Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Publicaties

Op basis van praktijkgericht onderzoek

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Lectoraat

  • Diversiteit en Professionaliteit
  • Christelijke Professie
  • (-) Informele netwerken en laatmoderniteit
  • (-) Jeugd en Gezin
  • Journalistiek & Communicatie
  • Mens en Organisatie
  • (-) Geestelijk Leiderschap
  • (-) Geloven in Context
  • (-) Sociale Innovatie
  • (-) Talenten en Opbrengsten
  • Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg

Publicatiedatum

  • 2023 (2)
  • 2022 (14)
  • 2021 (6)
  • 2020 (12)
  • 2019 (13)
  • (-) 2018 (18)
  • (-) 2017 (13)
  • (-) 2016 (8)
  • 2015 (4)
  • 2014 (3)
  • 2012 (1)
  • (-) 2011 (19)
  • 2010 (3)
  • 2009 (11)
  • 2008 (1)
1 - 6 van 58

Het Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs

  • Geloven in Context
  • Tuur de Beer
  • Tacco Visser
  • Markus Davidsen
  • Monique van Dijk-Groeneboer
  • Jan Marten Praamsma
  • Gepubliceerd op 01 december 2018

In deze uitzonderlijke bijdrage aan dit Narthex-nummer, uitzonderlijk qua omvang en qua relevantie, beschrijven wij eerst kernachtig het waarom, de doelen en de samenstelling van het zogenaamde Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs. Vervolgens geven we in een longread de onderliggende vakinhoudelijke basisnotitie van dit centrum, dat tevens bedoeld is als een pleidooi om het belang van goede levensbeschouwelijke educatie te benadrukken.

Het vakgebied levensbeschouwing en religie in het voortgezet onderwijs

  • Geloven in Context
  • Tacco Visser
  • Jan Marten Praamsma
  • Monique van Dijk-Groeneboer
  • Markus Davidsen
  • Tuur de Beer
  • Gepubliceerd op 01 december 2018

In deze tekst beschrijven wij een gezamenlijk fundament om in het onderwijscurriculum van het voortgezet onderwijs systematisch aandacht te besteden aan levensbeschouwing en religie door middel van een algemeen vormend kerncurriculum levensbeschouwing en religie. Wij geven daarvoor drie redenen die onderwijspedagogisch samenhangen: een pedagogische reden (persoonsvorming), een maatschappijwetenschappelijke reden (kennis over levensbeschouwing en religie(s)) en een vakspecifieke reden (de aard van levensbeschouwing en religie begrijpen), die met elkaar één geheel vormen.

Jouw Gezin, Mijn Zorg? - Mini-magazine 02

  • Jeugd en Gezin
  • Heleen Hospes
  • Martine Noordegraaf
  • Gepubliceerd op 01 oktober 2018

Dit is het tweede mini-magazine over het onderzoeksproject ‘Jouw Gezin, Mijn Zorg?’. In dit onderzoek staan gezinshuizen centraal. Zij bieden een plek aan jongeren die niet meer thuis kunnen wonen. Helaas komt het nog te vaak voor dat deze jongeren vroegtijdig een gezinshuis verlaten, met alle nadelige gevolgen van dien.

In dit mini-magazine: stand van het onderzoek, interview met Roy Otten (stuurgroeplid), interview met een ervaringsdeskundige en een verslag van het afstudeersymposium 'Leren Samenwerken'.

Dubbeldenken

  • Geloven in Context
  • Jan Marten Praamsma
  • Gepubliceerd op 01 oktober 2018

Steeds vaker wordt het vak godsdienst/levensbeschouwing gegeven als onderdeel van een breder leergebied. De vraag voor iedere vakdocent is dan meestal: hoe zorg ik dat mijn vak herkenbaar blijft in het meestal thematisch georganiseerde programma van een leergebied? Een terechte vraag. Behalve samenwerkingspartners ben je immers ook een beetje elkaars concurrent in zo'n samenwerking. Een vraag die minder gesteld wordt, maar minstens zo belangrijk is, is hoe de keuze van samenwerkingspartners invloed heeft op de smaak en kleur van jouw vak.

Relational ethics as enrichment of social justice: Applying elements of contextual therapy to social work

  • Jeugd en Gezin
  • Jaap van der Meiden
  • Martine Noordegraaf
  • Hans van Ewijk
  • Gepubliceerd op 11 september 2018

This article applies insights of the contextual theory and therapy, developed by Ivan Boszormenyi-Nagy, to the body of knowledge and practice of social work. Social work and contextual therapy share their focus on justice. In social work, it is mainly elaborated as social justice, placed in the discourse of politics and action. Contextual therapy however, elaborates justice as relational ethics; a fundamental element of human relationships, expressed in an innate tendency to care for each other. According to the contextual theory, evoking this reciprocal care enhances human wellbeing.

Geven en nemen als fundament voor hechte, duurzame relaties

  • Jeugd en Gezin
  • Jaap van der Meiden
  • Gepubliceerd op 08 juli 2018

De kern van hechte, duurzame relaties is, volgens de contextuele benadering, zorg dragen voor elkaar. Ieder mens heeft recht op zorg en heeft de verantwoordelijkheid voor anderen te zorgen. Een verstoring van die wederkerigheid is vaak de angel van veel familieconflicten en conflicten rond erfenissen. Jaap van der Meiden laat zien hoe je die angel kunt helpen verwijderen.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Pagina 2
  • Pagina 3
  • Pagina 4
  • Pagina 5
  • Pagina 6
  • …
  • Volgende pagina
  • Laatste pagina

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Direct naar

  • Hulp bij studiekeuze
  • Aanmelden opleiding
  • CHE voorlichtingen
  • Topopleidingen en tevredenheid

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws & verhalen
  • SCHERP magazine
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • facebook
  • twitter
  • Instagram
  • whatsapp
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven