Publicaties Op basis van praktijkgericht onderzoek Kruimelpad Home Publicaties Lectoraat Mens en Organisatie (19) Bezieling en Professionaliteit (3) Diversiteit en Professionaliteit (1) (-) Christelijke Professie (8) Informele netwerken en laatmoderniteit (2) Jeugd en Gezin (35) (-) Journalistiek & Communicatie (9) (-) Samen Divers (2) Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen (5) (-) Zorg voor Voeding en Gezondheid (4) Docent en Talent (1) Geestelijk Leiderschap (1) Geloven in Context (7) Sociale Innovatie (1) Talenten en Opbrengsten (16) Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg (6) Publicatiedatum 2024 (3) 2023 (8) 2022 (14) 2021 (14) 2020 (12) (-) 2019 (12) (-) 2018 (10) 2017 (11) (-) 2015 (1) 2014 (2) 2012 (14) 1 - 6 van 23 Nieuw curriculum biedt kansen voor sociale cohesie in de klas Samen Divers Gert-Jan Veerman Gepubliceerd op 01 september 2019 Volgens Gert-Jan Veerman verdient tolerantie een duidelijke plek in het onderwijs van de toekomst. Hij pleit ervoor dat leerkrachten samen met leerlingen misvattingen over tolerantie opsporen in bijvoorbeeld nieuwsitems. En door dialogen in de les kunnen leerkrachten aandacht besteden aan misvattingen die leerlingen misschien zelf hebben over tolerantie. ‘Onderwijs is een soort minisamenleving waarin leerlingen kunnen oefenen om tolerant samen te leven,’ vindt Veerman. Bekijk de publicatie Spreken, luisteren, handelen Journalistiek & Communicatie Jan van der Stoep Gepubliceerd op 01 september 2019 De laatste paar jaar richt ik me als lector journalistiek en communicatie vooral op organisatieverhalen. Welk verhaal vertellen organisaties over zichzelf en welk gereedschap kun je ontwikkelen om ervoor te zorgen dat de verhalen die verteld worden ook deugen en deugd doen? Door deze vraag steeds te stellen, probeer ik een brug te slaan tussen filosofie en communicatie. Beide vakgebieden houden zich immers – zij het op een andere manier – bezig met zingeving. ‘Waartoe zijt gij op aarde?’ is de eerste vraag die ze allebei stellen. Dit levert me veel op. Bekijk de publicatie Zonde om het christelijke in de zorg op te geven Christelijke Professie Simon Polinder Gepubliceerd op 27 juni 2019 Een interview met Simon Polinder naar aanleiding van een boek mede van zijn hand over christelijke zorg in een nieuwe context. Bekijk de publicatie Burgerschap verrijkt christelijke zorg Christelijke Professie Simon Polinder Bart Cusveller Gepubliceerd op 26 juni 2019 Naastenliefde hoort bij het geven van christelijke zorg. Tegelijk weten christenen, als burgers van twee werelden, dat volmaakte ”shalom” wacht. Dat mag zorgmedewerkers inspireren om de vrede te zoeken voor de stad waarvan men nu burger is. Bekijk de publicatie Aan de slag met zorg voor voeding en gezondheid Zorg voor Voeding en Gezondheid Willemieke Kroeze Gepubliceerd op 06 juni 2019 Dit is de lectorale rede uitgesproken bij de installatie van het lectoraat Zorg voor Voeding en Gezondheid. Op 1 januari 2018 is dit lectoraat gestart aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) met Willemieke Kroeze als lector. Dit lectoraat is verbonden aan de opleiding Verpleegkunde. Via praktijkgericht onderzoek wil dit lectoraat een bijdrage leveren aan de zoektocht naar hoe verpleegkundigen en praktijkondersteuners preventie in de zorg vorm kunnen geven, specifiek gericht op het bevorderen van gezond eten en drinken van thuiswonende zorgvragers. Bekijk de publicatie Krijgt voeding in het verpleegkundig onderwijs meer vaste grond onder de voeten? Zorg voor Voeding en Gezondheid Truus Groenendijk-van Woudenbergh Debbie ten Cate Ytje van der Veen Roelof Ettema Gepubliceerd op 01 juni 2019 Voeding speelt een belangrijke rol bij de preventie en behandeling van ziekten. In de verpleegkundige basiszorg is voeding een fundament dat alle zorgactiviteiten voor eten en drinken omvat. Het is daarom belangrijk dat er in de opleiding tot bachelor verpleegkundige voldoende aandacht is voor voeding. Bekijk de publicatie Paginering Huidige pagina 1 Pagina 2 Pagina 3 Pagina 4 Volgende pagina Laatste pagina Deel deze pagina Twitter Facebook Linkedin
Nieuw curriculum biedt kansen voor sociale cohesie in de klas Samen Divers Gert-Jan Veerman Gepubliceerd op 01 september 2019 Volgens Gert-Jan Veerman verdient tolerantie een duidelijke plek in het onderwijs van de toekomst. Hij pleit ervoor dat leerkrachten samen met leerlingen misvattingen over tolerantie opsporen in bijvoorbeeld nieuwsitems. En door dialogen in de les kunnen leerkrachten aandacht besteden aan misvattingen die leerlingen misschien zelf hebben over tolerantie. ‘Onderwijs is een soort minisamenleving waarin leerlingen kunnen oefenen om tolerant samen te leven,’ vindt Veerman. Bekijk de publicatie
Spreken, luisteren, handelen Journalistiek & Communicatie Jan van der Stoep Gepubliceerd op 01 september 2019 De laatste paar jaar richt ik me als lector journalistiek en communicatie vooral op organisatieverhalen. Welk verhaal vertellen organisaties over zichzelf en welk gereedschap kun je ontwikkelen om ervoor te zorgen dat de verhalen die verteld worden ook deugen en deugd doen? Door deze vraag steeds te stellen, probeer ik een brug te slaan tussen filosofie en communicatie. Beide vakgebieden houden zich immers – zij het op een andere manier – bezig met zingeving. ‘Waartoe zijt gij op aarde?’ is de eerste vraag die ze allebei stellen. Dit levert me veel op. Bekijk de publicatie
Zonde om het christelijke in de zorg op te geven Christelijke Professie Simon Polinder Gepubliceerd op 27 juni 2019 Een interview met Simon Polinder naar aanleiding van een boek mede van zijn hand over christelijke zorg in een nieuwe context. Bekijk de publicatie
Burgerschap verrijkt christelijke zorg Christelijke Professie Simon Polinder Bart Cusveller Gepubliceerd op 26 juni 2019 Naastenliefde hoort bij het geven van christelijke zorg. Tegelijk weten christenen, als burgers van twee werelden, dat volmaakte ”shalom” wacht. Dat mag zorgmedewerkers inspireren om de vrede te zoeken voor de stad waarvan men nu burger is. Bekijk de publicatie
Aan de slag met zorg voor voeding en gezondheid Zorg voor Voeding en Gezondheid Willemieke Kroeze Gepubliceerd op 06 juni 2019 Dit is de lectorale rede uitgesproken bij de installatie van het lectoraat Zorg voor Voeding en Gezondheid. Op 1 januari 2018 is dit lectoraat gestart aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) met Willemieke Kroeze als lector. Dit lectoraat is verbonden aan de opleiding Verpleegkunde. Via praktijkgericht onderzoek wil dit lectoraat een bijdrage leveren aan de zoektocht naar hoe verpleegkundigen en praktijkondersteuners preventie in de zorg vorm kunnen geven, specifiek gericht op het bevorderen van gezond eten en drinken van thuiswonende zorgvragers. Bekijk de publicatie
Krijgt voeding in het verpleegkundig onderwijs meer vaste grond onder de voeten? Zorg voor Voeding en Gezondheid Truus Groenendijk-van Woudenbergh Debbie ten Cate Ytje van der Veen Roelof Ettema Gepubliceerd op 01 juni 2019 Voeding speelt een belangrijke rol bij de preventie en behandeling van ziekten. In de verpleegkundige basiszorg is voeding een fundament dat alle zorgactiviteiten voor eten en drinken omvat. Het is daarom belangrijk dat er in de opleiding tot bachelor verpleegkundige voldoende aandacht is voor voeding. Bekijk de publicatie