Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Publicaties

Op basis van praktijkgericht onderzoek

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Lectoraat

  • Mens en Organisatie
  • (-) Docent en Talent

Publicatiedatum

  • (-) 2015 (1)
  • 2014 (2)
  • (-) 2013 (1)
  • (-) 2012 (12)
  • 2006 (1)
1 - 6 van 14

Praten over onderwijs met behulp van een gespreksprotocol in een leergemeenschap

  • Docent en Talent
  • Ellen Aanen-Zilvold
  • drs. Christine de Heer-Booij
  • dr. Jacquelien Bulterman-Bos
  • Gepubliceerd op 07 april 2015

Dit onderzoek geeft een inkijkje in hoe een professionele leergemeenschap vorm gegeven kan worden en biedt een instrument om de kwaliteit van de gesprekken tussen leraren te bevorderen met behulp van een gespreksprotocol. De leergemeenschap is geïnspireerd op de kennisspiraal van Nonaka en Takeuchi waarbij wordt uitgegaan van een gezamenlijke leervraag.

Talentontwikkeling als speerpunt van opleidingsdidactiek?

  • Docent en Talent
  • drs. Christine de Heer - Booij
  • dr. Jacquelien Bulterman-Bos
  • Jan Kaldeway
  • Gepubliceerd op 26 maart 2013

De centrale vraag voor dit onderzoek is: Wat is kenmerkend voor onderwijs dat is gericht op talentontwikkeling en hoe verhoudt dit onderwijs zich tot respectievelijk een meer opbrengstgerichte en een meer ontplooiingsgerichte onderwijsstijl?
Het onderzoek omvat een kwantitatieve analyse op basis van de tweedeling opbrengsgericht en ontplooiingsgericht werken, en een kwalitatieve analyse op het specifieke punt van talentontwikkeling.
Voorgesteld wordt in het onderwijs vorm te geven aan de dynamiek van leerkrachtaffiniteiten, onderwijsbehoeften en vragen vanuit de samenleving.

Voorwaarden voor gezamenlijk leren vanuit het perspectief van de leerkracht

  • Docent en Talent
  • drs. Christine de Heer-Booij
  • dr. Jacquelien Bulterman-Bos
  • Gepubliceerd op 24 oktober 2012

Op bovenschools niveau hebben leerkrachten binnen een scholenvereniging voor primair onderwijs, een jaar lang een kennisgemeenschap gevormd, rondom het implementeren van handelingsgericht werken. De kennisspiraal van Nonaka en Takeuchi (1995), was het uitgangspunt, voor deze vorm van gezamenlijk leren. Middels het open interview is er onderzoek gedaan naar de aspecten die leerkrachten aangeven als zijnde voorwaardelijk om het gezamenlijk leren binnen een kennisgemeenschap als zinvol te ervaren.

Conversations with children to identify educational needs

  • Docent en Talent
  • Ellen Aanen-Zilvold
  • dr. Jacquelien Bulterman-Bos
  • Gepubliceerd op 12 oktober 2012

Presently, many primary education schools in the Netherlands are in the middle of implementing a new way of dealing with diversiy (HGW), which tries to avoid the labeling of deficiencies, but emphasizes the cooperation between all parties involved (parents, teachers, students) to encourage student learning. The teacher is supposed to first identify the educational needs of all students and then cluster them. Conversations with children is recommended as one of the ways in which educational needs can be identified (Pameijer, Van Beukering & De Lange, 2009).

Diepte- en oppervlakteleren

  • Docent en Talent
  • Jan Kaldeway
  • Gepubliceerd op 14 september 2012

In dit artikel wordt de diepte-/oppervlaktebenadering in het leerstijlonderzoek positief-kritisch besproken. Daarnaast wordt een pleidooi gehouden voor een ander accent als het gaat om leerstijlen. Een bepaalde leerstijl kan in de ene opleiding of voor het ene vak voldoen, maar tekortschieten in een andere opleiding of bij een ander vak.

Juan Huarte: intelligenties in de zestiende eeuw

  • Docent en Talent
  • Jan Kaldeway
  • Gepubliceerd op 14 september 2012

In 1575, het jaar van de oprichting van Nederlands eerste universiteit in Leiden, schreef de Spaanse arts en geleerde Juan Huarte een boek over verschillende soorten intelligentie. Huarte geeft een verrassend genuanceerde beschrijving van deze intelligenties en hoe ze zich verhouden tot verschillende academische disciplines.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Pagina 2
  • Pagina 3
  • Volgende pagina
  • Laatste pagina

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Direct naar

  • Hulp bij studiekeuze
  • Aanmelden opleiding
  • CHE voorlichtingen
  • Topopleidingen en tevredenheid

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws & verhalen
  • SCHERP magazine
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • facebook
  • twitter
  • Instagram
  • whatsapp
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven