Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dag
    • Online Proefstuderen
    • Meelopen
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Publicaties

Op basis van praktijkgericht onderzoek

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Lectoraat

  • Jeugd en Gezin
  • Docent en Talent

Publicatiedatum

  • 2020 (5)
  • (-) 2019 (2)
  • (-) 2018 (8)
  • 2017 (5)
  • 2015 (1)
  • 2014 (2)
  • (-) 2013 (1)
  • (-) 2012 (12)
  • 2011 (18)
  • 2010 (1)
  • 2009 (1)
  • (-) 2006 (1)
  • 1970 (11)
1 - 6 van 24

Zin in Elke Dag (Samenvatting proefschrift)

  • Jeugd en Gezin
  • Gert Vierwind
  • Gepubliceerd op 31 december 2019

De studie ‘Zin in elke dag’ beschrijft de aard en het karakter van het leven en samenleven van adolescenten die wonen in de vrijwillige residentiële jeugdhulp. Als onderzoeksmethode is gebruik gemaakt van participerende observatie. Het perspectief van waaruit het onderzoek plaatsvond is dat van de ritual studies. Onderzocht is hoe in alledaags ritueel handelen zingevingsprocessen onder de jongeren vorm krijgen en welke de rol van pedagogisch medewerkers daarbij is.

Strengthening Connectedness in Close Relationships

  • Jeugd en Gezin
  • Jaap van der Meiden
  • Kees Verduijn
  • Martine Noordegraaf
  • Hans van Ewijk
  • Gepubliceerd op 07 januari 2019

This article presents a model for conducting contextual therapy with the aim of contributing to the further development of contextual therapy. Its founder, Ivan Boszormenyi-Nagy, introduced the core of this approach, relational ethics, as a new paradigm for family therapy, which has been received well. The authors presume that the training of (upcoming) contextual therapists and conducting contextual therapy itself can benefit from more concrete guidelines and a phased structure. It can also enhance the further development, research and accountability of this approach.

Relational ethics as enrichment of social justice: Applying elements of contextual therapy to social work

  • Jeugd en Gezin
  • Jaap van der Meiden
  • Martine Noordegraaf
  • Hans van Ewijk
  • Gepubliceerd op 11 september 2018

This article applies insights of the contextual theory and therapy, developed by Ivan Boszormenyi-Nagy, to the body of knowledge and practice of social work. Social work and contextual therapy share their focus on justice. In social work, it is mainly elaborated as social justice, placed in the discourse of politics and action. Contextual therapy however, elaborates justice as relational ethics; a fundamental element of human relationships, expressed in an innate tendency to care for each other. According to the contextual theory, evoking this reciprocal care enhances human wellbeing.

Geven en nemen als fundament voor hechte, duurzame relaties

  • Jeugd en Gezin
  • Jaap van der Meiden
  • Gepubliceerd op 08 juli 2018

De kern van hechte, duurzame relaties is, volgens de contextuele benadering, zorg dragen voor elkaar. Ieder mens heeft recht op zorg en heeft de verantwoordelijkheid voor anderen te zorgen. Een verstoring van die wederkerigheid is vaak de angel van veel familieconflicten en conflicten rond erfenissen. Jaap van der Meiden laat zien hoe je die angel kunt helpen verwijderen.

Toegepaste Conversatieanalyse

  • Jeugd en Gezin
  • Martine Noordegraaf
  • Ellen Schep
  • Tom Koole
  • Gepubliceerd op 28 juni 2018

In dit artikel bespreken we de waarde van de methode van Toegepaste Conversatieanalyse voor het sociaal werk aan de hand van het project Professioneel Ouderschap in Gezinshuizen en het daaruit voortgekomen promotieonderzoek ‘Hechting in interactie’. Hoewel Toegepaste Conversatieanalyse meerdere functies heeft, beperken we ons in dit artikel tot de functies: ontdekken, verhelderen en respecificeren. We laten zien dat Toegepaste Conversatieanalyse bij uitstek geschikt is voor het beantwoorden van een hoe-vraag.

Redactioneel 'Video-observatie nader bekeken'

  • Jeugd en Gezin
  • Martine Noordegraaf
  • Fred Wester
  • Gepubliceerd op 28 juni 2018

Dit is een redactioneel van een themanummer van KWALON over het gebruik van video-observatie voor de verbetering van gespreksvoering in sociaal werk.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Pagina 2
  • Pagina 3
  • Pagina 4
  • Volgende pagina
  • Laatste pagina

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties

Direct naar

  • Open Dag
  • Online Proefstuderen
  • Online meet & greet
  • Studeren op de CHE

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws
  • SCHERP
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • twitter
  • facebook
  • Instagram
  • snapchat
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven
  • Informatie coronavirus