons, foster care workers are entrusted with the task of supporting the triadic relationship of the foster child, birth parents and foster parents in dealing with worldview differences. Based on in-depth interviews with foster care workers (n = 16) six skills in dealing with worldview differences can be distinguished: (1) basic knowledge of worldviews and identity formation; (2) empathizing with the other; (3) inquisitiveness to discover what is essential for the other; (4) initiating worldview conversations and keeping them going; (5) fostering self-reflection in worldview; and (6) manoeuvring between and monitoring all interests. It is helpful if birth parents are well-informed in advance about the impact of worldview differences and if foster care workers and foster parents are aware of the identity and developmental needs of foster children to explore the worldview of the foster family and the birth family.
Publicatie | 16-06-2025Tussen grensbewaking en grensvervaging
Veel kerken willen in onze tijd open geloofsgemeenschappen zijn. Ze willen zich niet opsluiten in het eigen gelijk en zich niet afschermen van de omgeving. Tegelijk willen ze ook niet verwateren en helemaal gaan samenvallen met hun omgeving. Ze zoeken dus een weg tussen grensbewaking en grensvervaging. In dit themanummer van het tijdschrift Inspirare (2022-4) wordt bijbels-theologisch en praktisch-theologisch naar dit spanningsveld gekeken. Verschillende onderzoekers van de Christelijke Hogeschool Ede hebben aan dit nummer meegewerkt.
Publicatie | 16-06-2025Diversiteit en Professionaliteit
Dit is de lectorale rede van Bernhard Reitsma voor het lectoraat Diversiteit en Professionaliteit. Allereerst wordt hierin de thematiek verkend. Waar hebben het we het nu precies over als het gaat over diversiteit en professionaliteit? Vervolgens wordt er een kader geschetst waarbinnen er op de CHE kan worden nagedacht over diversiteit en professionaliteit. Is er een verhaal dat de CHE typeert en dat de grote diversiteit intern weet te verbinden en vervolgens ook extern een weg wijst? Daaruit wordt een aantal conclusies getrokken over hoe een (christelijke) professional zich kan verhouden tot diversiteit en hoe zich dat kan vertalen naar professionele praktijken. Tot slot zal worden geschetst wat ons de komende jaren binnen het bronnen instituut en het lectoraat Diversiteit en Professionaliteit te doen staat. Wat is de onderzoeksvraag en hoe gaan we daar mee aan de slag?
Publicatie | 16-06-2025Het plan als beheersingsinstrument
In het onderwijs worden talloze plannen gemaakt: lesplannen, jaarplannen, curriculumplannen, kwaliteitszorgplannen en instellingsplannen. Dit hoofdstuk bekijkt de rol van plannen in het onderwijs vanuit bestuursfilosofisch perspectief. Het gaat dus niet over de concrete inhoud van plannen of de specifieke planmethoden, maar over het plan als fenomeen. Anders gezegd, dit hoofdstuk wil licht werpen op de ‘zin’ van plannen. Het doel van deze beschouwing is enerzijds dieper inzicht geven in de aard en werking van plannen en anderzijds de verbeeldingskracht rond interventies in het onderwijs vergroten. Dit hoofdstuk maakt deel uit van de publicatie ‘Van planlast naar planlust’, uitgegeven bij Uitgeverij Politeia. https://www.politeia.be/nl/publicaties/333257-van+planlast+naar+planlust
Publicatie | 16-06-2025Theologie tegen verbubbeling
Als je in de samenleving om je heen kijkt, zie je dat mensen steeds meer in een eigen bubbel lijken te leven, samen met mensen met dezelfde overtuigingen en dezelfde maatschappelijke positie. Er is weinig contact met mensen uit andere bubbels. Er zijn wel allerlei meningen over elkaar en elkaars bubbel, met polarisatie en wantrouwen tot gevolg. Hoe verhouden kerken zich hiertoe? Hebben zij een passende reactie op het bestaan van die bubbels, op kloven en polarisatie? Bestaat er een theologie tegen verbubbeling? Op welke manieren is het evangelie goed nieuws in een verbubbelde samenleving? Hoe ziet dat er in de praktijk uit? In dit onderzoek worden antwoorden op deze vragen gezocht bij de Rooms-Katholieke lekengemeenschap van Sant’Egidio in Amsterdam. Uit het onderzoek komt een aantal inzichten naar voren die behulpzaam zijn voor kerken en andere missionaire initiatieven bij het doordenken en vormgeven van hun missie in een verbubbelde samenleving.
Publicatie | 16-06-2025Het steekt nauw
In een casestudy hebben Hugo Plaisier en Alie Wiertsema onderzocht wat er gebeurt als in een dorp de hulpvragen van een deel van de dorpsbewoners met een traditioneel Nederlandse religieuze achtergrond niet beantwoord kunnen worden door een sociaal team, juist omdat de vragen verbonden zijn met hun christelijke identiteit. Wat vraagt dit van de sociaal werker die zich niet of niet meer verbindt met een religieuze groep of kerkelijke gezindte? Hoe kan een gemeente de verantwoordelijkheid nemen voor het welzijn van deze inwoners?
Publicatie | 16-06-2025Conditions for cultural belonging among youth of immigrant descent in Germany, the Netherlands, Sweden and the United Kingdom
Intergroup contexts of classrooms have an influence on mainstream and ethnic belonging of youth of immigrant descent. Based on the normative reference group theory, a higher level of ethic identification is expected in classrooms with a higher proportion of co-ethnic youth and, based on constrict theory, a lower level of mainstream identification is expected in ethnically more diverse classrooms. However, these relations between ethnic composition and cultural belonging may differ between countries due to differences in multicultural policies and colonial histories. Using two waves of data from CILS4EU survey, we conduct a cross-national comparison of the relation between intergroup contexts of classrooms and cultural belonging. The results imply that both theories cannot be generalized across national contexts, and other factors vary as well across countries. Therefore, research and policy in this area should pay more attention to the national context in terms of policies and histories.
Publicatie | 16-06-2025Bestaanservaringen van maatschappelijk bevlogen vernieuwers
Veel geestelijk verzorgers voelen een grote maatschappelijke betrokkenheid bij de problemen waar onze samenleving voor staat. Binnen hun werk en vrije tijd proberen ze een steentje bij te dragen aan maatschappelijke vernieuwing. Dat, omgekeerd, maatschappelijk bevlogen vernieuwers baat zouden kunnen hebben bij geestelijke verzorging, zal voor velen een nieuw idee zijn. De auteurs van dit artikel opperen dit idee en staven het met resultaten uit hun onderzoeksproject.
Publicatie | 16-06-2025