Publicaties Op basis van praktijkgericht onderzoek Kruimelpad Home Publicaties Lectoraat Mens en Organisatie (4) Bezieling en Professionaliteit (3) (-) Christelijke Professie (3) Informele netwerken en laatmoderniteit (1) Jeugd en Gezin (24) Journalistiek & Communicatie (3) (-) Samen Divers (2) (-) Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen (5) Zorg voor Voeding en Gezondheid (4) (-) Geestelijk Leiderschap (1) Sociale Innovatie (1) (-) Talenten en Opbrengsten (5) Publicatiedatum 2023 (7) 2022 (17) 2021 (13) 2020 (14) (-) 2019 (15) 2018 (7) 2017 (1) 2016 (4) 2015 (5) 2014 (1) 2012 (1) (-) 2011 (1) 1 - 6 van 16 Talenten en Opbrengsten Talenten en Opbrengsten Hans Bakker Jan Kaldeway Gert-Jan Veerman Derjan Havinga - Heijs Gepubliceerd op 04 november 2019 In dit magazine worden de ontdekkingen van het lectoraat Talenten en Opbrengsten van de afgelopen vier jaar gepresenteerd. Daarnaast worden de Pedagogisch-didactische toepassingen waaraan is gewerkt beschreven. Bekijk de publicatie ‘Hoe is het met de balkons?’ / De sores van de zegen Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen Dirk de Bree Nadine van Hierden Sake Stoppels Gepubliceerd op 01 september 2019 Dit zijn twee artikelen die samen een tweeluik vormen in de rubriek ’Wegen tot vernieuwing: Praktijk berichten uit gemeenten en parochies'. In het eerste artikel beschrijft Dirk de Bree zijn observaties, kijk op en uitdagingen van de Nieuwe Kerk in Utrecht waar hij predikant is. Vervolgens reflecteren Nadine van Hierden en Sake Stoppels op de verschillende ontwikkelingen rond het geloofsverhaal van de Nieuwe Kerk in Utrecht. Bekijk de publicatie Nieuw curriculum biedt kansen voor sociale cohesie in de klas Samen Divers Gert-Jan Veerman Gepubliceerd op 01 september 2019 Volgens Gert-Jan Veerman verdient tolerantie een duidelijke plek in het onderwijs van de toekomst. Hij pleit ervoor dat leerkrachten samen met leerlingen misvattingen over tolerantie opsporen in bijvoorbeeld nieuwsitems. En door dialogen in de les kunnen leerkrachten aandacht besteden aan misvattingen die leerlingen misschien zelf hebben over tolerantie. ‘Onderwijs is een soort minisamenleving waarin leerlingen kunnen oefenen om tolerant samen te leven,’ vindt Veerman. Bekijk de publicatie Zonde om het christelijke in de zorg op te geven Christelijke Professie Simon Polinder Gepubliceerd op 27 juni 2019 Een interview met Simon Polinder naar aanleiding van een boek mede van zijn hand over christelijke zorg in een nieuwe context. Bekijk de publicatie Burgerschap verrijkt christelijke zorg Christelijke Professie Simon Polinder Bart Cusveller Gepubliceerd op 26 juni 2019 Naastenliefde hoort bij het geven van christelijke zorg. Tegelijk weten christenen, als burgers van twee werelden, dat volmaakte ”shalom” wacht. Dat mag zorgmedewerkers inspireren om de vrede te zoeken voor de stad waarvan men nu burger is. Bekijk de publicatie Heil zien in missionaire initiatieven Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen Sake Stoppels Gepubliceerd op 21 juni 2019 Dit is de lectorale rede uitgesproken bij de installatie van het lectoraat Zingeving in nieuwe (geloofs)gemeenschappen. Op 1 oktober 2018 is dit lectoraat gestart aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) met Sake Stoppels als lector. De doelstelling van dit lectoraat is het het theologisch en sociaalwetenschappelijk beschrijven, doordenken en evalueren van ‘heil’ in nieuwe vormen van (geloofs)gemeenschap. Bekijk de publicatie Paginering Huidige pagina 1 Pagina 2 Pagina 3 Volgende pagina Laatste pagina Deel deze pagina Twitter Facebook Linkedin
Talenten en Opbrengsten Talenten en Opbrengsten Hans Bakker Jan Kaldeway Gert-Jan Veerman Derjan Havinga - Heijs Gepubliceerd op 04 november 2019 In dit magazine worden de ontdekkingen van het lectoraat Talenten en Opbrengsten van de afgelopen vier jaar gepresenteerd. Daarnaast worden de Pedagogisch-didactische toepassingen waaraan is gewerkt beschreven. Bekijk de publicatie
‘Hoe is het met de balkons?’ / De sores van de zegen Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen Dirk de Bree Nadine van Hierden Sake Stoppels Gepubliceerd op 01 september 2019 Dit zijn twee artikelen die samen een tweeluik vormen in de rubriek ’Wegen tot vernieuwing: Praktijk berichten uit gemeenten en parochies'. In het eerste artikel beschrijft Dirk de Bree zijn observaties, kijk op en uitdagingen van de Nieuwe Kerk in Utrecht waar hij predikant is. Vervolgens reflecteren Nadine van Hierden en Sake Stoppels op de verschillende ontwikkelingen rond het geloofsverhaal van de Nieuwe Kerk in Utrecht. Bekijk de publicatie
Nieuw curriculum biedt kansen voor sociale cohesie in de klas Samen Divers Gert-Jan Veerman Gepubliceerd op 01 september 2019 Volgens Gert-Jan Veerman verdient tolerantie een duidelijke plek in het onderwijs van de toekomst. Hij pleit ervoor dat leerkrachten samen met leerlingen misvattingen over tolerantie opsporen in bijvoorbeeld nieuwsitems. En door dialogen in de les kunnen leerkrachten aandacht besteden aan misvattingen die leerlingen misschien zelf hebben over tolerantie. ‘Onderwijs is een soort minisamenleving waarin leerlingen kunnen oefenen om tolerant samen te leven,’ vindt Veerman. Bekijk de publicatie
Zonde om het christelijke in de zorg op te geven Christelijke Professie Simon Polinder Gepubliceerd op 27 juni 2019 Een interview met Simon Polinder naar aanleiding van een boek mede van zijn hand over christelijke zorg in een nieuwe context. Bekijk de publicatie
Burgerschap verrijkt christelijke zorg Christelijke Professie Simon Polinder Bart Cusveller Gepubliceerd op 26 juni 2019 Naastenliefde hoort bij het geven van christelijke zorg. Tegelijk weten christenen, als burgers van twee werelden, dat volmaakte ”shalom” wacht. Dat mag zorgmedewerkers inspireren om de vrede te zoeken voor de stad waarvan men nu burger is. Bekijk de publicatie
Heil zien in missionaire initiatieven Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen Sake Stoppels Gepubliceerd op 21 juni 2019 Dit is de lectorale rede uitgesproken bij de installatie van het lectoraat Zingeving in nieuwe (geloofs)gemeenschappen. Op 1 oktober 2018 is dit lectoraat gestart aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) met Sake Stoppels als lector. De doelstelling van dit lectoraat is het het theologisch en sociaalwetenschappelijk beschrijven, doordenken en evalueren van ‘heil’ in nieuwe vormen van (geloofs)gemeenschap. Bekijk de publicatie