In deze tekst beschrijven wij een gezamenlijk fundament om in het onderwijscurriculum van het voortgezet onderwijs systematisch aandacht te besteden aan levensbeschouwing en religie door middel van een algemeen vormend kerncurriculum levensbeschouwing en religie. Wij geven daarvoor drie redenen die onderwijspedagogisch samenhangen: een pedagogische reden (persoonsvorming), een maatschappijwetenschappelijke reden (kennis over levensbeschouwing en religie(s)) en een vakspecifieke reden (de aard van levensbeschouwing en religie begrijpen), die met elkaar één geheel vormen. In vaktermen noemen wij deze achtereenvolgens de pedagogisch-antropologische reden, de maatschappelijkreligiewetenschappelijke reden en de hermeneutisch-theologische reden.
Publicatietype
Artikel
Betrokken opleiding
Theologie
Gepubliceerd in
Narthex
Jaargang
18
Nummer
4
Pagina (Start)
26
Pagina (Einde)
37
Trefwoord
Religie
Levensbeschouwing
levensbeschouwelijke vorming
voortgezet onderwijs
Onderwijscurriculum