Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Publicaties

Op basis van praktijkgericht onderzoek

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Lectoraat

  • Diversiteit en Professionaliteit
  • Christelijke Professie
  • Informele netwerken en laatmoderniteit
  • Jeugd en Gezin
  • Journalistiek & Communicatie
  • Mens en Organisatie
  • Docent en Talent
  • (-) Geloven in Context
  • Talenten en Opbrengsten
  • Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg

Publicatiedatum

  • (-) 2018 (3)
  • 2017 (3)
  • (-) 2016 (4)
  • (-) 2014 (2)
  • 2011 (1)
  • 2010 (2)
  • 2009 (4)
1 - 6 van 9

Het Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs

  • Geloven in Context
  • Tuur de Beer
  • Tacco Visser
  • Markus Davidsen
  • Monique van Dijk-Groeneboer
  • Jan Marten Praamsma
  • Gepubliceerd op 01 december 2018

In deze uitzonderlijke bijdrage aan dit Narthex-nummer, uitzonderlijk qua omvang en qua relevantie, beschrijven wij eerst kernachtig het waarom, de doelen en de samenstelling van het zogenaamde Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs. Vervolgens geven we in een longread de onderliggende vakinhoudelijke basisnotitie van dit centrum, dat tevens bedoeld is als een pleidooi om het belang van goede levensbeschouwelijke educatie te benadrukken.

Het vakgebied levensbeschouwing en religie in het voortgezet onderwijs

  • Geloven in Context
  • Tacco Visser
  • Jan Marten Praamsma
  • Monique van Dijk-Groeneboer
  • Markus Davidsen
  • Tuur de Beer
  • Gepubliceerd op 01 december 2018

In deze tekst beschrijven wij een gezamenlijk fundament om in het onderwijscurriculum van het voortgezet onderwijs systematisch aandacht te besteden aan levensbeschouwing en religie door middel van een algemeen vormend kerncurriculum levensbeschouwing en religie. Wij geven daarvoor drie redenen die onderwijspedagogisch samenhangen: een pedagogische reden (persoonsvorming), een maatschappijwetenschappelijke reden (kennis over levensbeschouwing en religie(s)) en een vakspecifieke reden (de aard van levensbeschouwing en religie begrijpen), die met elkaar één geheel vormen.

Dubbeldenken

  • Geloven in Context
  • Jan Marten Praamsma
  • Gepubliceerd op 01 oktober 2018

Steeds vaker wordt het vak godsdienst/levensbeschouwing gegeven als onderdeel van een breder leergebied. De vraag voor iedere vakdocent is dan meestal: hoe zorg ik dat mijn vak herkenbaar blijft in het meestal thematisch georganiseerde programma van een leergebied? Een terechte vraag. Behalve samenwerkingspartners ben je immers ook een beetje elkaars concurrent in zo'n samenwerking. Een vraag die minder gesteld wordt, maar minstens zo belangrijk is, is hoe de keuze van samenwerkingspartners invloed heeft op de smaak en kleur van jouw vak.

Godsdienstonderwijs na Brussel en Parijs

  • Geloven in Context
  • Jan Marten Praamsma
  • Gepubliceerd op 01 oktober 2016

Wie het gesprek over religie wil voeren moet bereid zijn zich te verdiepen hoe de religies ons bestaan ontsluiten en betekenis geven. Dan wordt ook duidelijk dat godsdienst niet iets is dat naar binnen wijst, naar de gelovigen, maar naar buiten, naar onze wereld, naar ons bestaan als mensen.

Bijdrage conferentie ‘Religiewetenschap en religieonderwijs’

  • Geloven in Context
  • Jan Marten Praamsma
  • Gepubliceerd op 21 juni 2016

Het is niet de vraag óf we godsdienstwetenschap nodig hebben. Het gaat om de vraag wélke godsdienstwetenschap. Deze bijdrage geeft daarvoor enkele aanknopingspunten.

Van binnen naar buiten en vice versa.

  • Geloven in Context
  • René Erwich
  • Rinke van Hell
  • Jan Marten Praamsma
  • Teus van de Lagemaat
  • Gepubliceerd op 01 januari 2016

Sinds november 2014 doet het lectoraat Geloven in Context van de Academie Theologie in de CHE onderzoek naar de steeds complexere plaats van de hbo-theoloog in de hedendaagse samenleving en kerk. Als eerste opbrengst van het onderzoek verscheen in juni 2016 de essaybundel Grensgangers: Pendelen tussen geloof en cultuur (Erwich en Praamsma, 2016).

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Pagina 2
  • Volgende pagina
  • Laatste pagina

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Direct naar

  • Hulp bij studiekeuze
  • Aanmelden opleiding
  • CHE voorlichtingen
  • Topopleidingen en tevredenheid

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws & verhalen
  • SCHERP magazine
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • facebook
  • twitter
  • Instagram
  • whatsapp
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven