Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Publicaties

Op basis van praktijkgericht onderzoek

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Lectoraat

  • Docent en Talent
  • Gemeenteopbouw
  • Media, Religie en Cultuur
  • Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg

Publicatiedatum

  • 2023 (3)
  • 2022 (44)
  • 2021 (45)
  • 2020 (44)
  • 2019 (49)
  • 2018 (47)
  • 2017 (31)
  • 2016 (14)
  • 2015 (7)
  • 2014 (16)
  • (-) 2013 (7)
  • 2012 (29)
  • 2011 (23)
  • 2010 (3)
  • 2009 (23)
  • (-) 2008 (1)
  • 2006 (2)
  • 2005 (2)
  • (-) 2004 (1)
  • 2001 (2)
  • (-) 2000 (4)
  • 1999 (2)
  • 1998 (2)
  • (-) 1997 (1)
  • 1995 (1)
  • (-) 1994 (1)
1 - 6 van 15

Ethiek in overleg

  • Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg
  • dr. Bart Cusveller
  • Gepubliceerd op 05 november 2013

Er is weinig bekend over verpleegkundigen die participeren in ethische commissies of andere georganiseerde vormen van ethisch overleg. Toch fungeren er in Nederlandse zorginstellingen naar schatting enkele honderden ethische commissies met enkele verpleegkundige leden die om de zoveel jaar rouleren. De schatting is dat er, naast incidenteel overleg, duizenden verpleegkundigen per jaar deelnemen aan structureel ethisch overleg. Intussen ontbreken elementaire gegevens zoals: om hoeveel overleg en hoeveel verpleegkundigen gaat het? Of: wat hebben zij er aan? En: wat hebben ze er voor nodig?

Bestemming als spirituele ervaring

  • Eelco van den Dool
  • Gepubliceerd op 20 september 2013

In dit artikel wil de auteur ‘bestemming’ benaderen vanuit spiritualiteitonderzoek.
In spiritualiteitonderzoek staan spirituele
ervaringen en spirituele vorming centraal. Hij doet
onderzoek naar business spiritualiteit. Hij is geïnteresseerd in ‘werk-ervaringen’ van bijvoorbeeld:
zin, verbijstering, totaliteit, verdriet, verbondenheid,
verwondering en appèl. Hij onderzoekt hoe we
dit soort ervaringen kunnen inzetten ten bate van het
functioneren van mensen in organisaties.
Spiritualiteit ontsluit een brede waaier aan invulling van

Van ‘meetlast’ naar eigenaarschap : Verpleegkundige Kwaliteitsindicatoren

  • Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg
  • Tineke Holwerda MScN
  • dr. Bart Cusveller
  • Marlies van Hell-Cromwijk
  • Gepubliceerd op 13 september 2013

Van verpleegkundigen wordt verwacht dat zij de kwaliteit van hun zorgverlening objectief meten aan de hand van kwaliteitsindicatoren.
Het scoren van de kwaliteitsindicatoren ervaren veel verpleegkundigen als een last.
Deze meetlast wordt doorbroken wanneer verpleegkundigen weten en ervaren wat het nut is van een kwaliteitsindicator en wanneer zij de ruimte hebben om zelf te bepalen wanneer meten relevant is.
Ondertussen is het van belang om oog te hebben voor de niet of moeilijk meetbare kwaliteit van de verpleegkundige zorg, zoals bejegening, luisteren en observeren.

Gebruik filmpjes in de pedagogische proefpraktijk

  • dr. Jacquelien Bulterman-Bos
  • Henk Rietdijk
  • Thona Klaasssen
  • Ellen Aanen-Zilvold
  • Gepubliceerd op 10 april 2013

De pedagogische proefpraktijk is een samenwerkingsverband tussen de Christelijke school Ede (CHE) en het werkveld. Door middel van dit PPP-model wordt vormgegeven aan een professionele leergemeenschap. Leraren van diverse scholen van schoolvereniging CNS putten komen samen om meer te leren over over handelingsgericht werken (HGW). De CHE zorgt voor theoretische input, leraren proberen HGW uit in de praktijk en delen hun ervaringen met elkaar. Door middel van filmpjes die ze maken van hun eigen praktijk, vindt collegiale consultatie plaats. Wat vinden leraren het meest leerzaam?

De cognitieve switch in het licht van talentdiversiteit

  • Jan Kaldeway
  • dr. Jacquelien Bulterman-Bos
  • Gepubliceerd op 09 april 2013

In het onderwijs lijkt sprake te zijn van een ‘cognitieve switch’: hernieuwde aandacht voor een goede beheersing van taal- en rekenvaardigheden en meer algemeen voor inhoud en kennis. Deze trend roept zowel instemmende reacties op, bijvoorbeeld bij critici van het 'nieuwe leren', als afwijzende reacties, bijvoorbeeld vanuit de kunst- en cultuursector. Beide reacties worden in kaart gebracht onder de noemers opbrengstgericht en ontplooiingsgericht werken. Er wordt voor gepleit bij de keuze voor een onderwijsvisie rekening te houden met ‘afwijkende talenten’.

Talentontwikkeling als speerpunt van opleidingsdidactiek?

  • Docent en Talent
  • drs. Christine de Heer - Booij
  • dr. Jacquelien Bulterman-Bos
  • Jan Kaldeway
  • Gepubliceerd op 26 maart 2013

De centrale vraag voor dit onderzoek is: Wat is kenmerkend voor onderwijs dat is gericht op talentontwikkeling en hoe verhoudt dit onderwijs zich tot respectievelijk een meer opbrengstgerichte en een meer ontplooiingsgerichte onderwijsstijl?
Het onderzoek omvat een kwantitatieve analyse op basis van de tweedeling opbrengsgericht en ontplooiingsgericht werken, en een kwalitatieve analyse op het specifieke punt van talentontwikkeling.
Voorgesteld wordt in het onderwijs vorm te geven aan de dynamiek van leerkrachtaffiniteiten, onderwijsbehoeften en vragen vanuit de samenleving.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Pagina 2
  • Pagina 3
  • Volgende pagina
  • Laatste pagina

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Direct naar

  • Hulp bij studiekeuze
  • Aanmelden opleiding
  • CHE voorlichtingen
  • Topopleidingen en tevredenheid

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws & verhalen
  • SCHERP magazine
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • facebook
  • twitter
  • Instagram
  • whatsapp
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven