Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Publicaties

Op basis van praktijkgericht onderzoek

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Lectoraat

  • Bezieling en Professionaliteit
  • Christelijke Professie
  • Informele netwerken en laatmoderniteit
  • Jeugd en Gezin
  • Journalistiek & Communicatie
  • Mens en Organisatie
  • (-) Samen Divers
  • (-) Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen
  • Zorg voor Voeding en Gezondheid
  • Geloven in Context
  • Talenten en Opbrengsten
  • Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg

Publicatiedatum

  • 2023 (1)
  • 2022 (13)
  • 2021 (11)
  • 2020 (14)
  • (-) 2019 (7)
1 - 6 van 7

‘Hoe is het met de balkons?’ / De sores van de zegen

  • Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen
  • Dirk de Bree
  • Nadine van Hierden
  • Sake Stoppels
  • Gepubliceerd op 01 september 2019

Dit zijn twee artikelen die samen een tweeluik vormen in de rubriek ’Wegen tot vernieuwing: Praktijk berichten uit gemeenten en parochies'. In het eerste artikel beschrijft Dirk de Bree zijn observaties, kijk op en uitdagingen van de Nieuwe Kerk in Utrecht waar hij predikant is. Vervolgens reflecteren Nadine van Hierden en Sake Stoppels op de verschillende ontwikkelingen rond het geloofsverhaal van de Nieuwe Kerk in Utrecht.

Nieuw curriculum biedt kansen voor sociale cohesie in de klas

  • Samen Divers
  • Gert-Jan Veerman
  • Gepubliceerd op 01 september 2019

Volgens Gert-Jan Veerman verdient tolerantie een duidelijke plek in het onderwijs van de toekomst. Hij pleit ervoor dat leerkrachten samen met leerlingen misvattingen over tolerantie opsporen in bijvoorbeeld nieuwsitems. En door dialogen in de les kunnen leerkrachten aandacht besteden aan misvattingen die leerlingen misschien zelf hebben over tolerantie. ‘Onderwijs is een soort minisamenleving waarin leerlingen kunnen oefenen om tolerant samen te leven,’ vindt Veerman.

Heil zien in missionaire initiatieven

  • Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen
  • Sake Stoppels
  • Gepubliceerd op 21 juni 2019

Dit is de lectorale rede uitgesproken bij de installatie van het lectoraat Zingeving in nieuwe (geloofs)gemeenschappen. Op 1 oktober 2018 is dit lectoraat gestart aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) met Sake Stoppels als lector. De doelstelling van dit lectoraat is het het theologisch en sociaalwetenschappelijk beschrijven, doordenken en evalueren van ‘heil’ in nieuwe vormen van (geloofs)gemeenschap.

De Wegwijzer Almere / Gelovig ondernemen in de polder

  • Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen
  • Sake Stoppels
  • André Meulmeester
  • Gepubliceerd op 01 maart 2019

Almere is misschien wel een van de meest geseculariseerde steden van Nederland. Daarom is de belofte die Meulmeester en de zijnen met zich meedragen opmerkelijk. Wat is dit voor een gemeente en hoe vindt ze haar weg in een stad die niet veel op lijkt te hebben met geloof en kerk? Ik concentreer me in dit reflectie-artikel op een aantal zaken die me troffen in het verhaal van Meulmeester.

Oefenen bij het leven

  • Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen
  • Sake Stoppels
  • Gepubliceerd op 01 januari 2019

Dit artikel begint met een bespreking van drie katholieke praktijksituaties die aanleiding geven voor bezinning en het zoeken naar vernieuwing. We zullen in de kerk terug moeten naar de basale vragen die raken aan de fundamenten van ons geloof. We gaan het niet redden met enkel cosmetische veranderingen. Deze beweging wordt uitgewerkt in vier richtingen. Allereerst is er aandacht voor het oefenen van receptiviteit. Hoe ontvankelijk is de parochie voor de stem van Godswege? Hiermee verbonden is er in de tweede plaats bezinning nodig op de plek van de Bijbel binnen de geloofsgemeenschap.

Sociale cohesie in de klas

  • Samen Divers
  • R. Wolff
  • E.J.P.G Denessen
  • S. Severiens
  • Gert-Jan Veerman
  • Gepubliceerd op 01 januari 2019

Het onderzoeksproject 'Sociale cohesie in de klas' richt zich op het versterken van sociale cohesie in de klas. Samen met leraren en leerlingen wordt er gekeken naar huidige en nieuwe manieren om sociale cohesie te versterken en te meten in klassen en scholen met een grote sociaaleconomische en culturele diversiteit. Dit document bevat een kort overzicht over het project en het onderwerp.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Pagina 2
  • Volgende pagina
  • Laatste pagina

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Direct naar

  • Hulp bij studiekeuze
  • Aanmelden opleiding
  • CHE voorlichtingen
  • Topopleidingen en tevredenheid

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws & verhalen
  • SCHERP magazine
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • facebook
  • twitter
  • Instagram
  • whatsapp
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven