Een van de eigenschappen van een communicatieprofessional is het creatieve vermogen waarmee zij hun werk kunnen doen. Kunnen docenten dit creatieve vermogen versterken en activeren bij studenten? En wat is de beste manier om dit te doen? Om erachter te komen welke interventies hiervoor nodig zijn, voeren docenten Communicatie een onderzoek uit onder de communicatiestudenten van jaar een en jaar drie.
De vraag
Welke vaardigheden van docenten versterken en activeren het creatief vermogen van studenten?
Onderliggende vragen zijn:
- Wat verwachten wij van studenten als Communicatieprofessional in de rol van Creator? (norm)
- Hoe ontwerpen we een blok of semester waarin studenten meer geactiveerd worden op het inbrengen en ontwikkelen van hun creativiteit? (ontwerpvraag)
- Hoe begeleiden we studenten goed in deze rol? Wat vraagt dit van de bekwaamheid van docenten? (didactisch-pedagogische vraag en professionele identiteit van de docent)
Aanleiding
In het nieuwe beroepsprofiel van Landelijk Overleg Communicatie Opleidingen (LOCO, 2019) komt naar voren dat een communicatieprofessional creatief moet kunnen denken en werken om tot oplossingen te komen voor verschillende vraagstukken binnen organisaties. Dit vraagt om extra aandacht in de opleiding voor creatief vermogen en creatief-kritisch denken. Dit wordt concreet in de nieuwe rol van Creator in het nieuwe curriculum van de opleiding Communicatie.
Docenten uit het team van kerntaak Creatie leerden in de afgelopen jaren (op basis van de resultaten van beroepsproducten, studentevaluaties en gesprekken met studenten) dat er soms te weinig ruimte is voor inbreng en creativiteit van studenten bij het maken van beroepsproducten. Het opleidingsteam vindt het belangrijk dat docenten meer ruimte geven aan studenten en creatieve vormen en meer begeleiden op het ontwikkelen van creativiteit.
Aanpak
Onderzoek (40%) / Ontwikkelen en uitvoeren interventies (60%)
Aan dit traject doen ca. zeven docenten Communicatie mee. Samen besteden zij hier 320 uur aan. Dit project duurt het hele studiejaar 2020-2021. Eerst onderzoekt het team hoe docenten en studenten kijken naar creativiteit, wat er nu al gebeurt in onderwijsprogramma’s rond dit thema en wat de literatuur beschrijft om tot een groter creatief vermogen te komen. Uitkomst is een professional frame over creatief vermogen. Hieruit vloeit ook een duidelijke probleemstelling (‘wat doen / kunnen we nu nog niet?’) waaruit met met behulp van de Design Thinking-methode (iteratief en doelgroepgericht) begeleidingsmomenten ontwikkeld, uitgeprobeerd en geëvalueerd worden.
Verwachte, deelbare resultaten
- Richtinggevend ‘Professional frame Creator’ voor kerntaakbegeleiders en vakdocenten.
- Beknopte analyse met inzicht in: wat doen docenten al wel om creatief denkvermogen te stimuleren? Waar moeten we nog over leren/verder ontwikkelen?
- Ontworpen, uitgeprobeerd en geëvalueerde begeleidingsinterventies voor het programma Crossmedia Storytelling (CMS)
Wat gaan we hiervan merken?
Studenten uit jaar 1 en jaar 3 worden in verschillende fases van het onderzoek geïnterviewd en/of zijn onderdeel van interventies. Zij merken dat zij op een andere manier begeleid en geactiveerd worden waardoor hun creativiteit zich ontwikkelt en dut ook merkbaar creatievere resultaten oplevert.
Studenten ervaren naast de huidige nadruk op het creatieve product ook meer aandacht en ruimte in onderwijsprogramma’s, opdrachten, colleges en begeleiding voor kritisch-creatief vermogen en het creatieve proces.
Over het traject
Periode: collegejaar 2020-2021
Begeleider in de opleiding: Caroline Boeren
Ondersteuner projectteam: Bram Kasse