Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dag
    • Online Proefstuderen
    • Meelopen
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Publicaties

Op basis van praktijkgericht onderzoek

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Lectoraat

  • Bezieling en Professionaliteit
  • Samen Divers
  • (-) Jeugd en Gezin
  • Journalistiek & Communicatie
  • Mens en Organisatie
  • Talenten en Opbrengsten
  • Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen
  • Zorg voor Voeding en Gezondheid
  • Geestelijk Leiderschap
  • Geloven in Context
  • Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg
  • Sociale Innovatie

Publicatiedatum

  • (-) 2020 (5)
  • 2019 (2)
  • (-) 2018 (8)
  • 2017 (5)
  • (-) 2011 (18)
  • (-) 2010 (1)
  • 2009 (1)
  • 1970 (11)
1 - 6 van 32

Een relationele route tot gedeeld ouderschap

  • Jeugd en Gezin
  • Martine Noordegraaf
  • Ellen Schep
  • Daan Andriessen
  • Harmke Bergenhenegouwen
  • Roy Otten
  • Carolus van Nijnatten
  • Gepubliceerd op 15 oktober 2020

In dit artikel presenteren we de uitkomsten van een grootschalig praktijkgericht onderzoek naar de relatie tussen gezinshuisouders en ouders van jeugdigen die niet meer thuis kunnen wonen. De volgende onderzoeksvraag was daarbij leidend: Welke aanpak om tot een constructieve samenwerkingsrelatie te komen tussen ouders en gezinshuisouders, in de zorg en opvoeding van een jongere die niet meer thuis kan wonen, kan worden ontleend aan theorie en praktijk?

Samen opvoeden

  • Jeugd en Gezin
  • Kees Verduijn
  • Martine Noordegraaf
  • Gepubliceerd op 01 oktober 2020

De resultaten die in dit artikel gepresenteerd worden, zijn afkomstig van een grootschalig praktijkgericht onderzoek naar de samenwerking tussen ouders en gezinshuisouders rondom het opvoeden van jongeren die in een gezinshuis wonen en daar met een langdurig perspectief geplaatst zijn. In een gezinshuis zorgt een daarvoor opgeleide opvoeder voor een aantal pleegkinderen die professionele aandacht nodig hebben. Het gaat om jongeren met diverse vormen van persoonlijke problematiek waarvan het merendeel lijdt onder de gevolgen van posttraumatische stress en problemen in de hechting.

Ervaringskennis van jongeren uit een gezinshuis

  • Jeugd en Gezin
  • Dinneke Bent-Lensink
  • Gepubliceerd op 25 juni 2020

Aan de Christelijke Hogeschool te Ede (CHE) is het lectoraat van Sociale Studies, Jeugd en Gezin in 2017 een onderzoek gestart naar de samenwerking bij gezinshuizen. Centraal in het onderzoek stond de vraag naar de samenwerking tussen de ouders van de jongeren en de gezinshuisouders. In dit onderzoek wilden de onderzoekers de stem van de jongeren in een gezinshuis laten horen, omdat die tot nog toe onderbelicht is gebleven. De volgende uitdaging was om te kijken op welke manier de kennis van de jongeren zo goed mogelijk ontsloten kon worden.

Zoeken en tasten

  • Jeugd en Gezin
  • Gert Vierwind
  • Gepubliceerd op 01 juni 2020

Op allerlei manieren ontwikkelen mensen het aandachtige bewustzijn dat onze werkelijkheid niet in bits en data te vangen valt. Op de een of andere manier moet de lofzang in ons zingen. In dit artikel beschrijft Gert Vierwind hoe een dergelijke liturgische bewustwording, misschien onverwacht, opbloeit bij adolescenten.

Uithuisplaatsing is nog altijd een taboe

  • Jeugd en Gezin
  • Martine Noordegraaf
  • Gepubliceerd op 01 april 2020

De samenwerking tussen hulpverleners en biologische ouders van uit huis geplaatste pubers loopt in de praktijk niet altijd even constructief. Want al wil iedereen het beste voor het kind, toch kan het flink schuren volgens Martine Noordegraaf, lector Jeugd & Gezin aan de CHE.

Relational ethics as enrichment of social justice: Applying elements of contextual therapy to social work

  • Jeugd en Gezin
  • Jaap van der Meiden
  • Martine Noordegraaf
  • Hans van Ewijk
  • Gepubliceerd op 11 september 2018

This article applies insights of the contextual theory and therapy, developed by Ivan Boszormenyi-Nagy, to the body of knowledge and practice of social work. Social work and contextual therapy share their focus on justice. In social work, it is mainly elaborated as social justice, placed in the discourse of politics and action. Contextual therapy however, elaborates justice as relational ethics; a fundamental element of human relationships, expressed in an innate tendency to care for each other. According to the contextual theory, evoking this reciprocal care enhances human wellbeing.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Pagina 2
  • Pagina 3
  • Pagina 4
  • Pagina 5
  • Pagina 6
  • Volgende pagina
  • Laatste pagina

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Direct naar

  • Open Dag
  • Online Proefstuderen
  • Online meet & greet
  • Studeren op de CHE

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws
  • SCHERP
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • twitter
  • facebook
  • Instagram
  • snapchat
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven
  • Informatie coronavirus