Catechese, geloofsopvoeding, christelijk onderwijs, het zijn geen eenvoudige zaken in onze tijd. Sommige biologieleraren wringen zich behoedzaam in allerlei bochten om met het evolutieverhaal niet al te veel schade aan te richten in de geloofsbeleving van hun leerlingen. Voor velen zijn wetenschap en geloof echter al dermate fundamenteel verschillend dat ze er juist daarom geen probleem meer van maken. Wetenschap en geloof hebben dan elk betrekking op een eigen verhaal dat gaat over een andere werkelijkheid. Geloof en wetenschap kunnen zo naast elkaar bestaan. Maar kan dat ook in het onderwijs? Helpen we het kind wel wanneer we zo twee (misschien nog wel meer) verhalen vertellen met elk hun eigen waarheid. Maken zo we de werkelijkheid niet juist ontoegankelijker? Elk baken dat het kind in de werkelijkheid van het ene verhaal ontwaart blijkt in het andere verhaal al snel een dwaallicht te zijn. Voor christelijk onderwijs, dat geloof en wetenschap beide onder één dak moet brengen, een onhoudbare positie. In dit artikel wordt nagegaan hoe beide verhalen werkelijk onder een dak te brengen zijn.
Publicatietype
Artikel
Gepubliceerd in
Bulletin, Periodiek van de Unie voor Christelijk Onderwijs, jg. 28, nr. 1, Amersfoort 1999
Trefwoord
praktische theologie
theologie
cultuurfilosofie
wijsbegeerte
filosofie
epistemologie
wetenschapsfilosofie
kennistheorie
onderwijzen
leren
leerplan
school
didactiek
onderwijskunde
onderwijsgeschiedenis
onderwijsvernieuwing
Onderwijs
morele vorming
zedelijke opvoeding
morele opvoeding
vorming
opvoeding
christelijk onderwijs
geloofsopvoeding
onderwijspedagogiek
schoolpedagogiek
reformpedagogiek
vernieuwingspedagogiek
zaakpedagogiek
cultuurpedagogiek
pedagogiek
opvoedkunde