Roelyne wilde zichzelf “uitdagen op pedagogisch gebied” en koos voor deze Associate degree aan de CHE. Dat is gelukt. Nu is ze afgestudeerd en wil met dit waardevolle diploma op zak, de stap maken naar pedagogisch coach.
Dat wil ze gaan doen binnen het kinderdagverblijf waar ze al jaren werkt en het naar haar zin heeft. Roelyne is 28 jaar en woont en werkt in Ede. Tegenover de CHE welteverstaan, dus tijdens haar studie rolde ze vanuit huis zo de collegezaal in.
Opstapje en uitstapje
Roelyne’s “hart ligt bij het jonge kind”, zoals ze zelf zegt. Ze werkt dan ook het liefste op een kinderdagverblijf. Daar wil ze nu de opstap maken van pedagogisch medewerker naar pedagogisch coach: “Je mag dan meer. Zoals aan de hand van observaties een plan schrijven over de omgang met kinderen. Of contact hebben met het consultatiebureau en maatschappelijk werkers om kennis uit te wisselen.”
Het mooie van de Ad-PEP aan de CHE is dat je ook een uitstapje kan maken. Roelyne werkt dus op een kinderdagverblijf, maar heeft ook stagegelopen binnen de Jeugdzorg. “De meerwaarde van de opleiding is dat je op verschillende pedagogische vlakken de diepte ingaat. Opdrachten die je op school doet, kun je vervolgens vertalen naar de praktijk.”
Kind én ouder
De Ad-PEP koppelt de theorie aan de praktijk. Roelyne: “Kinderen op de juiste manier aanspreken. Daarin ben ik echt gegroeid. Heel interessant om de theorie te lezen en vervolgens na te denken: hoe ga ik dit toepassen in de praktijk?” En daarbij kijkt Roelyne niet alleen naar het kind: “Ook de ouders mag je niet uit het oog verliezen. Je handelt in het belang van het kind, maar neemt daarin ook de wensen van de ouders mee. Hoe voer je bijvoorbeeld een goed oudergesprek?”
Betrokkenheid
Ouders, instanties, de organisatie waar je werkt. Als pedagogisch professional betrek je het hele netwerk bij de ontwikkeling van het kind. Maar ook tijdens de opleiding en binnen de CHE speelt betrokkenheid voor Roelyne een grote rol: “Docenten nemen echt de tijd voor je. Even inchecken bij elkaar, de les beginnen met een dagopening of online met de studiebegeleider praten als ik het even niet meer wist. Op de CHE is er goede communicatie en heeft iedereen respect voor elkaar!”
Ook student Marije is enthousiast over de Ad-PEP
“Nu ik weet hoe het zit, spreek ik mij uit op m’n werk. De Ad-PEP heeft mij zelfvertrouwen gegeven” vertelt ze.
Lees haar verhaal