Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Post-mbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • Jan Luyken Instituut
  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Alumni
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Kruimelpad

  • Home
  • Projecten
  • Docenten communicatie versterken begeleiding creatief vermogen

Docenten Communicatie versterken begeleiding in creatief vermogen

Een van de eigenschappen van een communicatieprofessional is het creatieve vermogen waarmee zij hun werk kunnen doen. Kunnen docenten dit creatieve vermogen versterken en activeren bij studenten? En wat is de beste manier om dit te doen? Om erachter te komen welke interventies hiervoor nodig zijn, voeren docenten Communicatie een onderzoek uit onder de communicatiestudenten van jaar een en jaar drie. 

Traject Communicatie

De vraag

Welke vaardigheden van docenten versterken en activeren het creatief vermogen van studenten?  

Onderliggende vragen zijn: 

  • Wat verwachten wij van studenten als Communicatieprofessional in de rol van Creator? (norm) 
  • Hoe ontwerpen we een blok of semester waarin studenten meer geactiveerd worden op het inbrengen en ontwikkelen van hun creativiteit? (ontwerpvraag) 
  • Hoe begeleiden we studenten goed in deze rol? Wat vraagt dit van de bekwaamheid van docenten? (didactisch-pedagogische vraag en professionele identiteit van de docent) 

Thema

  • Activerende didactiek

Status

  • Lopend

Gerelateerde opleidingen

  • HBO Communicatie 🏆
  • Meer informatie

    • Versterken Docentkwaliteit
    • Alle trajecten
    • Aanleiding

    • Aanpak

    • Verwachte, deelbare resultaten

    • Wat gaan we hiervan merken? 

    Aanleiding

    In het nieuwe beroepsprofiel van Landelijk Overleg Communicatie Opleidingen (LOCO, 2019) komt naar voren dat een communicatieprofessional creatief moet kunnen denken en werken om tot oplossingen te komen voor verschillende vraagstukken binnen organisaties. Dit vraagt om extra aandacht in de opleiding voor creatief vermogen en creatief-kritisch denken. Dit wordt concreet in de nieuwe rol van Creator in het nieuwe curriculum van de opleiding Communicatie.   

    Docenten uit het team van kerntaak Creatie leerden in de afgelopen jaren (op basis van de resultaten van beroepsproducten, studentevaluaties en gesprekken met studenten) dat er soms te weinig ruimte is voor inbreng en creativiteit van studenten bij het maken van beroepsproducten. Het opleidingsteam vindt het belangrijk dat docenten meer ruimte geven aan studenten en creatieve vormen en meer begeleiden op het ontwikkelen van creativiteit.  

    Aanpak

    Onderzoek (40%) / Ontwikkelen en uitvoeren interventies (60%) 

    Aan dit traject doen ca. zeven docenten Communicatie mee. Samen besteden zij hier 320 uur aan. Dit project duurt het hele studiejaar 2020-2021. Eerst onderzoekt het team hoe docenten en studenten kijken naar creativiteit, wat er nu al gebeurt in onderwijsprogramma’s rond dit thema en wat de literatuur beschrijft om tot een groter creatief vermogen te komen. Uitkomst is een professional frame over creatief vermogen. Hieruit vloeit ook een duidelijke probleemstelling (‘wat doen / kunnen we nu nog niet?’) waaruit met met behulp van de Design Thinking-methode (iteratief en doelgroepgericht) begeleidingsmomenten ontwikkeld, uitgeprobeerd en geëvalueerd worden.  

    Verwachte, deelbare resultaten 

    • Richtinggevend ‘Professional frame Creator’ voor kerntaakbegeleiders en vakdocenten. 
    • Beknopte analyse met inzicht in: wat doen docenten al wel om creatief denkvermogen te stimuleren? Waar moeten we nog over leren/verder ontwikkelen?   
    • Ontworpen, uitgeprobeerd en geëvalueerde begeleidingsinterventies voor het programma Crossmedia Storytelling (CMS)  

    Wat gaan we hiervan merken? 

    Studenten uit jaar 1 en jaar 3 worden in verschillende fases van het onderzoek geïnterviewd en/of zijn onderdeel van interventies. Zij merken dat zij op een andere manier begeleid en geactiveerd worden waardoor hun creativiteit zich ontwikkelt en dut ook merkbaar creatievere resultaten oplevert. 

    Studenten ervaren naast de huidige nadruk op het creatieve product ook meer aandacht en ruimte in onderwijsprogramma’s, opdrachten, colleges en begeleiding voor kritisch-creatief vermogen en het creatieve proces. 

    Over het traject

    Periode: collegejaar 2020-2021
    Begeleider in de opleiding: Caroline Boeren
    Ondersteuner projectteam: Bram Kasse

    Deel deze pagina

    • Twitter
    • Facebook
    • Linkedin

    Kruimelpad

    • Home
    • Projecten
    • Docenten communicatie versterken begeleiding creatief vermogen

    Direct naar

    • Hulp bij studiekeuze
    • Aanmelden opleiding
    • CHE voorlichtingen
    • Alumni

    Lesaanbod

    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Post-hbo, Masters en Cursussen

    Over CHE

    • Werken bij de CHE
    • Nieuws & verhalen
    • Duurzaamheid
    • Identiteit en missie
    • Nieuwsbrieven

    CHE

    Oude Kerkweg 100,

    6717 JS Ede

    Vragen? Neem contact met ons op. 

    Sociale Links Menu

    • facebook
    • Instagram
    • whatsapp
    • youtube
    • linkedin

    Onderzijde Menu

    • Privacyverklaring
    • Disclaimer
    • Nieuws
    • Inloggen
    • Nieuwsbrieven