Onderwijsvernieuwing zet leraren steeds meer onder druk.Velen hebben het idee dat de ruimte om hun eigen verhaal te vertellen steeds kleiner wordt. Zelfwerkzaamheid en voorgestructureerde onderwijsprogramma’s maken de bewegingsvrijheid steeds kleiner. Daarmee wordt het ook steeds moeilijker inhoud te geven aan het levensbeschouwelijk karakter van het onderwijs. In deze bijdrage probeer ik na te gaan hoe het onder de huidige omstandigheden invulling te geven aan de specifieke pedagogische verantwoordelijkheid van leraren binnen het katholiek en protestants-christelijk onderwijs. Ik kom uit bij een oplossing die dicht ligt bij het hart van het vak: gewoon goed onderwijs!
Publicatietype
Conferentiebijdrage
Gepubliceerd in
Lezing voor het voorjaarscongres van de Algemene Onderwijsbond (Aob) / St.Bonaventura op 18 mei 2001
Trefwoord
Opvoeding
Levensbeschouwing
morele vorming
godsdienstpedagogiek
geloofsopvoeding
normen en waarden
pedagogische opdracht
pedagogiek
Onderwijs
Katholiek onderwijs
christelijk onderwijs
Identiteit