Groei als professional op een persoonlijke, ervaringsgerichte en kunstzinnige wijze! Wil je niet alleen met je hoofd werken, maar ook met je hart en je handen? Ga aan slag in deze praktische minor waar jezelf ontwikkelen door creativiteit vóór en mèt de ander centraal staat.
'Een mens is pas volledig mens als hij kan spelen.' (Friedrich Schiller)
Als je je als een vrijdenkende professional wilt ontwikkelen en creativiteit/kunst en/of fysiek werken jouw ding is, dan biedt de CHE je een minor van 15 EC aan, om daarmee aan de slag te gaan.
Je hebt een onderzoekende houding. Dit betekent per definitie experimenteren, spelen, blikverruiming, omdenken en het komen met onorthodoxe oplossingen waarbij de rechter- en linkerhersenhelft optimaal samenwerken.
Je vindt het een uitdaging en je herkent de waarde om samen met je doelgroep fysiek en/of kunstzinnig te werken aan contact met zichzelf, de ander en zijn omgeving.
Wij bieden je een praktische minor aan, waarin ontwikkelen door creativiteit centraal staat, en waarbij je creatief werken leert toepassen in de (beroeps-)praktijk. Creativiteit is eigen aan het mens zijn. Creativiteit helpt je om te reflecteren, stil te staan en aandacht te hebben voor jezelf en de wereld om je heen, zodat je meer in balans gaat leven. De minor gaat over het inzetten van creatieve middelen. We gaan uit van nabijheid bij de ander (presentietheorie) en het analoog procesmodel in creatief werken. De minor is sterk doe- en ervaringsgericht.
Studie-eigenschappen
-
Bijzonderheden
Voertaal: Nederlands
Niveau: hbo-minor
Studiepunten: 15 EC -
Toelatingseisen
Voor toelating tot deze minor is vereist dat de student de propedeuse behaald heeft.
Deze minor is relevant als je werkt in de hulpverlening, het onderwijs en het pastoraat. Ook kun je bij deze minor terecht als je vanuit je vak creatieve coaching of -begeleiding wilt inzetten. Studenten van alle gerelateerde opleidingen zijn welkom. Deze minor is ook te volgen na de minor Ontdek kunst en creativiteit, de minor De kracht van het klooster of de minor Outdoor experience.
Colleges en toetsing
In deze minor:
1. Doe je aan zelfonderzoek d.m.v. een creatief proces.
2. Ontdek je de breedte van creatief werken van vakdocenten uit de beroepspraktijk (muziek, tekenen en schilderen, boksen, outdoor en spel).
3. Zet je de opgedane ervaring om naar een project in de (beroeps-)praktijk, direct met de doelgroep, in een instelling, school, kerk of bedrijf.
4. Wordt een stevige theoretische basis onder het praktijkonderwijs gelegd via hoorcolleges en onderzoek.
5. Oefen je in werkcolleges, op locatie en in het werkveld, onderbouwd door interactieve ontwikkelingsgerichte hoorcolleges.
6. Leer je jouw visie op creatief werken en jezelf als professional te verwoorden in een visiestuk.
7. Mag je gebruik maken van de creatieve werkplaats op de CHE met alle mogelijkheden die we daarin hebben!
Doelen:
Je kunt:
- Op een professionele vormende manier verbindingen aangaan in een complexe beroepssituatie, op een manier waarbij presentie handen en voeten krijgt.
- Werken en denken vanuit de methodiek en praktijk van creatief agogisch werken.
- Evaringsleren, presentiebenadering, en de interactie tussen werken met creatieve middelen (film, beeld, fotografie, kunst etc.) en psyche en de betekenis daarvan toepassen.
- De ontwikkelingspsychologie van Stern, de filosofie van Levinas, Merleau Ponty e.a. praktisch toepassen binnen creatief werken.
- De analoge procestheorie van Henk Smeysters inzetten in het werkveld.
Samenvattend: je leert door te doen. Je bent vooral bezig met zelf ervaren, zelf maken, zelf spelen, zelf creëren. Je ervaart dat leren vanuit de rechterhersenhelft een verrijking is voor jezelf als professional en voor het werken met mensen. Door jouw creativiteit te ontwikkelen, maak je het leven van je medemens een beetje mooier! De minor gaat over deze interactie tussen doen en dan denken. Een woord geven aan deze manier van leren is ‘leren als vindplaats’ [vindingrijkheid]. Als je zo leert, blijkt dat een schat te zijn en een verrijking voor jou als professional [‘Ik zoek niet, maar ik vind’. Picasso].
Toetsing
De toetsing bestaat uit:
- Een presentatie van jouw creatieve proces
- Een presentatie van het creatieve proces uit je beroepspraktijk
- Een visiestuk waarin je verwoordt hoe jij als professional door creatief te werken bent gevormd.
Literatuur:
Smeijsters, H. (2003) Handboek Creatieve Therapie Bussum: Uitgeverij Coutinho
Beurskens, E., Linde, M.v.d. & Baart, A. (2019) Praktijkboek Presentie Bussum: Coutinho
Tammes, B. (2020) Play mode. De houding waarin iedereen creatief kan zijn. Uitgever: Nijgh & Van Ditmar.
Leesteksten volgen tijdens de minor
Voldoende inschrijvingen
Bij te weinig inschrijvingen gaat deze minor niet door.