Bij de CHE doen we er alles aan om jou te helpen om, met zo min mogelijk obstakels op je weg, ontspannen en met plezier te studeren. We willen dat jij aan het einde van je studie een stevige professionele identiteit hebt, kunt omgaan met uitdagingen, hebt leren samenwerken (ook met andere professies) en klaar bent voor de meest actuele ontwikkelingen in het werkveld waar je voor gekozen hebt.
Soms heb je daarvoor extra uitdaging nodig om echt alles uit jezelf te halen. En soms betekent het dat je een duwtje in je rug kunt gebruiken om uit je eigen valkuilen te kunnen klimmen. De CHE heeft goed nagedacht over die uitdagingen en vangnetten. Want we weten uit ervaring waar de gemiddelde student tegenaan loopt. En ook als je toevallig niet gemiddeld bent, helpen we je je weg te vinden. Met als doel dat jij aan het einde van je studie klaar bent voor je toekomst.
Zie hieronder wat je, naast je studie, nog meer kunt verwachten van de CHE. Want jij moet weliswaar deze studie doen, maar studeren doe je bij de CHE niet alleen.
De onderstaande thema's heeft de CHE kunnen (door)ontwikkelen dankzij de Studie Voorschotmiddelen. In 2015 werd de basisbeurs afgeschaft en omgezet in studievoorschotmiddelen (SVM). Deze middelen moesten worden ingezet voor de ontwikkeling van de kwaliteit van het hoger onderwijs d.m.v. kwaliteitsafspraken. Bij de CHE zijn er toen 9 projecten gedefinieerd in samenspraak met studenten, curriculumteams, docenten en het werkveld: Toekomstproof Onderwijs.
Projecten Toekomstproof Onderwijs
Professionele Ontwikkeling
De CHE besteedt veel aandacht aan Professionele Ontwikkeling. Dat doen we omdat we persoonlijke groei minstens zo belangrijk vinden als het leren van een concreet vak. We willen onze studenten helpen ontdekken wat hun talenten zijn en hun professionele identiteit versterken. Wij geloven dat, door jezelf goed te kennen en te waarderen, je niet alleen een succesvolle professional wordt, maar ook je eigen, waardevolle bijdrage kunt leveren aan een mooiere samenleving.
Dat betekent dat we in de lessen de nadruk leggen op talenten, dromen en visie opde toekomst van onze studenten als professionals. We doen dat binnen de context van communities; samen met anderen dus. We willen studenten op verschillende plekken en manieren prikkelen om na te denken over uiteenlopende ivragen. Bijvoorbeeld: Waar word jij blij van? Hoe leer jij het beste? Wat vind jij belangrijk in je leven en hoe wil jij een waardevolle bijdrage leveren aan onze samenleving?
Bij de CHE leiden we studenten op om een eigen stem te hebben, vanuit hun eigen verhaal en kleur. Op die manier houden zij beter regie over de weg die ze willen gaan in hun studie en carrière en op de manier van leren die bij hen past. Als je goed weet wie je bent, wat je belangrijk vindt en wat bij je past, loop je ook minder kans op vertraging of uitval in je studie of vroeg in je carrière. Kortom: we willen onze studenten helpen zichzelf te ontwikkelen tot de mens en de professional die zij kunnen en willen zijn.
“Ik probeer samen met studenten in beeld te brengen hoe je persoonlijke en je professionele zelf eruitzien. Dat helpt om te bedenken welk type baan in jouw vakgebied straks ook echt bij je past.” – Anoniem
Welbevinden Studenten
Bij de CHE sta je er nooit alleen voor
Bij de CHE vinden we het welbevinden van onze studenten nét zo belangrijk als hun academische succes. Mentale gezondheid heeft natuurlijk invloed op prestaties, maar ook op wie je bent als mens. We helpen studenten graag verder als dat even nodig is; met een van onze trainingen, gesprekken met een psycholoog of in een ondersteunende community. Bij de CHE sta je er nooit alleen voor.
En we werken ook aan preventie van psychische problemen en duurzaamheid van het welbevinden van onze studenten. Bijvoorbeeld door veerkracht en weerbaarheid te stimuleren. Én zorgen voor genoeg ondersteuning binnen de school waar studenten terecht kunnen als ze een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Daarom steken we veel tijd in het ontwikkelen van het reflectievermogen van onze studenten: Hoe gaat het eigenlijk écht met je?
Tijdens de jaarlijkse ‘Time-Out week’ staat de CHE bijvoorbeeld helemaal in het teken van welzijn en mentale gezondheid van studenten én docenten/medewerkers. En we helpen studenten om hun welbevinden te relateren aan het vakgebied waarvoor ze opgeleid worden. Dat betekent dus dat dit thema gedurende de opleiding vaker langskomt.
Ook houden we goed in de gaten hoe het met onze studenten gaat, bijvoorbeeld door middel van onderzoek. Met deze kennis kijken we welke ondersteuning er nodig is voor het vergroten van welbevinden, veerkracht en weerbaarheid van onze studentenpopulatie. Dan sluit ons aanbod goed aan bij actuele behoeften. Zo sta je er nooit alleen voor!
“Als student word je regelmatig geconfronteerd met uitdagingen die horen bij deze levensfase. Dan is het fijn om te weten dat er hogeschoolbreed een sociaal vangnet is geregeld.” - Student (anoniem)
Flexibel Onderwijs
Iedere student is anders, wat betekent dat ieder leertraject van een student ook uniek is. Bij de CHE willen we jou de leerweg aanbieden die het beste past bij je persoonlijke wensen en contexten. Daarom bieden we je leerwegen op maat, afgestemd op jouw leerbehoeften. Of je nu deeltijd- of voltijdstudent bent. We houden ons bezig met het ontwikkelen van een aanbod waarin jij inhoudelijke keuzes kunt maken en ook kunt kiezen uit verschillende manieren waarop je daar invulling aan kunt geven. Dat is helder georganiseerd, zodat jij de juiste informatie hierover krijgt. Zo kunnen wij jou het best opleiden voor de wereld van morgen.
En waarom is dit zo belangrijk? De ontwikkelingen in de samenleving en op de arbeidsmarkt gaan erg snel. Dat vraag van de CHE dat we adequaat en flexibel in kunnen spelen op veranderingen en dat we daarmee onze studenten opleiden voor beroepen die nu nog niet bestaan. Ook groeit de behoefte aan cross-overs tussen professionele praktijken*. Hiervoor ontwerpen we leerwegen die studenten inspireren en activeren om samen én individueel te leren. We ontwikkelen dit in samenwerking met de onderwijsprofessionals uit de opleidingen én met het werkveld.
"Flexibel Onderwijs spreekt mij heel erg aan, omdat ik denk dat daar veel potentie in zit. Het is logisch dat onderwijs meegaat met de tijd en daarmee ook op een andere manier wordt ingericht. Daarom denk ik dat dit project en de ruimte die het schept een hele goede vooruitgang is voor de CHE, al is het ook het meest lastige project." - Jesra (SHR), 2e jaar Journalistiek
Mbo in- en doorstroom
Een soepele overgang van mbo naar hbo bij de CHE
Heb jij (binnenkort) een mbo-opleiding afgerond en wil je nog verder leren? Dan ben jij meer dan welkom bij de CHE! Ook als je niet zeker weet of je een hbo-opleiding aankunt. Want uit ervaring weten we dat mbo-studenten in hun studie tegen andere uitdagingen aanlopen dan studenten met havo of vwo als vooropleiding. En speciaal voor deze groep studenten bieden we ondersteuning die is gericht een soepele overgang van het mbo naar het hbo.
Als je eenmaal bij ons studeert, kun je bijvoorbeeld hulp krijgen van Taal Centraal voor specifieke taalvragen (link) of deelnemen aan ons 'Quickstart' programma. Hier kunnen studenten die dat nodig hebben, werken aan hun studievaardigheden. Het is gericht op jouw individuele uitdagingen én houdt rekening met de kennis die je al hebt opgedaan tijdens je mbo-opleiding.
Met Quickstart werken we in een community waarbinnen we elkaar helpen en ervaringen uitwisselen met andere deelnemers. Zij begrijpen precies waar jij tegenaan kunt lopen. Op deze manier hopen we dat je studievertraging kunt beperken en kunt bouwen aan het vergroten van je zelfvertrouwen. We willen als CHE een plek zijn waar iedere student zichzelf kan ontwikkelen, met de nodige ondersteuning binnen handbereik.
''Quickstart heeft me erg geholpen. Je krijgt tips & trucs die je meteen kunt gebruiken. En er is een ontspannen sfeer, dus het is een prettig programma om te volgen.'' - Deelnemer Quickstart 2023-2024
Leren, onderzoeken en ontwikkelen binnen het hboLearning Community
Bij de CHE brengen we leren, onderzoeken en ontwikkelen samen in Learning Communities (LC's). Hier onderzoeken we lastige vraagstukken uit de praktijk die moeilijk oplosbaar zijn en zich niet makkelijk laten structureren of beheersen. Soms gaat het om thema's die groter zijn dan de vraagstukken van één beroepsgroep, sector of organisatie. Dan word je als student dus gedwongen om over de muren van je eigen professie/studie heen te kijken. Daarom wordt bewust binnen communities met studenten, onderzoek en de praktijk samen gewerkt en geleerd, want verschillende invalshoeken en perspectieven geven meer mogelijke oplossingen voor een probleem.
Meestal nemen studenten tijdens de afstudeerfase deel aan een LC. Binnen learning communities leren praktijkpartners, studenten en docent-onderzoekers gezamenlijk met en van elkaar. Studenten ontwikkelen hun onderzoekend vermogen en leren dit in te zetten in de ‘echte wereld’. Het gaat om échte problemen uit de praktijk waardoor de resultaten en oplossingen direct bruikbaar zijn voor praktijkpartners. Dat geeft veel voldoening voor deelnemende studenten.
Deelnemen aan een LC betekent dat je als student kennis vanuit de algemene theorie leert toepassen binnen een specifieke context. Dit heeft voor studenten een grote meerwaarde, want van hbo-professionals wordt verwacht dat ze dit voortdurend doen als ze eenmaal aan de slag zijn in hun werkveld. Ook draagt het afstuderen in een LC bij aan het verbeteren van sociale- en probleemoplossingsvaardigheden, leren deze studenten omgaan met diversiteit, krijgen ze inzicht in complexe maatschappelijke vraagstukken en verstevigen zij hun professionele identiteit.
Taalbeheersing is cruciaal
Taalbeheersing is cruciaal voor je opleiding en natuurlijk ook in je toekomstige werk. Bovendien kan de werksituatie verschillende eisen stellen. Misschien is het voor jou belangrijk om professionele rapportages te leren schrijven of moet je heldere presentaties maken en geven. Misschien kun je je al goed verwoorden en wil je je taalvaardigheden nog wat aanscherpen. Of wellicht heb je er wat meer moeite mee en krijg je van je docent wel eens je opdracht terug omdat je schrijfvaardigheid niet voldoende is. Wat het ook is – het Talencentrum helpt je graag!
Voor studenten die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken, zijn er taalcoaches beschikbaar. Zij helpen je graag met vragen over spelling, werkwoorden, spreek- en schrijftaal, het opstellen van een goede tekst, het schrijven van je scriptie en natuurlijk APA en bronvermelding. Je kunt een afspraak maken of – twee keer per week - binnenlopen tijdens het inloopspreekuur.
Internationalisering zorgt voor een extra behoefte aan ondersteuning op het gebied van Engels, dus ook hiervoor hebben we een taalcoach beschikbaar. En sommige buitenlandse studenten hebben behoefte aan taalondersteuning, maar dan juist in het Nederlands (NT2).
Naast de (individuele) taalcoaching organiseren we praktische workshops (bijvoorbeeld over APA, stijl en formuleren), geven we geregeld interessante masterclasses om je kennis over taal te verrijken en hebben we online leerpaden voor je klaargezet zodat je ook rustig in je eigen tijd kunt oefenen. Wat je taalvraag ook is, bij ons kun je terecht.
“Taal is vaker een struikelblok voor mensen die al een tijd niet hebben gestudeerd en weer een hbo-opleiding gaan doen. Daarom was de drempel niet hoog om naar het Talencentrum te gaan voor hulp.” - Jacqueline van de Groep, student HRM deeltijd
Interprofessioneel werken verbreedt je horizon
Bij de innovatieve werkplaatsen leer je interprofessioneel werken. Dat betekent dat je met studenten uit verschillende studies samenwerkt aan een vraagstuk dat voor iedereen nieuw is en de vakgebieden overstijgt. Het doel is dat je op deze manier tot antwoorden of oplossingen komt die je vanuit één professie/studie niet zou hebben bedacht.
In deze innovatieve werkplaatsen faciliteren we dit soort cross-over projecten waarbij de praktijk, verschillende opleidingen en studenten samenwerken. Deze werkplaatsen zijn meer dan fysieke ruimtes; het zijn broedplaatsen voor ondernemend en onderzoekend leren. Discipline-overstijgend werken aan vraagstukken uit de beroepspraktijk. Bij ons krijgen studenten de vrijheid om hun leerproces actief vorm te geven. Dat stimuleert een ondernemende en onderzoekende houding.
Een voorbeeld van een Innovatieve Werkplaats is de minor ACT. Daar leren studenten van verschillende opleidingen en verschillende hogescholen een ‘theatrale interventie’ te ontwikkelen die ze mogen uitvoeren voor publiek van het plaatselijke theater Cultura. Ze maken zelf een creatieve expressie, maar de ontwikkeling en het uittesten doen ze met studenten uit verschillende disciplines waardoor ze veel meer visies en ervaringen meekrijgen en in hun eindproduct kunnen verwerken dan wanneer het alleen binnen hun eigen opleiding zou plaatsvinden.
Zo werken studenten aan concrete en actuele vraagstukken uit de praktijk waarmee ze hun beroepsvaardigheden ontwikkelen en aanscherpen.
In deze groep (innovatieve werkplaats) zitten studenten uit verschillende opleidingen. Daardoor krijg ik soms reacties die ik zelf niet had bedacht en ik niet van studenten uit mijn eigen opleiding kan verwachten. - Albert Stilma, student communicatie derde jaar
Investeren in de toekomst van ons onderwijs
Op de CHE willen we studenten natuurlijk het beste en meest actuele onderwijs aanbieden; dat zien we als onze belangrijkste taak. Onderwijs dat naadloos aansluit op veranderingen binnen de arbeidsmarkt en in de wereld. Deze veranderingen vragen nieuwe kennis en vaardigheden van werknemers. En dat vraagt iets van onze docenten.
Het project Versterken Docentkwaliteit biedt docenten in alle CHE-opleidingen ruimte om zich - voor studenten zichtbaar - te ontwikkelen in hun docentschap. Kleine docententeams werken samen aan de leervragen die hen in hun dagelijkse praktijk bezighouden en die voortkomen uit ontwikkelingen in de hogeschool zoals flexibel onderwijs. Wat we willen zien, zijn docenten(teams) die zelf rolmodel zijn van de lerende, veerkrachtige, stevig in de schoenen staande professionals die we opleiden.
We stimuleren onze docenten zich te blijven ontwikkelen in didactische en pedagogische kennis, vaardigheden en aanpassingsvermogen. Dat doen ze bijvoorbeeld d.m.v. intervisie waarbij ze werken aan leervragen die ze meenemen uit hun onderwijspraktijk van alledag. Daarnaast ontwikkelen ze zich in centrale thema's als blended learning, online didactiek, coachende en activerende didactiek. En op de CHE besteden we – ook bij docenten - veel aandacht aan professionele identiteit.
Zo streven we naar duurzaam docentschap. Dat betekent dat wij niet alleen investeren in de praktijk van vandaag, maar ook in het onderwijs van morgen.
“Juist in het onderwijs is het van belang je bewust te blijven van de manier waarop je je verhoudt tot studenten. Hoe kom ik voorbij mijn eigen beperkte blikveld? Je kunt anders in een groef terechtkomen en raakt dan in de herhaalstand. Daar af en toe uitstappen d.m.v. intervisie en met elkaar reflecteren, verrijkt en verdiept je handelen, denken en doen als docent.” - Hanke Helms, docent journalistiek
Veelgestelde vragen
Een tijd lang hebben studenten hun studietijd kunnen leven en betalen van het geld van de overheid, in de vorm van een studiebeurs. Sinds 2016 is dit niet meer zo. Maar waar is al dat geld dan heengegaan?
Er is een potje gemaakt, waarmee wij voor jou nog beter onderwijs kunnen aanbieden. Dit betekent helaas niet dat we opeens allemaal extra excursies gaan doen met de CHE. Maar dit betekent wel dat jouw opleiding steeds meer gaat passen bij jouw wensen en wie jij wilt zijn voor de wereld van morgen. Op de CHE zorgen wij ervoor dat jij alle mogelijkheden binnen handbereik hebt die bijdragen aan jouw toekomstperspectief. En daar komt die pot met geld goed van pas!
Als CHE willen wij jou en je medestudenten klaarstomen voor de grote mensenwereld. Een wereld en samenleving waar er veel van je verwacht wordt, in veel verschillende contexten. Met ons onderwijs willen we ervoor zorgen dat wij professionals opleiden die weten wie ze zijn, wat ze kunnen en hoe ze dat kunnen realiseren. Professionals die goed kunnen samenwerken in diverse teams, die ethisch op de werkvloer staan en blijven nadenken over hoe zij hun talenten kunnen inzetten voor de wereld van morgen.
Daar hoort ook bij dat jij je hele leven lang nog kunt ontwikkelen. Daarom bieden we op de CHE verschillende routes en trajecten aan die passen bij alle leeftijden, gezinssituaties en werksituaties. Hoe dan ook, je bent nooit te jong en nooit te oud om te leren!
Op onze hogeschool lopen alle studenten door elkaar: groot, klein, binnen- en buitenlands, van het vwo tot het mbo, jong en oud, noem maar op! Wij letten er op dat iedere student de mogelijkheden tot zijn beschikking heeft om de studieloopbaan te volgen die past bij zijn of haar situatie. Daarom schenken we in vijf van de negen projecten aandacht aan flexibel onderwijs, waarin deze mogelijkheden ook realiteit worden. Met wat voor verhaal dan ook, je kunt op de CHE altijd terecht!