Het project Versterken Docentkwaliteit biedt docenten in alle CHE-opleidingen ruimte om zich - voor studenten zichtbaar - te ontwikkelen in hun docentschap.
Kleine docententeams werken samen aan de leervragen die hen in hun dagelijkse praktijk bezighouden en die voortkomen uit de strategische doelen van de opleiding en de CHE als geheel. Wat we willen zien, zijn docenten(teams) die zelf rolmodel zijn van de lerende, veerkrachtige, stevig in de schoenen staande professionals die we opleiden.
Via deze pagina lees je over alle lopende en afgeronde trajecten in de opleidingen.
In de trajecten staan de volgende thema’s centraal:
- blended learning
- online didactiek
- coachende en activerende didactiek
- formatieve feedback en dialoog
Duurzaam docentschap
Met dit project werken we aan duurzaam docentschap in de CHE. In het opleiden van stevige professionals doet het contact tussen docent en student ertoe. Veel CHE-docenten komen zelf uit het vak waarover ze lesgeven, onderwijs is vaak hun tweede beroep. Ook verandert de rol van de docent voortdurend. Daarom vraagt goed en actueel onderwijs voortdurend ontwikkeling van de houding en vaardigheden waarmee docenten werken met studenten.
Merkbaar meer kwaliteit
Als eerste resultaat zien we voor ons dat de docentkwaliteit van CHE-docenten voor studenten merkbaar toeneemt in de mate waarin het onderwijs uitdaagt, de docent activeert en waardevolle formatieve feedback geeft en de effectiviteit van de (blended) leeromgeving.
Anders professionaliseren
Als tweede resultaat zien we voor ons dat het voortdurend en zichtbaar werken aan docentkwaliteit onderdeel geworden is van de plannen, uitvoering en kwaliteitscyclus van opleidingsteams en CHE-brede netwerken.
Programma Toekomstproof Onderwijs
Dit project is onderdeel van het CHE-programma Toekomstproof Onderwijs waarin de CHE in de periode 2019-2024 een impuls geeft aan de kwaliteit van haar hoger onderwijs aan studenten met behulp van de studievoorschotmiddelen (SVM) en de thema’s uit het hbo-sectorakkoord.