Van individuele onderzoeksbegeleiding naar het begeleiden van collectief leren. Dat is de uitdaging waar twaalf docenten journalistiek voor staan in het nieuw ontwikkelde afstudeerjaar van de opleiding. Door middel van een impact map en intervisie ontwikkelen zij zich stapsgewijs in hun rol als begeleider.
De vraag
Afstudeerbegeleiders moeten anders gaan begeleiden dan dat ze gewend zijn. Dit leertraject voor docenten moet hen helpen om een beweging te maken van individuele afstudeerbegeleiding naar het op gang brengen en stimuleren van het leren in kleine collectieven/ netwerken van ‘professional friends’. Voorheen begeleidden zij 1-op-1, voornamelijk op de inhoud van het onderzoek. In de nieuwe begeleidingsvorm gaat het erom het onderzoekend vermogen aan te wakkeren bij de studenten en hen onderling laten leren van en met elkaar.
Aanleiding
In het afgelopen collegejaar (2020-2021) is een vernieuwd afstudeerjaar van de opleiding journalistiek ontwikkeld. Hierin is het werken en leren in leergroepen (collectieven) een belangrijk speerpunt. In deze leergroepen komen zowel inhoud van het afstudeeronderzoek, stage-ervaringen, studievoortgang en ontwikkeling van de persoonlijke profilering van de student aan bod. De wens is dat de studenten die in de leergroep samen onderzoeken en ontwikkelen, elkaar ook na de studie als ‘professional friends’ blijven opzoeken. Deze leergroepenopzet vormt zo een springplank voor doorgaande professionele ontwikkeling tijdens de loopbaan.
Aanpak
Eens per drie weken is er een leergroepbijeenkomst voor de studenten, waarin de begeleider het leren begeleidt. Direct aansluitend zijn bijeenkomsten ingepland met het team van begeleiders die in het teken staan van onderling leren als begeleiders van leergroepen.
We willen het leren van docenten op gang brengen door een mix van intervisie, samen het programma ontwerpen en werken vanuit persoonlijke leervragen en ervaringen van de docenten. Ook betrokken studenten wordt in de loop van het traject gevraagd om feedback te geven op de begeleiding van de docent. Eerste idee is om te starten met het samen formuleren van een eindbeeld (profiel en leeruitkomsten) van de afstudeerfase en daarbij de vraag verkennen wat dit vraagt van afstudeerbegeleiders. Hiervoor gebruiken we de impactmethode van Suzanne Verdonschot.
Door het jaar heen zijn 9 bijeenkomsten gepland, waarin 12 docenten deelnemen. Bij elkaar worden er 300 uur aan besteed.
Verwacht resultaat
Met dit traject verwachten we de betrokken docenten een nieuwe manier van begeleiden te leren in de afstudeerfase, waarin studenten niet alleen de eindstreep halen, maar ook het leren als professional friends is ingeoefend, zodat studenten dit na hun studie blijven doen.
Concreet verwachten we als resultaat een impactmap waarin het beoogde leren bij de student is gekoppeld aan de vorm van begeleiden door de docent. Daarnaast een overzicht met persoonlijke leervragen van docenten en een begeleidingsmodel met een ontwerp per bijeenkomst waardoor het collectief leren in de leergroepen tot stand komt.
Over het traject
Periode: blok 1 t/m 4, 2021-2022
Didactisch coach: Douwe Schaaf
Ondersteuner: Dagmar Blom