Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Publicaties

Op basis van praktijkgericht onderzoek

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Lectoraat

  • Jeugd en Gezin
  • Sociale Innovatie

Publicatiedatum

  • 2023 (4)
  • 2022 (44)
  • 2021 (45)
  • 2020 (44)
  • 2019 (49)
  • 2018 (47)
  • 2017 (31)
  • 2016 (14)
  • 2015 (7)
  • 2014 (16)
  • 2013 (7)
  • 2012 (29)
  • 2011 (23)
  • (-) 2010 (3)
  • 2009 (23)
  • 2008 (1)
  • 2006 (2)
  • (-) 2005 (2)
  • 2004 (1)
  • 2001 (2)
  • 2000 (4)
  • 1999 (2)
  • 1998 (2)
  • 1997 (1)
  • 1995 (1)
  • (-) 1994 (1)
1 - 6 van 6

Aanpakken en loslaten : Over doelgerichtheid en ontvankelijkheid in de zelfsturing

  • Sociale Innovatie
  • drs. Michiel de Ronde
  • Gepubliceerd op 15 juni 2010

In dit artikel wordt de spanningsvolle verhouding onderzocht tussen doelgerichte actie en ontvankelijk ervaren bij het omgaan met vragen op de levensweg. Aanpakken en loslaten lijken onverenigbare bestaansmodi, die teruggaan op fundamenteel tegengestelde stromingen in de wetenschap in het algemeen en in de psychologie in het bijzonder.

Kenniscreatie in kenniscentra : Een methodiek voor onderzoek naar professionele praktijken

  • Sociale Innovatie
  • drs. Michiel de Ronde
  • Gepubliceerd op 15 april 2010

In dit artikel wordt het onderzoek zoals dat plaatsvindt in kenniscentra voor professionele praktijken, beschreven als een vorm van kenniscreatie (SKO, 2008), die tot stand komt door het samenbrengen van ervaringskennis van de professional met gedocumenteerde kennis uit de literatuur. Praktijkonderzoek behoeft een nauwe samenwerking tussen onderzoekers en professionals, waarbij het gegeven dat de beroepsbeoefenaar zelf een integraal onderdeel is van die praktijk, als een essentieel uitgangspunt wordt aanvaard.

Assessing and displaying suitability for adoptive parenthood: a conversation analysis of relationship questions and answers

  • Jeugd en Gezin
  • Carol van Nijnatten
  • Dr. Martine Noordegraaf
  • E. Elbers
  • Gepubliceerd op 30 maart 2010

In this study we examine how suitability for adoptive parenthood is assessed
and displayed in interactions between social workers and prospective adoptive
parents. In particular, we have analyzed relationship questions that are
put to couples with and without an observation from the social worker. The
answers are featured as very precise, stressing the positive aspects of the
relationship but avoiding sainthood, and accompanied with examples that
illustrate the stability of the relationship. We concluded that it is not only

Kantelende kennis – wankelend onderwijs

  • Dr. Jan Marten Praamsma
  • Gepubliceerd op 03 december 2005

Het hoger onderwijs is in beweging. De afgelopen maanden werd in de media veel gediscussieerd over de kwaliteit van het PABO-onderwijs. Zijn PABO's de kwalificatie ‘hoger onderwijs’ nog wel waard? Hebben startende leraren basisonderwijs wel voldoende intellectuele en culturele bagage voor de belangrijke taak die ze hebben in het vormen van jonge mensen? Veel van die discussie heeft te maken met de inrichting en organisatie van het onderwijs aan de leraarsopleidingen, waarbij tegenwoordig het sociaal-constructivistisch denken een belangrijke rol speelt.

Naar een nieuw beschavingsoffensief : Over het begrip ‘vrijheid’ in het pedagogisch denken.

  • Dr. Jan Marten Praamsma
  • Gepubliceerd op 03 december 2005

Het thema "vrijheid, een vervloekte zegen" lijkt pedagogen op het lijf geschreven. Zo lang als de pedagogiek bestaat worstelt ze met de spanning tussen grenzen stellen en vrijheid bieden. In de samenleving van vandaag lijkt de vrijheid een probleem geworden. De politiek wijst dan al snel naar opvoeders en pedagogen: zij moeten kinderen weer leren waar de grenzen liggen. Zij moeten kinderen normen en waarden bijbrengen, nieuwe deugdzaamheid, om de vrijheid in te dammen en uitwassen te voorkomen. Een nieuw beschavingsoffensief.

Geloof tussen traditie en transcendentie

  • Dr. Jan Marten Praamsma
  • Gepubliceerd op 03 december 1994

Opvoeding kan zich niet beperken tot dat wat zich afspeelt tussen opvoeder en kind, waarbij de opvoeder zijn manier van leven (en geloven) voorleeft aan zijn kinderen. Een dergelijke opvoeding zou je diadisch, tweepolig, kunnen noemen. Volgens Imelman moet er een derde aspect in het geding worden gebracht: de werkelijkheid waarin de opvoeder het kind moet leren leven. Imelman noemt dat de ‘zaak’ waar het in het redelijk gesprek tussen opvoeder en kind over gaat.

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Direct naar

  • Hulp bij studiekeuze
  • Aanmelden opleiding
  • CHE voorlichtingen
  • Topopleidingen en tevredenheid

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws & verhalen
  • SCHERP magazine
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • facebook
  • twitter
  • Instagram
  • whatsapp
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven