Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Publicaties

Op basis van praktijkgericht onderzoek

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Lectoraat

  • Jeugd en Gezin
  • Journalistiek & Communicatie
  • (-) Docent en Talent
  • (-) Geestelijk Leiderschap
  • Sociale Innovatie

Publicatiedatum

  • 2018 (2)
  • 2017 (2)
  • 2016 (4)
  • 2015 (1)
  • 2014 (11)
  • 2013 (3)
  • (-) 2012 (13)
  • (-) 2011 (1)
  • 2006 (1)
1 - 6 van 14

Voorwaarden voor gezamenlijk leren vanuit het perspectief van de leerkracht

  • Docent en Talent
  • drs. Christine de Heer-Booij
  • dr. Jacquelien Bulterman-Bos
  • Gepubliceerd op 24 oktober 2012

Op bovenschools niveau hebben leerkrachten binnen een scholenvereniging voor primair onderwijs, een jaar lang een kennisgemeenschap gevormd, rondom het implementeren van handelingsgericht werken. De kennisspiraal van Nonaka en Takeuchi (1995), was het uitgangspunt, voor deze vorm van gezamenlijk leren. Middels het open interview is er onderzoek gedaan naar de aspecten die leerkrachten aangeven als zijnde voorwaardelijk om het gezamenlijk leren binnen een kennisgemeenschap als zinvol te ervaren.

Conversations with children to identify educational needs

  • Docent en Talent
  • Ellen Aanen-Zilvold
  • dr. Jacquelien Bulterman-Bos
  • Gepubliceerd op 12 oktober 2012

Presently, many primary education schools in the Netherlands are in the middle of implementing a new way of dealing with diversiy (HGW), which tries to avoid the labeling of deficiencies, but emphasizes the cooperation between all parties involved (parents, teachers, students) to encourage student learning. The teacher is supposed to first identify the educational needs of all students and then cluster them. Conversations with children is recommended as one of the ways in which educational needs can be identified (Pameijer, Van Beukering & De Lange, 2009).

Juan Huarte: intelligenties in de zestiende eeuw

  • Docent en Talent
  • Jan Kaldeway
  • Gepubliceerd op 14 september 2012

In 1575, het jaar van de oprichting van Nederlands eerste universiteit in Leiden, schreef de Spaanse arts en geleerde Juan Huarte een boek over verschillende soorten intelligentie. Huarte geeft een verrassend genuanceerde beschrijving van deze intelligenties en hoe ze zich verhouden tot verschillende academische disciplines.

David Kolb: manieren van leren in verschillende discipline

  • Docent en Talent
  • Jan Kaldeway
  • Gepubliceerd op 14 september 2012

Hoewel er wegens psychometrische bezwaren academische kritiek is op de Kolbtest zijn de ideeën die eraan ten grondslag liggen nog alleszins actueel. In deze bijdrage worden die achterliggende ideeën besproken.

Leerstijlen, dan wel denkstijlen als uitgangspunt voor vakdidactische ontwikkeling

  • Docent en Talent
  • Jan Kaldeway
  • Gepubliceerd op 14 september 2012

Dit artikel gaat in op nut en noodzaak van een denkstijlvriendelijke didactiek. Het in kaart brengen van de precieze relaties tussen leerinhouden, werkvormen en de denkstijlen van leerlingen kan een impuls betekenen voor de inhoudelijke, vakdidactische ontwikkeling door vakdocenten: welke vakinhouden kunnen aan welke leerlingen op welke manier het beste worden onderwezen?

Diepte- en oppervlakteleren

  • Docent en Talent
  • Jan Kaldeway
  • Gepubliceerd op 14 september 2012

In dit artikel wordt de diepte-/oppervlaktebenadering in het leerstijlonderzoek positief-kritisch besproken. Daarnaast wordt een pleidooi gehouden voor een ander accent als het gaat om leerstijlen. Een bepaalde leerstijl kan in de ene opleiding of voor het ene vak voldoen, maar tekortschieten in een andere opleiding of bij een ander vak.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Pagina 2
  • Pagina 3
  • Volgende pagina
  • Laatste pagina

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Direct naar

  • Hulp bij studiekeuze
  • Aanmelden opleiding
  • CHE voorlichtingen
  • Topopleidingen en tevredenheid

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws & verhalen
  • SCHERP magazine
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • facebook
  • twitter
  • Instagram
  • whatsapp
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven