De afgelopen jaren is de CHE een leertraject gestart om, tegen de achtergrond van toenemende diversiteit en afnemende vanzelfsprekendheid van een vaste achterban, het verhaal van de CHE opnieuw te vertellen. Het uitgangspunt van dit verhaal is dat christelijke identiteit niet alleen zit in het personeelsbestand, in beleidsdocumenten en in organisatierituelen; de CHE vindt het ook belangrijk dat het christelijk geloof leeft in de vakken waarin de hogeschool studenten opleidt. Professionaliteit kan niet zonder bezieling en inspiratiebronnen.
De uitdaging is om zichtbaar te maken hoe de CHE vanuit haar christelijke bezieling een verschil maakt in en iets wezenlijks toevoegt aan het opleiden van professionals voor allerlei beroepspraktijken. Kortom: met een populair woord is het belangrijk dat de why van de CHE als christelijke hogeschool helder en aansprekend is voor docenten, studenten en werkveld.
Deze why is samengevat in een verzameling position papers; voor elke opleiding één. Het is de bedoeling dat deze korte teksten helpen om de positionering van de opleidingen en de CHE goed onder woorden te brengen. Ze ondersteunen de onderwijspraktijk op tal van manieren: in de bezinning op curriculumontwikkeling, bij marketing en communicatie, bij onderwijsvisitaties, bij presentaties voor extern publiek en diploma-uitreikingen. Steeds reikt de tekst kernwoorden aan, waarin het vak belicht wordt, mede vanuit een christelijke visie op en omgang met mens en samenleving. Daarbij is telkens oog voor het vak, de organisatie, de professional en de maatschappelijke omgeving.