Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Post-mbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • Jan Luyken Instituut
  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Alumni
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties
  • Verschillen tussen pabostudenten interesse motivatie en denkstijlen

Verschillen tussen pabostudenten in interesse, motivatie en denkstijlen

  • Talenten en Opbrengsten
  • Gepubliceerd op 06 oktober 2016

Voorjaar 2014 werd van de pabostudenten van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) een
aantal studentkenmerken in kaart gebracht. Zowel tussen studenten met verschillende
vooropleidingen als tussen mannen en vrouwen konden opvallende verschillen worden
vastgesteld. Ook werd gezocht naar samenhangen tussen de verschillende kenmerken.
Op basis van de resultaten konden twee oriëntaties worden onderscheiden:
‘experimenters’, met een grotere interesse voor wereldoriëntatie, een sterkere extrinsieke
motivatie en meer ambitie voor de rol van leerkracht voor de klas en ‘academics’, met een
sterkere intrinsieke motivatie, meer ambitie voor ontwikkelen en onderzoeken, en hogere
resultaten voor de kennisbasistoetsen van rekenen en taal. Als het gaat om implicaties voor
de opleidingsdidactiek wordt niet zo zeer 'tegemoet komen aan denkstijlen' bepleit, als wel
een grotere bewustwording bij studenten van het feit dat bepaalde eindtermen een beroep
doen op bepaalde manieren van denken, die kunnen afwijken van hun voorkeursmanier.

Auteur
Jan Kaldeway
Christine de Heer - Booij
Annelize van Tilburg - Takken
Publicatietype
Artikel
Instituut
Academie Educatie
Betrokken opleiding
Leraar Basisonderwijs
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Lerarenopleiders
Uitgever
VELON
Plaats van uitgave
Eindhoven
Jaargang
37
Nummer
3
Pagina (Start)
43
Pagina (Einde)
54
Trefwoord
studentkenmerken
opleidingsdidactiek
academics
experimenters
denkstijlen
ambitie
motivatie

Documenten

  • Download bestand 1

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Publicaties
  • Verschillen tussen pabostudenten interesse motivatie en denkstijlen

Direct naar

  • Hulp bij studiekeuze
  • Aanmelden opleiding
  • CHE voorlichtingen
  • Alumni

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws & verhalen
  • Duurzaamheid
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,

6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • facebook
  • Instagram
  • whatsapp
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven